بقاع امامزادگان؛ زمینه‌ای برای ترویج اخلاق اسلامی
کد خبر: 3845303
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

بقاع امامزادگان؛ زمینه‌ای برای ترویج اخلاق اسلامی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی، امامزادگان و بقاع متبرکه را زمینه و ظرفیتی دانست که می‌توان در آن‌ها اخلاق اسلامی را ترویج داده و فرهنگ‌سازی کرد.

امامزادگان؛ بستری برای ترویج اخلاق اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امروز، 6 مهرماه در آغاز دوره آموزشی مبلغان بومی بقاع متبرکه استان، گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه مکان‌هایی معنوی هستند که افراد با آمادگی و نیازهای الهی خاصی در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند؛ لذا به لحاظ مکانی و معنوی زمینه و ظرفیت‌های لازم برای ترویج اخلاق اسلامی و فرهنگ دینی در آ‌ن‌ها فراهم است.

وی از مبلغان و روحانیان مستقر در امامزادگان و بقاع متبرکه خواست از این زمینه و ظرفیت فراهم شده بهره کافی را برای تربیت نسل جوان و دستیابی به اهداف فرهنگی و تربیتی در امامزادگان ببرند تا گامی در تبدیل این اماکن مذهبی و مقدس به قطب‌های فرهنگی برداشته شود.

حجت‌الاسلام حسینی به تشریح اهمیت اخلاق در دین اسلام پرداخت و گفت: علما و روحانیان اگر بتوانند اخلاق اسلامی را در افراد پرورش دهند و تقویت کنند انسان‌ها خود به خود به فضایل دینی و اسلامی راغب خواهند شد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، افزود: در اهمیت اخلاق همین بس که برخی علما و روحانیان، اخلاق را رأس‌العلوم معرفی کرده‌اند و آن را راهی برای رسیدن به مبانی دینی و الهی دانسته‌اند.

وی گفت: اخلاق، علمی است که انواع صفات خوب و بد را مورد بررسی، تبیین و تعریف قرار داده و نحوه‌ اکتساب صفات خوب و فضایل و نیز چگونگی زدودن صفات زشت و رذایل را بیان می­‌کند و دین در رویکردی وحیانی، به معنای اعتقاد به آفریننده برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این اعتقاد است.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: اخلاق با ارزش‌ترین و سنگین‌ترین عملی است که روز قیامت ترازوی حسنات انسان مسلمان را سنگین کرده و بالا می‌برد؛ تا جایی که پیامبر(ص) می‌فرمایند: هیچ چیزی در روز قیامت، سنگین‌تر از اخلاق حسنه در ترازوی مؤمن مسلمان نیست.

وی ادامه داد: اخلاق نه تنها مایۀ تکمیل شدن ایمان، بلکه امتیاز مؤمنان واقعی از سایر ایمان‌داران است، وقتی از پیامبراکرم(ص) سؤال شد که از میان ایمان‌داران کدام یک ایمان‌شان کامل‌تر است ایشان در جواب فرمودند: هر کس که اخلاقش نیکو باشد. از این گفته‌های صادق المصدوق به وضاحت دانسته می‌شود تا زمانی که انسان مسلّح به سلاح اخلاق نباشد،‌ هرگز نمی‌تواند درجه والای ایمان را کسب کند،‌ زیرا اخلاق وصفی نیست که بی‌نیازی از آن ممکن باشد، بلکه جزء اصول زندگی است که اسلام آن را می‌پسندد و صاحبان خرد آن را مورد احترام قرار می‌د‌هند.

مدیر‌کل اوقاف آذربایجان شرقی، بیان کرد: وظیفه و رسالت مبلغان در بقاع متبرکه این است که مبانی اسلامی را میان مردم و زائران با حوصله و دقت کامل جهت تعالی فرهنگ دینی ترویج دهند.

انتهای پیام

captcha