زائران و دولتمردان ایران و عراق مراقب توطئه‌ها باشند/ حساسیت‌‌های خاص مرز خسروی/ انتقاد از بخشنامه وزارت بهداشت
کد خبر: 3846818
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
فلاحت‌پیشه:

زائران و دولتمردان ایران و عراق مراقب توطئه‌ها باشند/ حساسیت‌‌های خاص مرز خسروی/ انتقاد از بخشنامه وزارت بهداشت

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سناریوهای مختلف در زمینه مسائل ملی و مذهبی برای ایجاد شکاف میان دو ملت ایران و عراق در آستانه راهپیمایی اربعین گفت: هم مردم و هم دولتمردان دو طرف باید نسبت به این توطئه‌ها آگاهی و حساسیت ویژه‌ای داشته باشند، چرا که می‌توان با تأکید بر اشتراکات و تکیه بر مفاهیم انسانی نهضت امام حسین(ع) این فتنه‌ها و توطئه‌‌ها را دور زد.

حشمت‌الله فلاحت‌‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برخی فضاسازی‌ها و سناریوسازی‌ها که هر سال در آستانه برگزاری راهپیمایی اربعین در زمینه دوگانه شیعه ـ سنی و ایرانی ـ عراقی انجام می‌گیرد، گفت: موضوع اربعین بسیار ریشه‌دارتر از آن است که تحت‌الشعاع برخی اقدامات تخریبی قرار گیرد. به هر حال اتفاق نادری در دنیا شکل گرفته که حدود 20 میلیون نفر با خلوص نیت از کشورهای مختلف و فراتر از هرگونه وابستگی قومی، نژادی و مذهبی با یک هدف مشترک که همان عدالت‌خواهی است، در این راهپیمایی حضور می‌یابند.

اهداف راهپیمایی اربعین، گمشده دنیای امروز

وی ادامه داد: در واقع راهپیمایی اربعین نشان‌دهنده روح شجاعت و ایثار برای رسیدن به عدالت و حقیقت است که گمشده دنیای امروز است و در بخش‌هایی از دنیا توسط قدرت‌ها سرکوب شده است. امروز این حرکت عظیم با این هدف بزرگ به منزله یک نماد در مرز ایران و عراق شکل گرفته است؛ دو کشوری که به خاطر توطئه‌های بیرونی هشت سال درگیر جنگ شدند.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: از سوی دیگر راهپیمایان اربعین در راهپیمایی امسال در هر 50 متر عکس شهیدی را می‌بینند که از ملیت‌های مختلف ایرانی، عراقی، پاکستانی و افغانستانی در راه مبارزه با تروریسم داعش شهید شدند. به طور طبیعی دشمنان وحدت اسلامی مخالف شکل‌گیری چنین جریان و نهادی هستند و در این راستا توطئه‌‌های مختلفی را طراحی می‌کنند تا افتراقات و اختلافات را نسبت به اشتراکات پررنگ‌تر کنند.

نقش مردم و دولتمردان ایرانی و عراقی در خنثی‌سازی توطئه‌های جریانات ضد وحدت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در طول سا‌ل‌های اخیر این جریانات ضد وحدت مسائل مختلف ملی، عقیدتی و ناموسی را مطرح کرد‌ه‌اند تا این موضوع ریشه‌دار را به انحراف بکشانند. در درجه اول مردم باید نسبت به این توطئه‌ها آگاه باشند و بدانند این نقشه‌ها توسط دشمنان وحدت و یزیدیان زمان انجام می‌شود. دولتمردان نیز باید در این رابطه حساسیت‌های جدی به خرج دهند به ویژه اینکه امسال مرز خسروی هم باز شده و این مرز نیازمند امنیت کافی و حفظ حرکت ساکنان در این مسیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: برای نمونه در مرز خسروی تعداد زیادی عراقی اهل سنت حضور دارند که براساس سنت دیرینه خود شبستان‌های بزرگی را برای پذیرایی از راهپیمایان اربعین آماده کرده‌اند و با وجود اینکه اهل سنت هستند اما در مسیر اربعین با اعتقادی که دارند این خدمات را ارائه می‌دهند، لذا تکیه بر مشترکات و پرهیز از اختلافات لازمه دور زدن توطئه‌های و فتنه‌های جدید مذهبی و ملی است.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه در این زمینه طرف‌های ایرانی و عراقی دقت‌ها و حساسیت‌های خاصی نسبت به این امر داشته باشند، گفت: برای مثال اخیراً وزارت بهداشت کشورمان بخشنامه‌ای صادر کرده بود که خالی از اشکال نبود و در آن خطاب به زائران ایرانی تأکید شده بود که حتی‌الامکان از غذاها و پذیرایی موکب‌های ایرانی استفاده کنید. واقعیت این است که موکب‌داران عراقی و ایرانی با خلوص نیت این نذر خود را به جا می‌آورند و دلیلی ندارد به نام یک سری ملاحظات زمینه شبهات و اختلافات شکل بگیرد و دشمنان هم از آن سوء استفاده کنند.

وی تصریح کرد: براین مبنا با تأکید بر اشتراکات و تکیه بر مفاهیم انسانی نهضت امام حسین(ع) می‌توان نقاط مشترک را پررنگ‌تر کرد و افتراقاتی مانند مسائل ملی، مذهبی و قومی که از سوی دشمنان وحدت بر آن‌ها تأکید می‌شود، را کنار زد و این نیازمند هوشیاری مردم و دولتمردان ایرانی و عراقی است.

تلاش‌ها برای ارتباط دادن تظاهرات اخیر با ایجاد شکاف میان ایران و عراق

فلاحت‌پیشه درباره برخی تلاش‌ها برای ارتباط دادن تظاهرات اخیر در عراق با ایجاد شکاف میان ملت ایران و عراق گفت: مردم عراق حق دارند نسبت به سرنوشت خودشان حساس باشند و امور رفاهی و توسعه‌ای را از دولت عراق مطالبه کنند و ایران هم دخالتی در این امور ندارد. اما به طور معمول هرگاه تظاهرات یا اعتراضاتی در عراق شکل می‌گیرد گروه‌های مختلف سعی می‌کند اهداف خود را پیش ببرند و فضاسازی‌هایی را نسبت به ایران انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: مهم‌ترین نقطه اختلافی که در سال‌های اخیر بسیار بر روی آن کار شده بود، تلاش برای ایجاد اختلاف میان جریان صدری‌های عراق با جمهوری اسلامی ایران بود که با حضور مقتدی صدر در ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب عملا این فتنه خنثی شد، لذا به اعتقاد من با تکیه بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو ملت می‌توان این فتنه‌ها را دور زد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha