جهاددانشگاهی نباید دچار مشکلات مالی باشد
کد خبر: 3832446
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

جهاددانشگاهی نباید دچار مشکلات مالی باشد

گروه معارف ــ امام جمعه قائمشهر در دیدار اعضای جهاددانشگاهی، گفت: نهاد علمی همچون جهاددانشگاهی نباید دچار مشکلات مالی باشد و باید برای توسعه و رشد علمی و پژوهشی اعتبارات مناسبی به این نهاد اختصاص داده شود.

ضرورت اختصاص بودجه مناسب به جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از مازندران، به مناسبت قرار گرفتن در آستانه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، واحد عبدالهیان، رئیس جهاددانشگاهی مازندران، امروز، 13 مردادماه به همراه جمعی از معاونین، مدیران و اعضای جهاددانشگاهی جهت دیدار آیت‌الله معلمی، امام جمعه قائمشهر و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در دفتر وی حضور یافته و به گفت‌وگو پرداختند.

در این نشست، آیت‌الله علی معلمی، با بیان اینکه، توقع جامعه از جهاددانشگاهی بسیار بالاتر و بیشتر از وضعیت حاضر است، گفت: علت تأسیس جهاددانشگاهی این بود که این نهاد بتواند در کنار حرکت متعارف در دانشگاه، حرکت جهشی و جهادی داشته باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم مملکت‌مان آباد شود باید به اهل دانش، اندیشه، نواوری و فناوری و نیز نیروی مسلح دفاعی رسیدگی شود.

معلمی با بیان اینکه آبادانی مملکت به عدالت و اصلاح کشور، محقق می‌شود، گفت: کسی که مسئول اجرایی در کشور است، باید مالک امر نفسش باشد و بر تأدب خود قادر باشد و اجازه ندهد نفس اختیارش را در دست بگیرد.

وی با بیان اینکه، جهاددانشگاهی از نظر زمانی مقدم بر تاسیس صنایع دفاعی کشور است، افزود: ما بعد از جنگ به فکر صنایع دفاعی افتادیم و در اوایل جنگ فرصتی برای تولید نداشتیم اما پیشرفت در صنایع دفاعی بسیار بشتر از دیگر صنایع بوده است.

معلمی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی باید در علوم انسانی خود را با دانشگاه امام صادق(ع) و در صنعت خود را با صنایع دفاعی مقایسه کند.

وی خواستار بهره‌برداری مفید از امکانات و ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی شد و افزود: بعد از انقلاب هر جایی که نیروهای علمی ورود پیدا کردند باید عالمانه اداره شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: باید جهاد دانشگاهی در ابعاد مختلف طرح‌های نو ارائه کند و ائمه جمعه بتوانند تمام قد از آنها دفاع کنند. جهاد باید جهش علمی و نوآورانه داشته باشد و اگر نه سیر طبیعی علمی در دانشگاه اتفاق می‌افتد.

معلمی یکی از عوامل پیشرفت در صنایع دفاعی را مدیریت تثبیت شده دانست و بیان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای صنعت دفاع از نقطه‌ای شروع شد و در ادامه به نقطه‌ای ختم می‌شود، اما تشکیلات علمی و اجرایی عموما در اختیار دولت‌ها است و اغلب دستخوش تغییرات شده و تثبیت مدیریتی ندارند.

وی با انتقاد از جابه‌جایی بدون منطق مدیران، ادامه داد: به صرف اینکه مدیری در انتخابات ما نبود عوض کنیم، برای نظام خسارت است و باید بدانیم این نظامی که مردم برایش خون دادند و به سادگی به دست نیامده است.

معلمی خواستار تثبیت مدیریت در جهاد دانشگاهی شد و اظهار کرد: اینکه هر چهار سال مدیری کنار زده شود حرکت مناسبی نیست مگر اینکه شخصیت جوان و مبتکری جایگزین شود ولی تا کنون این تغییر مدیریت‌ها سبب ابتر شدن طرح‌های مدیران سابق شده و این به سود سازمان نیست.

وی با تأکید بر اینکه، جهاددانشگاهی باید طرح‌هایشان را به استان ارائه کند و به صورت جدی مطالبه‌گر باشد، افزود: موفقیت زمانی به دست می‌آید که طراح، مجری و مسئول اعتبارات هماهنگ عمل کنند.

وی افزود: نهاد علمی همچون جهاددانشگاهی نباید دچار مشکلات مالی باشد و باید برای توسعه و رشد علمی و پژوهشی، اعتبارات مناسبی به این نهاد اختصاص داد.

رسالت جهاد دانشگاهی؛ تربیت نیروی انسانی

در ابتدای این دیدار، واحد عبدالهیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، با تاکید بر رسالت جهاد دانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه انسانی تراز فرهنگ جهادی گفت: همت جهاد را بر این گذاشتیم که در حوزه‌های نیروسازی فعالیت مجدانه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان مازندران در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و اشتغال و تجاری سازی فعال بوده و در حوزه پژوهشی نیز با تعریف پروژه های متناسب با مزیت های نسبی استان فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه با دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در حوزه رسانه ایفای نقش می کنیم، افزود: در حوزه نشر کتاب نیز جهاد دانشگاهی فعال است و سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ کتاب تالیف و منتشر می‌کند.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه در ۶ شهرستان مازندران آموزش‌های مهارت‌ آموزی در حال برگزاری است،گفت: برای توسعه و پیشرفت مازندران نیز با استفاده از همکاری نخبگان دانشگاهی و مشارکت های مردمی تسهیل‌گران توسعه شهرستان‌ها را راه‌اندازی کرده ایم.
عبدالهیان در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به شعار سال مبنی بر رونق تولید، در پروژه‌های مختلف ورود کرده که یکی از آن ها استفاده گردشگری از ظرفیت آب بندان‌ها است، بیان کرد: بیش از ۸۰۰ آب‌بندان با ظرفیت‌های مختلف در سطح استان وجود دارد که جهاد دانشگاهی درصدد الگوسازی در اقتصادی کردن گردشگری با استفاده از ظرفیت آب‌بندان‌ها است.
انتهای پیام

captcha