توحیدمحوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربی
کد خبر: 3847936
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷

توحیدمحوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربی

گروه معارف ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مشهد گفت: وجه تمایز تمدن نوین اسلامی نسبت به تمدن غربی بعد توحیدمحوری و دیدگاه الهی است.

توحید محوری؛ وجه تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن غربیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدرضا صالح، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مشهد، روز گذشته، 14 مهرماه در مراسم گردهمایی بزرگ مبلغان ملل در اربعین که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این حرکت از منظر سیاسی و اجتماعی حرکت بزرگی بوده که نشان‌دهنده قدرنمایی جامعه اسلامی و پیروان مکتب اهل‌بیت است. همانطور که در سخنان مقام معطم رهبری تأکید شد، پیاده‌روی اربعین بیانگر ظرفیت عظیم جامعه اسلامی و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی است و برای تحلیل این سخن، باید به مؤلفه‌های تمدن بزرگ اسلامی رجوع کرد و یکی از این مؤلفه‌ها، بعد سیاسی و اجتماعی جهان اسلام است.

وی افزود: حضور جمعیت عظیم 20 میلیونی در جریان پیاده‌روی اربعین، منجر به ایجاد جبهه متحدی از زنان و مردان متعهد در برابر الحاد و دین‌ستیزی و شیعه‌ستیزی در سطح جهان است. نیروی انسانی مؤمن، متعهد و حاضر در صحنه مهم‌ترین زیرساخت برای تشکیل تمدن اسلامی است. هر یک از مسافران اربعین ریشه و عنصر تأثیرگذار در تشکیل این جبهه خواهد بود.

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه مشهد عنوان کرد: از دیگر مؤلفه‌های تمدن بزرگ اسلامی می‌توان به ابعاد معنوی آن اشاره کرد و تفاوت و وجه امتیاز تمدن نوین اسلامی نسبت به تمدن غربی بعد توحیدمحوری آن و بناشدن این تمدن بر دیدگاه توحیدی و الهی است که این دیدگاه در سفر امام حسین(ع) از مکه به کربلا مشهود و مبرهن است، در حالی که تمدن غربی بر محور مادی‌گرایی پایه‌ریزی شده است، در این میان مسافران اربعین باید نگاه توحیدی را در خود تقویت کنند که امر زمینه‌ساز تشکیل تمدن اسلامی شود.

صالح با تأکید بر انسانیت به‌عنوان سومین مؤلفه تمدن نوین اسلامی، گفت: سومین مؤلفه در تمدن نوین اسلامی برگرفته از انسانیت و عواطف پاک انسانی است و در مقابل آن قساوت قلب، فساد، کشتار و ظلم بی‌حد به انسان‌ها قرار دارد که نمونه‌هایی از آن را در تمدن غربی شاهد هستیم. تمدن غربی عاری از هرگونه عاطفه و انسانیت بوده و در مقابل تمدن نوین اسلامی برخاسته از عواطف پاک انسانی و حقوق بشر است.

وی آخرین بعد تمدن نوین اسلامی را عبودیت دانست و بیان کرد: آخرین بعد از ابعاد تمدن نوین اسلامی، عبودیت و پرستش خداوند است، همانطور که امام حسین(ع) یک شب از دشمن فرصت خواست تا با معبود خویش راز و نیاز کند و عبادت و کرنش در مقابل خدا از عوامل تمدن نوین اسلامی است.

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه مشهد گفت: زائران کربلا در طول مسیر و در هر کجا که توانستند به یاد اباعبد‌‌الله‌الحسین(ع) نماز بخوانند، هر کجا خسته شدند، به یاد حضرت زینب(س) باشند که از فرط خستگی آخرین نماز شب قبل از واقعه کربلا را نشسته خواند و هر کجا تشنه شدند به یاد شهیدان و دلاوران کربلا باشند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha