«دسته سقا»؛ سنتی قدیمی در یزد/ پیوندی محکم با باورهای مردمی
کد خبر: 3840486
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

«دسته سقا»؛ سنتی قدیمی در یزد/ پیوندی محکم با باورهای مردمی

گروه اجتماعی ــ در استان یزد دسته‌های گوناگون با نام‌های مختلف در مراسم عزای حسینی حضور پیدا می‌کنند، دسته‌ای که با باورهای اعتقادی مردم پیوندی محکم دارد و از گذشته وجود داشته دسته سقاست.

«دسته سقا»؛ سنتی قدیمی در یزد/پیوندی محکم با باورهای مردمیعزاداری ماه محرم در یزد یکی از منحصر به‌فرد‌ترین آیین‌های عزاداری‌ها در ایران محسوب می‌شود؛ چراکه دارای جذابیت‌های مخصوص به خود است. آذین‌بندی حسینیه، نخل‌برداری، طبخ آش، ذبح گوسفند، پخش نذورات مردمی، روضه‌خوانی، پرسه‌زنی، دسته سقا و برپایی هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از برنامه‌های مردم یزد در ماه محرم است.

در استان یزد شور حسینی در مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان با سیاه‌پوش کردن هر کوی و برزن، برافراشتن پرچم‌ها و بیرق سیاه به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و خاندانش در کوچه‌ها و خیابان از روزهای قبل محرم نمایان می‌شود.

دسته‌ سقا؛ پیوندی محکم با باورهای اعتقادی مردم

در استان یزد دسته‌های گوناگون با نام‌های مختلف در مراسم عزای حسینی حضور پیدا می‌کنند. دسته‌ای که با باورهای اعتقادی مردم پیوندی محکم دارد و از گذشته وجود داشته، دسته سقاست.

دسته سقا از نوجوانانی که به حسین بن علی(ع) و خاندان مطهر او عشق می‌ورزند، تشکیل می‌شود. این گروه لباسی سیاه و گاه سفید بر تن کرده، پارچه‌ای به رنگ قرمز یا سبز بر کمر می‌بندند و مشکی پر از آب بر دوش می‌کشند.

گروه سقا بازوبندی از قرآن‌ کریم به کتف می‌بندند و اکثریت از سادات حسینی هستند که با بستن بازو بندی از پارچه سبز و نیز بر پیشانی که اغلب با آویزه‌های الوان و برگ‌های فلزی به رنگ نقره‌ای یا طلایی که بر روی آن آیاتی از کلام الله وحی حک شده است، لباس عزا را زینت می‌دهند و در صفوف منظم به نوحه‌خوانی می‌پردازند.

دسته سقا ظرفی مسین را که با پنجه‌ای تمثیلی از دستان بریده حضرت عباس زینت گرفته در دست می‌گیرند و به یاد سقای دشت کربلا به تشنگان حسینی آب می‌نوشانند.

عضویت به‌واسطه نذر برای سلامت فرزندان

عضویت در دسته سقا به‌واسطه نذری است که والدین برای سلامت فرزندان و یا صاحب فرزند شدن تقبل کرده‌اند. این گروه نوجوان، عَلَمی سیاه رنگ با تزئینات اسب بی‌صاحب از حضرت عباس و یا امام حسین(ع) و مشک تیرخورده از دشمن غدار بر دست دارند. این علم یا علم بزرگتر از آن که نام محله این گروه بر آن نوشته شده است، نمایانگر دسته سقاست.

به گفته علی رحمت‌زاده، عضو شورای حامیان دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران، یکی از اقداماتی که با همکاری دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران دنبال می‌شود، احیای سنت‌های عزاداری فراموش شده است که آیین عزاداری دسته سقا‌ها نیز به‌عنوان یک آیین، امسال احیا می‌شود.

احیای سنت قدیمی دسته سقا‌ها در یزد

وی با بیان اینکه این مراسم ویژه پسران هفت تا ۱۲ سال است، بیان کرد: عزاداران در این گروه سنی با تهیه لباس سفید عربی، مشکی و سربند یا ابوالفضل‌(ع) در این آیین شرکت می‌کنند.

رحمت‌زاده افزود: این مراسم سنتی در عصر روز ۱۶ شهریور‌ماه مصادف با هفتم محرم، روز بسته شدن آب در کربلا، در حسینیه امیرچقماق برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اجتماع بزرگ عاشوراییان یزد نیز در همین روز از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود، گفت: آیین سنتی دسته سقا‌ها در گردهمایی بزرگ عاشوراییان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

captcha