به‌کارگیری ظرفیت «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی»؛ انتخاب هوشمندانه شورای توسعه
کد خبر: 3831177
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
فقهی‌زاده بیان کرد:

به‌کارگیری ظرفیت «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی»؛ انتخاب هوشمندانه شورای توسعه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیانیه ادغام را گامی برای تقویت بیشتر همدلی بین قرآنیان دانست و انتخاب «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی» را به عنوان ناظر بر فعالیت اتحادیه ­کشوری و استان‌ها از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخابی هوشمندانه برشمرد.

به گزارش ایکنا؛ پیش از این، موسسات قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صاحب یک اتحادیه و مؤسسات دارنده مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی نیز اتحادیه دیگری داشتند، دوگانگی‌ای که سردرگمی فعالان قرآنی را در پی داشت و جایی برای هم‌افزایی و مطالبه جدی مؤسسات برای گرفتن حقوقشان نگذاشته بود و از نوشتن بیانیه و طومار تا مراجعات حضوری به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تا این اواخر تجمع در این دبیرخانه، شیوه‌هایی بود که فعالان قرآنی از اقصی نقاط کشور در پیش گرفته بودند.

پس از پیگیری‌های فراوانی که مؤسسات قرآنی انجام دادند، در نهایت بیانیه‌ای از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که انتشار این بیانیه، مهر تأییدی بر موضوع ادغام اتحادیه‌ها بود. حال امروز با انتشار این بیانیه‌، امید برای آغاز وحدت در ذیل یک اتحادیه واحد ایجاد شده است تا مؤسسات قرآنی در سراسر کشور راه پرفراز و نشیب خود را هموارتر طی کنند. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، را می‌خوانید؛

فقهی‌زاده‌ در رابطه با انتشار بیانیه ادغام دو اتحادیه قرآنی که از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد، اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هرگونه اقدامی که جهت تقویت همدلی و همکاری بین سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌های قرآنی انجام شود استقبال می‌کند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تصمیم شورا مبنی بر ادغام اتحادیه‌ها را نیز گامی در این جهت ارزیابی می‌کند، افزود: امیدوارم که وفاق و همدلی بین اعضای هر دو اتحادیه‌ که در گذشته وجود داشته مجدد به وجود آید و سازوکاری به صورت همدلانه و با توافق طرفین تعریف شود که بحث ادغام اتحادیه‌ها در یک اتحادیه واحد به طور کامل صورت گیرد.

وی بیان کرد: امیدوارم با انتشار این بیانیه، گامی جهت وحدت و برادری بیشتر برداشته شود و احیاناً دلشوره‌های ناشناخته‌ای که ممکن است مانعی بر سر راه همدلی کامل باشد نیز بدین وسیله از میان برداشته شود. آرزوی ما این است که همه مؤسسات، اصحاب و شخصیت‌های برجسته قرآنی دور هم جمع شوند و بالندگی و اثرگذاری این اتفاق و اتحاد میان ایشان نیز روزبه‌روز بیشتر شود که همگی باید به سمت این مهم حرکت و در راه رسیدن به آن نیز بیش از پیش تلاش کنیم.

فقهی‌زاده درباره بندی از بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن را برعهده «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» موضوع مصوبه جلسه ۳۸۵ مورخ ۸/۸/۱۳۷۵ و ماده واحده الحاقیه مصوب جلسه ۵۲۰ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است، تصریح کرد: شورا در این رابطه تصمیم هوشمندانه‌ای اتخاذ کرده است؛ چراکه تنها نهاد رسمی موجود در ساختار دولت که اجازه صدور مجوز فعالیت به اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی دارد، همین هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی است که شعب مختلفی نیز دارد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی از شعبه‌های هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تلقی می‌شود، اظهار کرد: تصمیمی که در این رابطه اتخاذ شده از نظر ما تصمیم مثبتی است و امیدواریم که به حول و قوه الهی این تدبیر نیز گامی در جهت جلوگیری از تشتت‌های احتمالی و اختلاف‌نظرهای جدی باشد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha