اصلاح جامعه و پرورش مصلح اجتماعی؛ مهم‌ترین هدف قیام عاشورا‎
کد خبر: 3840480
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

اصلاح جامعه و پرورش مصلح اجتماعی؛ مهم‌ترین هدف قیام عاشورا‎

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مهم‌ترین هدف از قیام کربلا و نهضت عاشورا را اصلاح جامعه و مهم‌ترین دستاورد آن را پرورش و ساختن انسان‌های مصلح برای نجات جامعه بشری عنوان کرد و گفت: داشتن معرفت از ضرورت‌های عزاداری‌های محرم است.

اصلاح جامعه و پرورش مصلح اجتماعی؛ مهمترین هدف قیام عاشورا‎به گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، روز گذشته، ۱۵ شهریورماه در جمع عزاداران اردبیلی، بیان کرد: آن کس که خود را پیرو حسن و مکتب عاشورا می‌داند، باید در زمینه اصلاح امور جامعه و حسینی کردن آن تلاش کرده و سهمی از اصلاح جامعه داشته باشد.

وی ظلم‌ستیزی را از درس‌های مکتب عاشورا ذکر کرد و افزود: امام حسین(ع) الگویی ابدی برای انسان‌های آزاده و ظلم‌ستیز است تا در مقابل زورگویی‌های حاکمان و ظالمان جامعه بایستند و در این راه از جان و مال خود نیز بگذرند همانطور که امام حسین(ع) حتی از جان فرزند ۶ ماهه خود نیز در مبارزه با ستم چشم پوشید.

ضرورت معرفت در عزاداری‌ها و دوری از خرافات

امام جمعه اردبیل بر لزوم معرفت فلسفه عزاداری‌های سرور شهیدان امام حسین(ع) تأکید کرد و گفت: فلسفه عزاداری تنها گریه کردن و سوگواری نیست، تبیین فلسفه قیام عاشورا و تشریح چگونگی و ویژگی‌های فردی و اجتماعی یک جامعه حسینی می‌بایست از اهداف مهم آیین‌های عزاداری محرم بوده و از رواج خرافه در آن اجتناب شود.

عاملی ایجاد شبهات و خرافی‌نشان دادن واقعه کربلا را مهم‌ترین اقدام دشمنان امام حسین(ع) ذکر کرد و افزود: دشمن سال‌ها قبل یک شیعه مورد پسند و دلخواه خود را در دنیا رواج داده که با انجام بعضی حرکات و اعمال خرافی و موهن در عزاداری‌ها، فلسفه حماسه کربلا را زیر سؤال می‌برند.

وی بیان کرد: اکنون هم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هزاران کلیپ از اینگونه عزاداری‌ها تهیه و از سوی دشمنان با طرح شبهات مختلف در جهان پخش می‌شود تا به‌واسطه آن فرهنگ نجات‌بخش انسان‌ها و نابود کننده ظالمان را از اثر بیندازند، وظیفه و تکلیف پیروان امام حسین(ع) و عزاداران و هیئت‌های مذهبی را پرهیز از بعضی اعمال ناخواسته و شبهه‌برانگیز و پاسخ دادن منطقی به‌منظور رد شبهات مطرح شده از سوی دشمنان و بدخواهان دانست.

امام جمعه اردبیل، با تأکید بر اینکه پیام عاشورا و قیام امام حسین(ع) پیامی جهانی است، ادامه داد: عزاداری‌ها می‌بایست بتواند ناشر این پیام بوده و ارزش‌های عاشورایی را به جهانیان انتقال دهد.

وی استقلال و حاکمیت کشور را نتیجه تفکر عاشورایی دانست و گفت: دشمنان ما این مسئله را به‌خوبی درک کرده‌اند و تلاش می‌کنند با وارد کردن خرافات و بدعت‌های غلط عشق به امام حسین(ع) را از ما بگیرند.

عاملی پرهیز از بدعت‌ها در عزاداری‌ها را ضروری دانست و بر لزوم سخنرانی روحانیان در مجالس عزاداری و پاسخ به شبهات دشمنان تأکید کرد و گفت: عزاداران باید متشرع واقعی باشند و همه احکام اسلامی را رعایت کنند.

وی تأکید کرد که نباید عزاداری‌ها محل تخلیه هیجان هیئت‌های مذهبی باشد، دشمن به جد نحوه برگزاری آیین‌های محرم را رصد می‌کند، مجلس عزای امام حسین(ع) می‌بایست در شأن این شخصیت کم‌نظیر بوده و بتواند گویای ارزش‌های عاشورایی و ولایی باشد.

امام جمعه اردبیل افزود: عزاداری صرف برای شهیدان کربلا، هدف نبوده و مطلوبیت ذاتی ندارد بلکه وسیله‌ای برای احیای مرام حسین(ع) است، امام حسین(ع) برای ۱۰ روز محرم نیست و اندیشه حسین باید در تمام طول سال در زندگی جاری باشد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) با صراحت می‌گوید که «من برای نهی از منکر آمده‌ام» اظهار کرد: عزادار باید متشرع باشد، در آخرت اول به نماز نگاه می‌کنند و اگر نماز قبول شد نوبت به بررسی سایر اعمال می‌رسد، با طولانی کردن عزاداری نباید نماز صبح را از دست داد والا عزاداری یک ذره ثواب ندارد، حسین برای نماز شهید شد و برای نماز جنگ کرد و برای نماز اول وقت در کربلا حساس بود.

عاملی با تأکید بر اینکه مداحان نباید اشعار بی‌اساس، دروغ، غلو، غیرواقعی، موهن و جعلی بخوانند و اشعار باید مفاهیم بلند و آگاهی‌بخش داشته باشد، افزود: احسان علمی جایش در عزاداری‌های محرم خالی است، احسان مادی خوب بوده و باید ادامه یابد، اما در کنار آن مؤسسات خیریه فرهنگی به نام امام حسین(ع) راه‌اندازی شود و اعتقادات مردم و رفتار‌های اجتماعی اصلاح شود.

وی تأکید کرد که شعار و پیام امام حسین(ع) این جمله «وَ ما اُریدُ اِلّا الاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» بود، افزود: باید به‌طور جدی برای اصلاحات اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

انتهای پیام

captcha