مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز سومین دوره توانمندسازی مربیان قرآنی
کد خبر: 3848479
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز سومین دوره توانمندسازی مربیان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «آغاز سومین دوره توانمندسازی مربیان قرآنی در رامسر» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 16 مهرماه اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 15 تعداد پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «حافظ ۸ ساله قرآن نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی امارات شد» آمده است: چهارمین دوره ارزیابی و انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی کشور امارات در بخش خواهران صبح روز دوشنبه ۱۵ مهرماه برگزار شد و زینب فیضی با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نماینده کشور در این رقابت‌ها معرفی شد. این دوره از سوی دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد که ۱۱ نفر از حافظان ممتاز کل قرآن کریم پس از موفقیت در آزمون ورودی، جواز حضور در این دوره را کسب کردند. قضاوت چهارمین دوره انتخابی مسابقات امارات را آقایان عباس امام‌جمعه و معتز آقایی بر عهده داشتند و در پایان، زینب فیضی با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات معرفی شد. زینب فیضی متولد سال ۱۳۹۰ و ساکن تهران است که باید خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده کند. در سه دوره گذشته این رقابت‌ها حنانه خلفی، زهراسادات حسینی و زهرا خلیلی نمایندگان کشورمان در این مسابقات بوده‌اند.
چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «سخنرانی حجت‌الاسلام فرحزاد در موکب حضرت معصومه(س) واقع‌در عمود ۱۰۸۰»، «معرفی نفرات برتر حفظ ۲۰ جزء مسابقات قرآن بانوان/ آغاز رشته‌های حفظ کل و قرائت»، «برگزاری مراسم ترحیم استاد پیشکسوت قرآن کریم» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۳ قرآن باصدای عبدالباسط+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم نیز در روز جاری تعداد شش خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «۱۰ قاری نوجوان به مرحله نهایی مسابقات ندای رضوان رسیدند» آمده است: مسابقه ندای رضوان به همت خبرگزاری تسنیم با محوریت تقلید از تلاوت استاد "محمود شحات انور" در مرداد سال جاری کلید خورد و نوجوانان قرآنی از سراسر کشور در این مسابقه نام‌نویسی کردند.
تلاوت‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ای توسط "مهدی غلام‌نژاد" قاری ممتاز کشورمان مورد بررسی قرار گرفت و از میان مجموع شرکت‌کنندکان، 10 نفر جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب کردند.
اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی شامل محمدجواد رمضانی، از تهران، محمودرضا هلالی" از مرند، ذبیح‌الله شیخ‌زاده  از مشهد، محمدرضا وظیفه از شهریار، حسین بهزاد از اردبیل، امیرحسین جاوید از تهران، علی غلامی از مشهد، امیرمهدی طاهری از کرج، هومن شیروانی از کرج و محمدحسین دانی از تهران هستند. مرحله نهایی این دوره از مسابقات به‌صورت حضوری در خبرگزاری تسنیم برگزار می‌شود. زمان برگزاری مرحله نهایی متعاقباً اعلام می‌شود.

پنج خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «همه ما از زهِ "کمان" مرتضی سرهنگی بیرون آمده‌ایم/ کمان، سوره ادبیات انقلاب اسلامی بود »، «زائران امام‌حسین (ع) هنگام حسابرسی روز قیامت کجایند و چه می‌کنند؟»، «برنامه مداحان کشور در مسیر پیاده‌روی اربعین ۱۳۹۸»، «زینب فیضی" نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات شد» و «عاشورا هزینه تمایل قلوب به امام و اربعین جلوه‌گر آن است» هستند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تا این ساعت فقط دو خبر منتشر کرده است. در یکی از این اخبار با عنوان «سومین دوره توانمندسازی مربیان قرآنی در رامسر آغاز شد» آمده است: سومین دوره توانمندسازی مسئولان ادارات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور صبح امروز سه شنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه میرزا کوچک‌خان رامسر آغاز شد. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ساعتی قبل برای شرکت در این دوره که یکهزار و ۲۰۰ کارشناس و مربی قرآنی از سراسر کشور حضور دارند، وارد مازندران شد. فعالیت‌های دو سال آینده حوزه قرآن، عترت و نماز، حفظ جزء سی‌ام قرآن، توجه به امر نماز و اجلاس بیست و هشتم نماز که امسال ویژه نماز مدارس است و همچنین بحث‌های پیرامون امام شناسی و به صورت ویژه وقف مشارکتی از جمله مواردی است که طی این گردهمایی سه روزه بررسی و تبیین می‌شود.
قرار است علاوه بر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش، حجت‌الاسلام محسن قرائتی و تعدادی از مسئولان قرآنی کشور از سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اساتید قرآنی در این دوره سخنرانی کنند. حاجی میرزایی در سفر یک روزه خود به استان مازندران بعد از شرکت در این همایش، در جلسه روسای مناطق و شهرستان های مازندران در رامسر نیز شرکت خواهد کرد.

در خبری دیگر با عنوان «مدارس کشور به ۱۰۰ هزار مربی پرورشی نیاز دارد» آمده است: علیرضا کاظمی، امروز سه شنبه در سومین دوره همایش کارشناسان قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش پرورش در سالن همایش های مجتمع شهر سبز رامسر افزود: در حال حاضر ۴۵ هزار مربی پرورشی در کشور داریم که این کمبود در این نهاد کاملا مشهود است. وی با بیان اینکه ساخت و تجهیز و فضای آموزشی دارالقران ها و کانون ها به فراموشی سپرده شد، گفت:  توجه به پیوند زدن بین قرآن و عترت با دانش آموزان علاوه بر کاهش آسیب‌ها می‌توانند در تکمیل دروس نیز نقش بسزایی داشته باشد.در حال حاضر رویکرد مدارس در کشور صد در صد آموزشی است و کمتر به بحث پرورشی توجه می‌شود.

کاظمی افزود: در حال حاضر ۱۹ درصد برنامه های سند تحول بنیادی نظام آموزشی و پرورشی یعنی ۵۱ برنامه از ۲۵۱ برنامه مربوط به حوزه پرورشی و فرهنگی است که اولویت این برنامه های ترویج فرهنگ عترت و قران است. از مجموعه برنامه های حوزه پرورشی ۱۸ برنامه برای نماز، ۱۰ برنامه برای عترت و ۸ برنامه قرآنی و ۲ برنامه امر به معروف و یک برنامه خلاقانه پیش بینی شده است. برای توسعه کمی و کیفی نماز جماعت در کشور هم اکنون ۲۰ هزار روحانی در  ۷۰ هزار مدارس نماز جماعت اقامه می‌کنند.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «اولین گردهمایی قرآنیان دانشگاه تهران برگزار می‌شود» آمده است: اولین گردهمایی قرآنیان دانشگاه تهران امروز برگزار می‌شود. این همایش که اولین گردهمایی قرآنیان در دانشگاه تهران می‌باشد با حضور شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر و سایر اساتید،قاریان و حافظان ممناز کشوری و بین المللی و با تدریس استاد محسن یاراحمدی برگزار خواهد گردید. این اولین دوره گردهمایی قاریان در دانشگاه تهران خواهد بود و طبق پیش بینی های انجام شده هر هفته سه شنبه ها با حضور قاریان برجسته و ممتاز برگزار خواهد شد. این گردهمایی امروز ۱۶ مهر ماه از ساعت ۱۶ در مسجد دانشگاه تهران با حضور قرآنیان برگزار خواهد شد. در خبری دیگر با عنوان« همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» در قم برگزار می‌شود» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم قبل از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که در سالن علامه طباطبایی مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اینکه به دنبال برگزاری بین‌المللی این همایش در سال‌های آینده هستیم، اظهار داشت: قرآن کریم زبان مشترک امت اسلامی است و همه جوامع اسلامی به دیده احترام به این کلام الهی می‌نگرند، هر اقدام و اندیشه‌ای مستند به قرآن بشود امت اسلام در برابر آن خاضع‌ و پذیرای آن هستند. امروز مقاومت مسئله مهم و نیاز ضروری جامعه و امت اسلامی است و تنها راه حفظ و بقای اسلام در برابر توطئه‌های مخالفان و دشمنان مقاومت است؛ بهترین منبعی که می‌تواند به امت اسلامی برای واحده شدن در برابر دشمنان کمک کند، قرآن کریم زبان مشترک و مورد اعتقاد همه امت‌ها و مذاهب گوناگون اسلامی است. از این رو قرآن به‌عنوان منبع اصلی این همایش انتخاب‌شده و همه فعالیت‌ها و مقالات باید مستند به قرآن باشد و قرآن ما را بارها به موضوع استقامت و مقاومت دعوت کرده، قرآن جامعه اسلامی را متوجه کرده که نباید از این مهم غفلت کنند و ارزش‌ها، پاداش‌ها و ثمرات مقاومت را بیان کرده و مقاومت را به عنوان یک فکر و اندیشه تبیین کرده است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه این همایش ۱۷ بهمن‌ماه در قم برگزار می‌شود، ابراز کرد: چکید مقالات باید تا یکم دی‌ماه ۹۸ و اصل مقالات تا یکم بهمن‌ماه ۹۸ به آدرس دبیرخانه قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم و یا ایمیل و سایت همایش به آدرس moghavemat@isca.ac.ir ارسال کنند. وی از نگاه قرآن با اشاره به اینکه مقالات منتخب در مجلات علمی پژوهشی به چاپ می‌رسد و جوایز نفیس به مقالات برگزیده اهدا خواهد شد، تصریح کرد: ۲۰ مرکز در برگزاری این همایش با پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم همکاری دارند.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « دختری هشت ساله نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن امارات» و «علم و طهارت؛ کلید شناخت و درک حقایق قرآن» هستند.

ایسنا

هفت خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز جاری شامل «عبور زائران اربعین حسینی از مرز خسروی»، «شماره ۵۰ مجله «مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی» منتشر شد»، «بررسی حکمت‌های قرآن و پیشرفت‌های مادی و تأثیر آن در کویته»، «تجلیل از فرشچیان و بیضایی در «چله عشق»»، « «روایت پیاده‌روی اربعین» منتشر شد»، «یکی از سرداب‌های کربلا برای زیارت باز شد» و «پیاده در عراق» هستند.

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز صرفاً یک خبر با عنوان «مدیحه سرایی میثم مطیعی در مسیر پیاده‌روی اربعین» منتشر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

چهار خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «سوال‌های شرعی خود درباره «پیاده روی اربعین» را اینجا مطرح کنید»، «نظر امام سجاد(ع) درباره دروغگویی چیست؟»، «حافظ ۸ ساله تهرانی به مسابقات بین المللی قرآن کریم امارات اعزام می‌شود» و «پیش بینی پیامبر (ص) از نحوه شهادت عمار یاسر» هستند.

ایبنا

دو خبر صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز شامل «مخالفت فقهای امامیه با فلسفه افسانه است/پاسخی به جنجال‌های جریان نوتفکیکی» و «دیدگاه‌های محقق داماد درباره «جهل مقدس»/ سهروردی؛ قربانی جهل مقدس» هستند.

انتهای پیام
captcha