زمینه برای فعالیت بانوان قرآنی در جامعه فراهم نیست
کد خبر: 3848981
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

زمینه برای فعالیت بانوان قرآنی در جامعه فراهم نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی - داور صوت و لحن چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان گفت: اکنون در جامعه موقعیت مناسبی وجود ندارد تا بانوان قرآنی بتوانند بروز و حضور اجرایی داشته باشند؛ از این رو غالب آن‌ها یا خانه‌دار و یا در مؤسسه‌ای در حال کار هستند.

باید برای قرآن سرمایه گذاری کنیم

فرخنده کریم‌زاده، داور صوت و لحن چهل و دومین دوره برگزاری مسابقات سراسری قرآن، در حاشیه برگزاری این مسابقات، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان اظهار کرد: در این بخش تلاوت شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل را تحلیل می‌کنم. از نظر کیفیت اجرا و وضعیت ظاهری مسابقات، امسال یکی از شکیل‌ترین دکور‌ها در زیباترین مکان بود. زیرا مکان برگزاری مسابقات از ظرفیت و قابلیت خوب سالن و محیط اطراف و امکانات فیزیکی بسیار خوبی برخوردار بود.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌کنندگان افزود: در تحلیل تلاوت بانوان اشکالاتی وجود دارد، چراکه شرکت‌کنندگان بخش بانوان عمدتاً همسر، مادر و یا دانشجو هستند و مشغله‌های دیگری نیز دارند و این خود عاملی است که آن‌ها آن‌گونه که باید و شاید، تلاش و فعالیت ندارند.

کریم‌زاده تصریح کرد: از طرف دیگر مسابقه اضطراب خاص خودش را دارد و متاسفانه در جامعه موقعیت مناسبی برای اینکه بانوان بتوانند بروز اجرایی و حضوری داشته باشند، وجود ندارد و غالب آن‌ها یا خانه‌دار و یا در موسسه‌ای در حال کار هستند.

وی اظهار کرد: امیدوار هستیم با راهکار‌هایی که به بانوان شرکت کننده در مسابقات پیشنهاد کردیم آن‌ها بتوانند ضعف‌های خود را از بین برده و برای سال‌های بعد کیفیت بهتر، حضور بیشتر و تنوع بالاتری از شرکت کنندگان در اقشار و سنین مختلف را شاهد باشیم. ما در این دوره شرکت کننده‌های بیست ساله بسیار خوبی داشتیم و این‌ها امید‌های خوبی هستند که اینگونه از سن پایین مسابقات را شروع کرده‌اند.

وی گفت: نقطه قوت مسابقات نظم شروع و پایان و برنامه‌ریزی و امکانات حضور این جمع است که بسیار خوب برنامه ریزی شده است. اما اصفهان با توجه به ظرفیت و جمعیت خوبی که مخصوصا در ارتباط با موسسات و مراکز قرآنی دارد جا دارد، انتظار بیشتری برای استقبال از مسابقات را ایجاد کرده است.

این داور صوت و لحن تصریح کرد: اگر استانی میزبان قرآن می‌شود، تمام آن استان باید آن فرصت را برای خدمت به عرصه قرآن مغتنم شمارند. ما باید این فرهنگ و شیوه تبلیغ را در میان مردم ایجاد کنیم. مثلا ساده‌ترین کاری که همه مردم اصفهان را از میزبانی این شهر برای مسابقات قرآن باخبر می‌کرد این بود که حداقل در خود شهر اصفهان تبلیغاتی عمومی راه می‌انداختیم که مردم مطلع شوند.

وی در ادامه گفت: برای تاثیرگذاری از بنر‌ها مردم باید بنر خوان باشند، آیا همه بنر می‌خوانند؟ خیر. آیا بچه‌ها سالمندان بنر می‌خوانند؟ خیر. آیا همه جوانان بنر می‌خوانند؟ خیر. اما از چه راهی می‌توان همه را از برگزاری این مسابقات باخبر کرد؟ اگر دو هفته استفاده از مترو و اتوبوس‌ها به خاطر شکوه و عظمت برگزاری مسابقات قرآن برای مردم رایگان می‌شد، آن وقت همه از برگزاری مسابقات باخبر می‌شدند.

کریم‌زاده تأکید کرد: ما باید برای قرآن سرمایه‌گذاری کنیم. ما سنت‌های خوبی داریم، مثلا در دهه کرامت اغلب مردم نذری‌های خوبی می‌دهند و یا بعضی از نانوایی‌ها در این دهه برای مردم نان رایگان می‌پزند و همه مردم می‌دانند که این کار به خاطر کرامت امام حسن مجتبی (ع) است. ما چنین حرکتی را برای قرآن نیز نیاز داریم.

وی اضافه کرد: هرساله در تهران در ماه مبارک رمضان اتوبوس‌هایی به صورت رایگان مردم را به محل توزیع افطار رایگان می‌برند و حضور چند هزار نفری مردم در این رویداد را شاهد هستیم. این اهانت است اگر بگوییم مردم به خاطر خوردن شام در این برنامه شرکت می‌کنند، اما یک ابهت است اگر بگوییم به خاطر قرآن شام داده‌ایم و یک ابهت است اگر بگوییم به خاطر قرآن اتوبوس و مترو را برای مردم رایگان کردیم. این بر عهده ماست که چگونه به مسئله نگاه کنیم؛ نگاهی سخیفانه داشته باشیم یا نگاهی بزرگمنشانه و کریمانه.

انتهای پیام
captcha