احمد حمزهزاده، معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با بیان اینکه در مقایسه با گذشته، دیدگاه و نگرش دستگاهها و ادارات نسبت به صنعت گردشگری عوض شده است، گفت: این تغییر نگرش رویکرد خیلی خوبی است که باعث میشود صنعت گردشگری با سرعت بیشتری رونق یابد. همچنین در این راستا سند توسعه گردشگری با همکاری تمامی بخشهای دخیل در حوزه گردشگری تدوین شده و حدود 800 مورد مگاپروژه و ریزپروژه در آن تعریف شده است و بر اساس این سند، تخصیص اعتبارات استانی و فعالیتها انجام میگیرد.
وی با اشاره به انتخاب تبریز بهعنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، یادآور شد: هدف سازمان همکاری کشورهای اسلامی این نیست که بهدنبال انتخاب یک شهر بهعنوان پایتخت گردشگری، آن شهر به یکباره شاهد رشد چشمگیر افزایش تعداد گردشگران باشد، بلکه میخواهد در مرحله اول شهر معرفی شود و گردشگران به سمت آن هدایت شوند.
افزایش 37 درصدی تعداد گردشگران خارجی
حمزهزاده، ادامه داد: با اجرای برنامههای مختلف طی سالهای 2016 تا 2018، میزان ورود گردشگران خارجی به استان، حدود 37 درصد افزایش یافت. بالغ بر 400 هزار نفر از مبادی ورودی چهارگانه وارد استان شدند و از این میان 236 هزار نفر به طرف تبریز آمدند و 140 هزار نفر آنها در این شهر اقامت کردند. اگر میانگین هر کدام 1000 دلار هزینه کنند، 140 هزار دلار نصیب تبریز میشود.
طی سه سال آینده میزان گردشگران ورودی وخروجی به نقطه سر به سر میرسد
وی با تأکید بر اینکه تراز منفی میان میزان گردشگران ورودی و خروجی در کشور وجود دارد، افزود: در ایران میزان ورود گردشگران حدود پنج و نیم میلون نفر و میزان خروج از کشور حدود هشت و نیم میلیون نفر محاسبه شده است و امیدواریم با توسعه گردشگری داخلی، میزان خروج گردشگران داخلی کاهش یابد و در عوض با رونق گردشگری داخلی، وضعیت زیرساختها بهبود یابد و به مرور شرایط برای سفر گردشگران خارجی محیا شود. پیشبینی میکنم که طی سه سال آینده این میزان به نقطه سر به سر برسد.
حمزهزاده همچنین با بیان اینکه افزایش تعداد گردشگران رابطه مستقیمی با افزایش سرمایهگذاری در حوزه گردشگری دارد، گفت: در حال حاضر 35 هتل در استان و 80 پروژه گردشگری در دست کار است و بعد از ساخت برای نزدیک هفت هزار نفر بهصورت مستقیم اشتغالزایی دارد.
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مزیت اصلی رقابتی ایران برای سفر، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم است، گفت: ایران و بهویژه آذربایجانشرقی، کشور غنی از نظر فرهنگی و تاریخ است ولی متأسفانه نبود شناخت از این منطقه باعث شده است کمتر معرفی شود و از این رو در سند توسعه گردشگری استان به موضوعات بازاریابی و تبلیغات اشاره شده است.
وی با اشاره به نقش تصویر مقصد در توسعه گردشگری، یاد آور شد: ایجاد تصویر مثبت و ماندگار از مقصد گردشگری در ذهن گردشگران، باعث می شود که آنان تمایل داشته باشند که بار دیگر به مقصد سفر قبلی خود برگردند و نسبت به مقصد وفادار میشوند.
قوانین و مقرات ویژه گردشگری وضع شود
حمزه زاده تاکید کرد: به نظرم به دنبال تشکیل وزارت میراث فرهنگی، باید قوانین و مقرات ویژه گردشگری وضع شود؛ چرا که در این حوزه قوانین حمایتی و تشویقی وجود ندارد و بهتر است که مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کند.
وی هم چنین با هدف توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری، از برگزاری دو کارگاه آموزشی در هر ماه با همکاری بخش خصوصی خبر داد.
انتهای پیام