خداحافظی مهدی ساعد از مسابقات قرآن/ راه را برای ورود چهره‌های جدید قرآنی باز کنیم
کد خبر: 3847901
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

خداحافظی مهدی ساعد از مسابقات قرآن/ راه را برای ورود چهره‌های جدید قرآنی باز کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ قاری بین‌المللی قرآن کریم از کناره‌گیری خود از مسابقات قرآن خبر داد و گفت: شرایط رقابت سالم و آن فضای صمیمی که در مسابقات قرآن باید وجود داشته باشد از نظر بنده دیگر حاکم نیست و از طرفی با کنار رفتن خود شرایط برای دوستان جدیدتر و ورود آنان به فضای مسابقات ایجاد می‌شود.

خداحافظی مهدی ساعد از مسابقات قرآن/ راه را برای ورود چهره‌های جدید قرآنی باز کنیممهدی ساعد، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، از تصمیم خود برای خداحافظی از صحنه مسابقات سخن گفت و اظهار کرد: شرایط مسابقات نسبت به قبل بسیار تفاوت کرده است.

وی افزود: شرایط رقابت سالم و آن فضای صمیمی که در مسابقات قرآن باید وجود داشته باشد از نظر بنده دیگر حاکم نیست و برخی از مسئولان برگزاری مسابقه آنچه خود صلاح می‌دانند را اعمال می‌کنند.

ساعد با اشاره به دلیل کناره‌گیری خود از مسابقات یادآور شد: در این صورت قاریان جدیدتر و توانمندتری در فضای قرآنی وارد می‌شوند و چهره های تکراری متسابقین استانی صحنه مسابقات کشوری را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهند.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه شرایط مسابقات در حال حاضر قابل تمجید نیست، بیان کرد: از زمانیکه رویه جدید برای برگزاری و انتخاب در مسابقات لحاظ شده است متاسفانه در مسابقات بین‌المللی، چهره‌های ایرانی خیلی مطرح نمی‌شوند و رتبه های مورد انتظار کسب نمی‌شود.

وی یادآور شد: یکی از آسیب‌ها و مشکلاتی که در مسابقات قرآن سال‌های اخیر ورود پیدا کرده این است که مردم و مستمعین عادی در مسابقات حضور ندارند و قاری‌ها برای دوربین‌ها قرآن می‌خوانند.. مسابقات قرآن که دارای شأن و معنویت است به سبک‌های نوین و برگرفته و شبیه برخی برنامه‌ها و جُنگ‌های تلویزیونی امروزی برگزار می‌شود که این در شأن قرآن نیست.

مسابقات قرآن تنها برگزاری یک مسابقه برای شرکت کنندگان نباشد

این قاری استان همدان با اشاره به اینکه خواندن قرآن چیزی جز یک حس و انتقال آن به مستمعین نیست، توضیح داد: مسابقات قرآن تنها برگزاری یک مسابقه برای افراد شرکت کننده در آن نیست بلکه بایستی برای ایجاد جو قرآنی در فضای مسابقات نیز بهترین استفاده را کرد.

وی با بیان اینکه شرایط برای همه در این مسابقات مساوی است اما عادلانه نیست، گفت: شاید یکی از دلایلی که در رتبه‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر رتبه‌ای کسب نمی‌شود همین است.

ساعد با بیان اینکه در سنجش افراد شرکت کننده در مسابقات کشوری به سابقه افراد شرکت کننده نیز بایستی توجه کرد، تأکید کرد: یک شرکت کننده در مسابقات در مجموع در مرحله شهرستانی، استانی و 2مرحله مقدماتی و نهایی کشوری 5 تلاوت انجام می‌دهد که نباید تنها ملاک انتخاب نفرات برتر این 5 تلاوت‌ باشد بلکه باید در کنار آن تلاوت‌های متعدد و متنوع قاری در شرایط فیزیکی و معنوی مختلف و محافل قرآنی آن قاری در طول سال مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مسابقات اخیرا بیشتر به جای اینکه سنجشی عادلانه و معقول باشد به سمت سلایق شخصی سوق داده شده است و این به دلیل عدم وجود یک نظام نامه جامع برای آموزش علم تلاوت قرآن کریم در کشور است که این جدا شدن از اصل و کنه تلاوت است.

این قاری بین‌المللی با اشاره به سوال یکی از مسئولین قرآنی از وی مبنی بر اینکه چند سال دارید و آیا همچنان در مسابقات قرآنی شرکت خواهید داشت، گفت: این سوال مسائلی را برایم آشکار کرد و از آن پس تصمیم گرفتم دیگر در مسابقات حضور پیدا نکنم و با خود گفتم ای کاش به جای زمانی که صرف حضور در مسابقات کرده بودم به معنویت در تلاوت، تقویت حس مثبت و شاگرد پروری و برگزاری جلسات خود می‌پرداختم.

وی با ابراز امیدواری که نوجوانان در فضاهای قرآنی جای خود را پیدا کنند، تصریح کرد: قرآنیان سرمایه هستند و باید با آنان با ملاطفت و انعطاف بیشتری برخورد شود.

برگزاری محفل انس با قرآن تنها راه پیشبرد اهداف قرآنی 

ساعد از کنسل شدن جلسات ثابت هفتگی خود در امامزاده عبدالله همدان توسط تولیت این امامزاده خبر داد و گفت: این محل مکانی مناسب برای برگزاری جلسات قرآن بود چرا که فضایی عمومی بود و افراد با حضور در این امامزاده و در کنار زیارت از تلاوت قرآن نیز بهره می‌بردند به خصوص در تابستان که مسافران برای زیارت این امامزاده در این مکان حاضر می‌شدند.

وی افزود: جلسه ثابت قرآن در این مکان به دلیل جایگزینی یک کلاس مداحی تعطیل شد و در حال حاضر در تالار قرآن جلسات ثابت برگزار می‌شود که متاسفانه شرکت کنندگان آن غیر همدانی هستند و انتظار می‎رود هم‌استانی‌ها استقبال بیشتری داشته باشند.

ساعد خاطرنشان کرد: اگر راه حلی برای پیشبرد اهداف قرآنی و منویات رهبر معظم انقلاب وجود داشته باشد تنها برگزاری محفل انس با قرآن است که بسیاری از اهداف قرآنی مانند کشف استعدادها، دعوت به حضور فعال و موثر خیرین قرآنی، قرآنی کردن جامعه و دعوت عمومی مردمی که با قرآن مأنوس نیستند به قرآن در این محافل تحقق می‌یابد.

وی در پایان ابراز کرد: از همه داوران، متسابقین و قرآنیان که پیشنهادات و انتقاداتی نسبت به آنان داشتم حلالیت می‌طلبم و باید بگویم این انتقادات تنها برای بهتر شدن وضعیت قرآنی بوده و بدون هیچ قصد و غرضی صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha