تغییر نگرش جامعه؛ لازمه شکل‌گیری ازدواج آسان
کد خبر: 3833350
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

تغییر نگرش جامعه؛ لازمه شکل‌گیری ازدواج آسان

گروه اجتماعی ــ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل گفت: نگرش‌های غلط موجود در جامعه باعث تجمل‌گرایی، تشریفات و ... شده است که مانع بزرگی ‌برابر ازدواج آسان و ساده به عنوان یک سنّت اصیل اسلامی ‌است.

تغییر نگرش جامعه؛ لازمه شکل‌گیری ازدواج آسانحجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید علی‌نسب، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: کفویت عامل مهمی در ازدواج است و زوجین باید تناسب داشته باشند که این تناسب ممکن است از بُعد سن، تحصیلات، وضعیت مالی، خانوداگی، نوع تفکر و فرهنگ و مزاج باشد.

علی‌نسب بیان کرد: در بین شرایط کفویت مهمترین آن‌ها نوع تفکر و فرهنگ است و این بدین معنی است که آن چیز‌هایی که برای زوجین مهم است در دیدگاه نسبت به آن به هم نزدیک باشند و بهتر است قبل از ازدواج از طریق مشاوره‌های خانوادگی و با انجام آزمون‌های مختلف سلایق و علایق و میزان نزدیکی دیدگاه‌های زوجین به هم دیگر سنجیده شود تا از انتخاب‌های غیرعاقلانه و حتی عجولانه اجتناب شود.

اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل ضمن اشاره به آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (و باز یکی از آیات او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است) گفت: هدف از ازدواج آرامش است و یک نیاز طبیعی است که برآورده کردن نیاز‌های مختلف باید از طریق تشکیل خانواده انجام گردد و همچنین برای بقای نسل انسان بهترین راهکار تشکیل خانواده است و نظام تربیت که یکی از ارکان‌های مهم جامعه انسانی است از طریق تشکیل خانواده و ازدواج شکل می‌گیرد، بنابراین سلول خانواده در جامعه لازم است تا پیکره اجتماع شکل گیرد و تربیت، رشد شخصیت، شکوفایی استعداد‌ها و... در ضمن تشکیل خانواده محقق می‌گردد.

مشکلات جامعه و تاثیر آن در ازدواج
علی‌نسب تصریح کرد: ازدواج بدین معنا نیست که به محض جاری شدن عقد یک خونه‌ای، ماشینی و ... باید باشد، جوانان باید توقعات خودشان را کاهش دهند و اینکه همه امکانات در اول ازدواج باید مهیا گردد ازدواج را دچار مشکل می‌کند و جوانان بهتر است با ضروریات، زندگی را شروع کنند.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره نور «.. إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ...» (.. اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود...) گفت: خداوند خود وعده داده است که از فضل خود فقیران را بی‌نیاز می‌کند و وظیفه جوانان است که به خدا اعتماد و توکل داشته باشند و قدم در راه ازدواج بگذارند که با عنایت پروردگار و سهل‌گیری جوانان این مهم عینیت یابد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل بیان کرد: پدران و مادران در قبال فرزندان خود وظیفه دارند تا ازدواج جوانان را تسهیل نمایند و با مشارکت پدر و مادر زوجین می‌توانند تشکیل خانواده دهند مانند قائل به تسهیم درآمد بین زوج‌های جوانان که یکی از راهکار‌های حمایت خانواده‌ها از ازدواج جوانان است.

وظایف مسئولان
علی‌نسب گفت: مسئولان هم باید برای ترغیب و هم برای زمینه‌سازی و بسترسازی ازدواج آسان جوانان تمام تلاش خود را بکارگیرند و ازدواج جوانان باید دغدغه مسئولان کشوری باشد و جمعیت ایران از آنجایی که رو به پیری است این مهم بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا در آینده مشکلاتی از قبیل، تأمین امنیت، هزینه‌های سالمندی و ... گریبان گیر کشور نشود.

وی تصریح کرد: تمام بخش‌های دولتی و نهاد‌های مختلف کشور باید در حیطه وظایف خود تسهیلات ویژه‌ای را برای ازدواج جوانان در نظر بگیرند تا ابعاد مختلف تشکیل یک خانواده تسهیل شده و جامعه به یک پویایی و شکوفایی برسد.

تسهیل و ساده‌سازی ازدواج
علی‌نسب گفت: ازدواج دارای شرایطی است که باید در صورت دارا بودن شرایط اقدام به تشکیل خانواده گردد و کسی که هنوز اراده‌ای از خود ندارد آمادگی لازم و کافی برای ازدواج در او نیست و متفکران در این زمینه معتقدند که هر یک از زوجین برای اینکه بتوانند شناخت درستی از همدیگر داشته باشند و اطمینان کنند که آیا این فرد مناسب ازدواج است یا خیر باید سه مورد را مورد توجه قرار دهند: ۱- تمایل و علاقه ۲- وفاداری و فداکاری ۳- مسئولیت‌پذیری.

وی گفت: چشم و هم‌چشمی‌های موجود در جامعه باعث گسست خانواده‌ها شده و مسیر ازدواج را دچار پیچ و خم‌های زیادی کرده است که تجمل‌گرایی، تشریفات و ... را افزایش داده و مانع ازدواج آسان و ساده جوانان به عنوان یک سنّت اصیل اسلامی شده و همچنین عجله در ازدواج و انتخاب شریک زندگی نباید اتفاق افتد و مشاوره قبل از ازدواج را حتماً جوانان در نظر داشته و از این فرصت برای شناخت بهتر یکدیگر استفاده نمایند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل در مورد کودک همسری گفت: خانواده باید بلوغ فرزندان خود را در نظر بگیرند که همیشه هم وابسته به سن نیست و صرفاً براساس سن فرزندان خود برای ازدواج آن‌ها تصمیم نگیرند و در این راستا باید آگاهی پیش از ازدواج ارتقا یابد تا به ازدواج آگاهانه منجر شود.

انتهای پیام

captcha