فرهنگ عشایر را به نحو شایسته معرفی کنیم
کد خبر: 3849947
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی:

فرهنگ عشایر را به نحو شایسته معرفی کنیم

گروه جامعه ــ نماینده ولی‌ فقیه‌ در وزارت جهاد کشاورزی در نخستین آئین سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور گفت: عشایر و اقوام ایرانی ذخایر و پشتوانه کشور هستند و باید فرهنگ عشایر را به صورت مناسب معرفی کنیم.

فرهنگ عشایر را به نحو شایسته معرفی کنیمبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی, نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور دوشنبه 22 مهرماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگ‌سرای اندیشه و با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور عشایر کشور و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به وصف زندگی عشایر در متن طبیعت و رشد شخصیت آنان در چنین فضایی اشاره کرد و گفت: هر کسی که به طبیعت نزدیک‌تر باشد به خدا هم نزدیک‌تر است. امروز، تلاش صادقانه برای تولید ملی و کسب روزی حلال از بارزترین ویژگی‌های عشایر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به اینکه عشایر و ایلات عشایر ذخایر و پشتوانه کشور هستند، گفت: مبادا در زندگی عشایر اخلال ایجاد کنیم و به زندگی شهرنشینی و مصرفی آلوده گردانیم که در غیر این صورت یک خسارت فرهنگی و اجتماعی برای جامعه و مملکت خواهد بود.

وی در ادامه افزود: زندگی عشایر یک سوژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که با برگزاری شب شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر یک موج فرهنگی در جامعه به ویژه نسل جوان به وجود می‌آورد

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فرمایش امام صادق(ع‌) که «اگر شعر در خدمت ترویج ارزش‌ها قرار گیرد ثواب دعا و نیایش را دارد»، گفت: شعر در مکتب اسلام به خصوص در فرهنگ شیعه یک مقوله ارزشی است که قرن‌ها ماندگار شد و شاعران ارزشی در این عرصه، اعتبار و جاودانگی یافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به قدمت شعر عاشورایی و ذکر نمونه‌هایی زیبا و دلنشین از آن‌ها گفت: شعر عاشورایی یکی از نمونه‌هایی است که از همان سال‌های نخست بعد از واقعه عاشورا در مدح رشادت‌ها و شهادت‌های عاشورا سروده شد و کربلا را ماندگار کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام شاهمرادیان، معاون فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ضمن ارائه گزارشی از آمادگی‌سازی این برنامه وزین و ملی به تبیین قیام عاشورا پرادخت و بیان داشت: این حرکت معنوی، مذهبی و ادبی به کمک خداوند در آینده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: باید با برگزاری سوگواره‌ها از ظرفیت تفکر و اندیشه آیینی و مذهبی شعرای کشورمان در مدح حسین ابن علی(ع) و واقعه کربلا، در جهت ترویج و اعتلای فرهنگ اسلامی نهایت استفاده را ببریم .

در ادامه کشکولی، دبیر شب شعر عاشورایی اقوام و عشایر هم درباره نحوه برگزاری این سوگواره به ایراد سخن پرداخت.

در پایان این جلسه، شاعران برجسته ملی و شعرای برتر به زبان عربی، کردی، تالشی، ترکی آذری، ترکی قشقایی، لری و فارسی در رثای امام حسین(ع) و واقعه کربلا به شعرخوانی پراختند که از جلوه و شکوه خاصی برخوردار بود.

این مراسم  با معرفی و تقدیر از شاعران برگزیده به پایان رسید.

انتهای پیام
captcha