اشک بر امام حسین(ع) مایه افسردگی نیست/ پرهیز از نقل‌های غیرمعتبر در روضه
کد خبر: 3837629
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
حجت‌الاسلام وافی:

اشک بر امام حسین(ع) مایه افسردگی نیست/ پرهیز از نقل‌های غیرمعتبر در روضه

گروه معارف ــ قائم مقام مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلام با بیان اینکه اساساً روضه‌ای که بعد از آن نشاط و زمینه‌سازی خدمات اجتماعی ایجاد نشود روضه کامل نیست، افزود: اشک انسان را از اجتماع دور نمی‌کند و مایه افسردگی و پژمردگی نیست.

اشک بر امام حسین(ع) مایه افسردگی نیست/ پرهیز از نقل‌های غیرمعتبر در روضهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، قائم مقام مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلام، امروز، چهارم شهریورماه در همایش تبلیغی محرم در مدرسه عالی دارالشفاء در قم با بیان اینکه فرض کنیم عاشورا العیاذ بالله افسانه باشد و در تاریخ نباشد، گفت: حتی با این فرض در دنیای امروز و در وادی هنر و تبلیغ، افسانه می‌سازند تا نکات آموزشی و ترویجی خود را براساس افسانه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه تاریخ عاشورا از چند جهت معتبر، مستند و متواتر است، افزود:  اگر ما بخواهیم تاریخ عاشورا را در محرم نقل کنیم سه نگاه می‌توانیم داشته باشیم؛ اولین نگاه، نقل معتبرعاشوراست که «وقعة الطف» یکی از معتبرترین آثاری است که توسط آیت‌الله یوسفی غروی براساس نقل‌های ابی مخنف با این نگاه، بازسازی و تألیف شده است.

عدم اعتبار تاریخی برخی روضه‌ها

وافی با بیان اینکه در این کتاب برخی روضه‌های معروف که منبری‌ها می‌خوانند وجود ندارد، افزود: این متقل معتبر است گرچه برخی موارد روضه‌خوانی در آن به علت عدم اعتبار تاریخی وجود ندارد حتی با این نگاه، برخی موارد مطرح شده در لهوف هم معتبر نیست.

قائم مقام مؤسسه مطالعات بین‌الملل اسلام، اظهار کرد: ما اگر معتبر روضه بخوانیم حال گریه هم در مخاطبان ما بیشتر خواهد شد و نیازی نیست که در منبر بالا و پائین برویم و نقل‌های غیرمعتبر را بیاوریم.

وی  گفت: نگاه دیگر این است که برخی می‌گویند لازم نیست ما روضه معتبر بخوانیم بلکه تنها نباید چیزی بیان کنیم که وهن اهل بیت(ع) باشد یعنی حتی اگر مطلبی را از کسی و نواری شنیدیم بیان کنیم البته در صورتی که وهن نباشد؛ یعنی کاری به اعتبار و استناد ندارند.

روضه معتبر و مستند باشد

وافی با بیان اینکه نگاه سوم، بینابینی است، بیان کرد: ما صرفاً تکیه بر اعتبار را توصیه نمی‌کنیم ولی نباید نقل‌ها هم یله و رها باشد؛ حداقل لازم این است که مستند باشد ولو اینکه معتبر هم نخوانیم و چه بهتر اینکه منبع استناد خود را هم بیان کنیم.

مسئول خانه خورشید با بیان اینکه کتاب «قتیل العبره» با همین نگاه بینابینی در دسترس مبلغان است و توصیه می‌شود، بیان کرد: مقتل ثارالله نوشته عندلیب مرحوم، قصه‌های کربلای حجت‌الاسلام نظری منفرد، الخصائص الحسینیه شیج جعفر شوشتری از جمله کتبی است که برای روضه مناسب هستند.

وافی با اشاره به رواج شبهات در ایام محرم از جمله اینکه چرا بعد عاطفی کربلا اینقدر پررنگ است، بیان کرد: عقل برای کنترل عاطفه است ولی عاطفه و احساسی که در مجالس اباعبدالله وجود دارد عواطف و احساسات انسان را کنترل می‌کند و زندگی‌ها را نظم می‌دهد به همین دلیل گاهی در پای یک روضه، یک انسان منقلب می‌شود یعنی ماجرای احساس و عواطف روضه متفاوت است.

این محقق و مبلغ ادامه داد: برخی سلبریتی‌ها برای مردن یک حیوان عزادار می‌شوند و واویلا سر می‌دهند آن وقت ما نباید برای محور خلقت و آفرینش، حرف از عاطفه بزنیم؛ آیا کربلا دو بعد ندارد؟ یعنی عاطفه و احساس در کنار عقلانیت تا برسد به اینکه گاهی گریه‌های ما گریه خوف است که نکند ما هم مانند دشمنان اباعبدالله باشیم و گاهی هم گریه از روی شوق و گاهی هم از روی درد است که چرا ما نبودیم که امام را یاری کنیم.

وافی ادامه داد: ما معتقدیم در دایره بلای ولی خدا قرار گرفتن و اشک و آه و ناله کردن، انسان را به حرکت وا می‌دارد؛ اشک در روضه امام نشاط می‌آورد و اساساً روضه‌ای که بعد از آن نشاط و زمینه‌سازی خدمات اجتماعی ایجاد نشود روضه کامل نیست؛ اشک انسان را از اجتماع دور نمی‌کند و مایه افسردگی و پژمردگی نیست که نمونه اخیر آن را در کمک هیئتی‌ها به جریان سیل شاهد بودیم حرکتی که برگرفته از روضه است.

وی با اشاره به روضه حضرت رقیه به عنوان نازدانه امام حسین(ع)، افزود: هر سال در این ایام تاریخ حضرت رقیه را متزلزل  و آتش اختلاف درست می‌کنند تا مبلغ متردد شود؛ رهبری فرمودند کسانی که بر آتش اختلاف می‌دمند حتی اگر عمداً این کار را نکنند در میدان دشمن قرار دارند.

خواندن روضه حضرت رقیه با رعایت شأن اهل بیت(ع)

وافی اظهار کرد: اگر روزی مجامع علمی یک همایش بین‌المللی علمی با عنوان دردانه یعنی تاریخ حضرت رقیه برگزار کنند و مقالاتی دریافت شود آن وقت خواهیم دید که ماجرای این دردانه سوای از برخی حواشی حقیقت و واقعیت دارد ولی تاکنون این کار را نکرده‌ایم از جمله اینکه دو بار امام حسین در روز عاشورا نام اهل بیت(ع) خود را به اسم بردند ولی ما کمتر به این مسئله استناد می‌کنیم.

وافی افزود:  روضه حضرت رقیه را با شرط رعایت شأن اهل بیت(ع) بخوانیم؛ اصل اینکه حضرت رقیه و ماجرای خرابه شام وجود داشته قابل تردید نیست ولی برخی حواشی که برخی مداحان اضافه می‌کنند باید از آن بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه در مداحی و ذکرها، صوت عامل اصلی نیست، بیان کرد: چند فایل صوتی از مقام معظم رهبری و آیت‌الله وحید خراسانی و ... داریم که دکلمه و بیان درست مطلب و روضه است بدون اینکه آواز و صوتی هم باشند ولی بسیار مؤثر است.

روضه‌خوانی کار مبلغ است

وافی با بیان اینکه کار مداح این است که در قالب شعر، مطلب را بگوید و از مبلغ توقع این است که جان روضه بیان شود، تصریح کرد: گاهی سبک‌هایی در مجلس خوانده می‌شود که سخیف است و متأسفانه هر ساله هم تکرار می‌شود اما نسبت به میزان تولیدات سالم در این عرصه بسیار ناچیز است و نباید پررنگ جلوه داده شود؛ همچنین ما باید بدانیم پایه موسیقی ما، روضه و تعزیه امام حسین(ع) است یعنی گنج در دست ما هست ولی گاهی سراغ دیگران و آن طرف آبی‌ها می‌رویم.

انتهای پیام 

captcha