تربیت قرآنی را از ذهن افراد شروع کنیم
کد خبر: 3848846
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
گفت‌وگو ایکنا با فعال قرآنی ناجا:

تربیت قرآنی را از ذهن افراد شروع کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ستوان یکم معاونت راهنمایی و رانندگی ناجای چهارمحال‌وبختیاری گفت: از قرآن بسیار فاصله داریم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم به‌طور مثال فعالیت‌های قرآنی تنها به برگزاری محافل و تجلیل از برگزیدگان ختم نشود بلکه قرآن را به کانون خانواده ببریم و تربیت قرآنی را از جایی که ذهن افراد شکل می‌گیرد مانند مهدکودک‌ها و مدارس شروع کنیم.

ارتباط گیری با استان‌های مجاور راه تقویت امکانات قرآنی

قرآن کتاب راهنما و نسخه شفابخش آلام زندگی بشر است و هر کس در هر لباس و کسوتی باید با مبانی و آموزه‌های این کتاب آسمانی آشنا باشد. به بهانه هفته نیروی انتظامی و در آخرین روز از این هفته، ایکنا چهارمحال و بختیاری، گفت‌وگویی با ستوان یکم مصطفی ایزدی که در پلیس راه فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری مشغول خدمت و حافظ 22 جزء قرآن کریم است انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ــ خود را برای خوانندگان این گفت‌وگو معرفی کنید.

مصطفی ایزدی هستم، 37 سال سن دارم و سال 88 ازدواج کردم که حاصل آن دو دختر هفت ساله و پنج ماهه است؛ همچنین از سال 87 وارد نیروی انتظامی استان شدم و اکنون به عنوان ستوان یکم در معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مشغول خدمت به هم‌استانی‌هایم هستم.

ایکنا ــ از چه سالی وارد عرصه قرآن شدید و مشوقتان چه کسی بود؟

خانواده من یک خانواده قرآنی است و به لطف برادرم که از قرآنیان فعال استان است و همواره بنده را برای یادگیری قرآن بسیار تشویق می‌کرد، همچنین به کمک پدر مرحومم که با قرآن انس ویژه‌ای داشت و در طول یک سال، سه الی چهار بار قرآن را ختم می‌کرد، به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شدم.

سال 82 زمانی که در خدمت سربازی بودم در دوره آموزشی «تربیت مربی رشته قرائت ترتیل و تحقیق» که در پادگان‌های سپاه شهرستان قم برگزار می‌شد شرکت کردم و درواقع قرآنی شدنم از همان جا کلیک خورد، بعد از پایان دوره در مساجد، پادگان، پایگاه‌های بسیج و... کلاس روخوانی و روانخوانی، مفاهیم و قرائت برگزار می‌کردم که اکنون نیز یکی از کلاس‌هایم در مسجد خاتم‌الانبیاء شهرکرد برپا است.

در آن دوران کلاس‌های آموزشی به صورتی که امروز شاهد هستیم وجود نداشت و به دلیل موقعیت شغلی‌ام که زمان آزاد نداشتم، بیشتر در خانه و با گوش دادن به نوارهای ترتیل استاد منشاوی و تلاوت‌های استاد شحات انور، نرم‌افزارها و ... به صورت مجازی تمرین می‌کردم.  

سرانجام از سال  89 به صورت حرفه‌ای کار حفظ قرآن را آغاز کردم و طی چهار الی پنج سال 22 جزء از قرآن حفظ کردم.

ایکنا ــ از مسابقات و مقاماتی که کسب کرده‌اید بگویید.

در مسابقات بسیاری شرکت و رتبه‌های نسبتاً خوبی را نیز کسب کرده‌ام، از جمله در مسابقات مجموعه نیروی انتظامی در رشته حفظ 5 جزء و 10 جزء رتبه اول و سوم کشوری، در رشته 5 جزء نیروهای مسلح رتبه دوم، در رشته 20 جزء نیز رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ام، همچنین در مسابقات استانی بسیاری نیز شرکت کرده‌ام.

ایکنا ــ قصد دارید فعالیت‌های قرآنی خود را تا چه زمانی ادامه دهید؟

اولویت بنده در ادامه زندگی به سرانجام رساندن حفظ قرآن و حافظ کل شدن است، هم‌اکنون زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم و در محضر استاد روحی تلمذ می‌کنم و به صورت مجازی محفوظاتم را ارائه می‌دهم.

ایکنا ــ چرا در کلاس‌های حضوری و یا کلاس‌های غیر حضوری استان شرکت نمی‌کنید؟

به خاطر شغلم نمی‌توانم در کلاس‌های حضوری شرکت کنم و متأسفانه کلاس‌های مجازی در استان وجود ندارد، درواقع کلاس حفظ مناسب گروه سنی بزرگسالان در استان وجود ندارد، بنده خودم مربی حفظ کودکان هستم ولی متأسفانه برای رده سنی من کلاس حفظ در استان برگزار نمی‌شود.

ایکنا ــ همانطور که گفتید در استان امکانات قرآنی محدود است، چه پیشنهادی برای حل شدن این مشکل دارید؟

در استان‌های همجوار فعالیت‌های قرآنی به صورت گسترده‌ای اجرا می‌شود و در مؤسسات قرآنی این استان‌ها از حضور اساتید کشوری و یا حتی بین‌المللی استفاده می‌شود، چه خوب است که مسئولان قرآنی استان با مسئولان قرآنی استان‌های همجوار ارتباط بگیرند و از اساتید این استان‌ها برای برگزاری دوره‌های آموزشی، مجمع‌‌های قرآنی و یا حتی ساماندهی قرآنیان استان دعوت شود.

برای تقویت فضای قرآنی استان می‌طلبد که هر هفته و یا حداقل دو هفته یکبار از حضور اساتید برجسته کشوری در استان استفاده شود.

همچنین قرآنیان استانی نیز نباید منتظر برگزاری دوره قرآن و یا حرکت مسئولان باشند، بلکه با استفاده از دوره‌های مجازی و امکانات موجود به پیشرفت قرآنی خود کمک کنند و در نهایت از راهنمایی اساتید برای ارائه محفوظات و دریافت نکات طلایی استفاده کنند.

ایکنا ــ به نظر شما که مربی قرآن هستید، بهترین سن قرآن‌آموزی چه سنی است؟

ریشه و مقدمات آموزش قرآن در خانواده وجود دارد و فرزند از شیرخوارگی توسط رفتار پدر و مادر با قرآن مأنوس و یا از قرآن دور می‌شود و قرآن با گوشت و پوستش درهم می‌آمیزد. اما سنی که فرزند بتواند قرآن را آموزش ببیند و مفهوم آیات را درک کند، حدوداً 12 الی 13 سالگی است که برای قرآن‌آموزی مناسب است.

ایکنا ــ با کدام آیه یا سوره قرآن بیشتر مأنوس هستید؟

قرآن در زندگی من نقش‌آفرین بوده است البته کسی که با قرآن مأنوس باشد دیگر نمی‌تواند قرآن را کنار بگذارد زیرا همه آیات قرآن نور و عبرت هستند.

خداوند بر طبق آیه ۸۵ سوره نساء، تمام اعمال و رفتار انسان را مدنظر قرار می‌دهد که اگر کسی کار پسندیده‌ای انجام دهد و ما از کار او راضی باشیم در ثواب کار او شریک خواهیم شد و بالعکس یعنی اگر کسی کار بدی انجام دهد و ما از آن رضایت داشته باشیم در گناه این کار بد شریک هستیم؛ لذا با استناد به این آیه می‌توانیم به کارهای خوب روی خوش نشان دهیم و از اعمال نیک قلبٱ رضایت داشته باشیم و از کار بد دوری بجوییم.

همچنین آیات سوره هود درس بزرگی در رابطه با صبر را به انسان می‌دهند که در این آیات، پروردگار و خالق مخلوقات عالم پیامبر اکرم(ص) را که بهترینِِ مخلوقات است به صبر و شکیبایی در مقابل مشکلات توصیه می‌کند.

ایکنا ــ دغدغه قرآنی شما چیست؟

کمک به خارج کردن قرآن از مهجوریت بزرگ‌ترین دغدغه جامعه قرآنی است که تا کنون کارهای بسیاری در این زمینه انجام شده است اما کافی نیست. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از قرآن بسیار فاصله داریم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم به‌طور مثال فعالیت‌های قرآنی تنها به برگزاری محافل و تجلیل از برگزیدگان ختم نشود بلکه قرآن را به کانون خانواده ببریم و تربیت قرآنی را از جایی که ذهن افراد شکل می‌گیرد مانند مهدکودک‌ها و مدارس شروع کنیم.

ایکنا ــ به عنوان سخن آخر یک خاطره قرآنی تعریف کنید

سالی که به مسابقات قرآن بسیج تهران اعزام شده بودیم یکی از برادران اهل سنت که نابینا هم بود رتبه اول را کسب کرد، همیشه دوست داشتم با یکی از برادران اهل سنت در رابطه با مسائل دینی صحبت کنم و در مسابقات از این فرصت استفاده کردم. با او در رابطه با یکی از آیات سوره مائده با موضوع ولایت بحث کردم و دریافتم که اهل سنت قلبٱ امام(ع) را دوست و به ائمه اطهار(ع) ارادت خاصی دارند.

انتهای پیام
captcha