وابستگی به نفت، مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3849081
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

وابستگی به نفت، مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه موقت زاهدان گفت: یکی از عواملی که اقتصاد ما را فلج کرده، اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی آن به فروش نفت است؛ در این شرایط، تحریم‌ها می‌تواند به اقتصاد ما ضربه بزند، بنابراین برای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید وابستگی به نفت کاهش یابد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام احمد راهداری، امام جمعه موقت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه، 19 مهرماه، گفت: بنا به نظر رهبر معظم انقلاب، راه نجات کشور تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصادی که تکیه‌اش بر ظرفیت‌های داخلی است و در مقابل تحریم‌ها، آسیب‌پذیر نیست.

امام جمعه موقت زاهدان ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن است؛ درون‌زایی یعنی تولید ثروت به‌وسیله‌ فعّالیّت درونی کشور انجام بگیرد؛ چشم به بیرون نباشد، نگاهمان به بیرون نباشد.

وی اظهار کرد: یکی از عواملی که اقتصاد ما را فلج کرده، اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی آن به فروش نفت است؛ در این شرایط، تحریم‌ها می‌تواند به اقتصاد ما ضربه بزند، بنابراین برای تحقق اقتصاد مقاومتی، باید وابستگی به نفت کاهش یابد.

راهداری بیان کرد: در دهه‌های گذشته، روند تک‌ محصولی اقتصاد ایران سبب آسیب‌پذیری و طمع دشمنان به اقتصاد ایران شده است. اگر اقتصاد ما از وابستگی به نفت و خام‌فروشی آزاد شود، آسیب‌پذیری آن در مقابل تحریم به میزان بالایی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و با نگاه به فرامرزها برای صادرات کالاهای گوناگون، تلاش می‌کند وابستگی دولت به نفت و شکنندگی آن را بر طرف کند.

امام جمعه موقت زاهدان در ادامه به حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین اشاره و عنوان کرد: در این مراسم باشکوه، عاشقان اباعبدالله(ع) اعم از شیعه و سنی، دوش به دوش همدیگر حرکت می‌کنند و فریاد «لبیک یا حسین» سر می‌دهند؛ فریادی که کاخ‌های ظلم را می‌لرزاند.

وی ادامه داد: امریکایی‌ها در صدد بودند تا با برجسته سازی ملی گرایی عراق عربی و ایجاد موج ایران‌هراسی و همچنین ترویج سکولاریسم، جوانان عراقی را از مرجعیت شیعه دور کرده و تفرقه ایجاد کنند؛ این توطئه بحمدالله خنثی شد.

راهداری افزود: نزدیکی و همکاری دوجانبه ایران و عراق منافع امریکایی‌ها را در منطقه به خطر می‌اندازد، فلذا همه تلاش خود را می‌کنند تا این ارتباط از بین برود. مسئولان و مردم دو کشور باید هوشیار باشند و از بروز اختلاف و تفرقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام
captcha