بزرگداشت ارتحال آیت‌الله شیخ «عبدالرضا روحانی» در زابل+ تصاویر
کد خبر: 3850862
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

بزرگداشت ارتحال آیت‌الله شیخ «عبدالرضا روحانی» در زابل+ تصاویر

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم ویژه ارتحال آیت‌الله شیخ عبدالرضا روحانی قوچانی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی تقلید شیعیان در عراق با حضور اقشار مختلف مردم ولایتمدار و محبین حضرت امیرالمؤمنین(ع) در زابل برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مراسم ویژه رحلت آیت‌الله حاج شیخ عبدالرضا روحانی قوچانی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله سیستانی روز گذشته، 26 مهرماه در زابل برگزار شد. اقشار مختلف مردم ولایتمدار و محبین حضرت امیرالمؤمنین(ع)، مؤمنین، کسبه بازار، تجار و مسئولان ادارات با حضور پرشور در این مراسم معنوی و ذکر فاتحه، مصیبت را به فرزندان آن مرحوم تسلیت گفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی لطفی در این مراسم، طی سخنانی به گوشه‌ای از زندگی گهربار این عالم عارف و زاهد پرداخت و گفت: ایشان پس از بازگشت و مهاجرت به ایران در تهران مقیم شد و به نمایندگی از طرف حضرت آیت‌الله العظمی خویی به تکالیف دینی و رتق و فتق امور مؤمنين مشغول بود.
پس از تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران و آواره شدن مردم شهرهای جنگ زده به مدت ۶ ماه با کمک تعدادی از خیرین تهران در بروجرد مستقر شد و جهت به کمک به جنگ‌زدگان از هیچ گونه تلاشی دریغ نکرد.
وی افزود: مرحوم آیت‌الله روحانی قوچانی پس از ارتحال آیت‌الله العظمی خویی به وکالت از طرف مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی به وظایف مذهبی پرداخت و پس از فوت آن مرجع بزرگوار، از سوی آیت‌الله العظمی سیستانی به عنوان نمایندهٔ تام‌الإختيارِ معظم له انتخاب شد.

حجت‌الاسلام لطفی گفت: خدمات ایشان در جای جای ایران به ویژه در خِطّهٔ محروم سیستان و بلوچستان و افغانستان و دیگر مناطق بدون ادعا و هیاهو در کمال آرامش و دور از تبلیغات، مشهود عام و خاص است. ساخت و تجهیز بیمارستان خیریه الزهراء(س) با مدرنترین سیستم روز جهان و نیز احداث بنایِ دارالمؤمنين در زابل، یکی از برجسته‌ترین کارهای فرهنگی ایشان در جهت توسعه و بسط فرهنگ دینی و جغرافیائی مکتب اهل بیت(ع) به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: ساخت ده‌ها مدرسه در مناطق محروم و کمک به بیمارستان‌ها و تجهيز آنها و ساخت مجتمع‌های مسکونی برای طلاب و غیر طلاب از باقیات‌الصالحات آن عزیز سفر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی لطفی در ادامه به ورع و تواضع این عالم سالک مکتب حضرت امیرالمؤمنین‌(ع) اشاره کرد و گفت: این شخصیت وارسته در تمامی مجالس عزاداری معصومین و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به احترام مهمانان از ابتدای مراسم روی زمین می‌نشست و نسبت به اسراف حساسیت خاصی داشت؛ همیشه به حفظ و نگهداری بیت‌المال سفارش می‌کرد.
مسئول مؤسسه فرهنگی مذهبی آیت‌الله سیستانی در زابل همچنین به تأکید آن مرحوم بر تسریع در امور محرومین منطقه و توسعه و تجهیز مدارس علمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله روحانی قوچانی تاکید خاصی بر پرورش طلاب حوزه علمیه و زی طلبگی داشت و طلاب را به تحصیل بیشتر سفارش می‌کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به استغاثه آن فقید سعید به امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: ایشان در سختی‌ها و مشکلات بر روی پشت بام می‌رفت و دو رکعت نماز می‌خواند و سپس به حضرت امام زمان(عج) متوسل می‌شد.
گفتنی است: ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۵ شمسی در قوچان به دنیا آمده است. در دو ماهگی پدر خود را از دست داد. پدر ایشان مرحوم حاج شیخ محمدعلی، معروف به آقا کوچک، از علمای مُبَرِّز آن دیار و همدرس آیت‌الله العظمی عبدالهادی شیرازی بوده‌اند و والده ایشان صبیه مرحوم آیت‌الله حاج شیخ علی قوچانی (صاحب حاشیهٔ بر کفایه) و از شاگردان مبرز مرحوم آمیرزا کاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی است.

ایشان پس از گذراندن دروس مقدمات، از مکتب درس سطوح عالی آیت‌الله حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای(ابوالزوجهٔ ایشان) و همچنین آیت‌الله حاج شیخ مجتبی لنکرانی بهره برده و سپس از دروس خارج اساتید و مراجع بزرگ نجف، آیت‌الله العظمی حکیم و آیت‌الله حاج شیخ حسین حلی و به‌ویژه زعیم عالیقدر شیعه آیت‌الله العظمی خوئی استفادهه کامل برد و همواره مورد توجه مراجع عظام، حاج سیدابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله حکیم، آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله خوئی بود.

مرحوم حاج شیخ عبدالرضا روحانی قوچانی پس از مسافرتی که در ایام عاشورای حسینی امسال به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان و شهر زابل علی‌رغم بیماری که داشت پس از برگزاری مراسم مختلف و سرکشی به امور خیریه و خدماتی بعد از بازگشت به تهران دچار نارسایی قلبی و ریوی شده و پس از طی دوران بستری در یکی از بیمارستان‌های تهران، در روز شنبه، ششم مهرماه برابر با ۲۸ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری در ساعت ۶:۴۵ بامداد دعوت حق را لبیک گفت.

حسین قدس‌نیا

انتهای پیام
captcha