پیاده روی اربعین؛ بیدارگر و احیاگر ملت‌ها
کد خبر: 3850891
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

پیاده روی اربعین؛ بیدارگر و احیاگر ملت‌ها

گروه معارف - معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه تبریز، از پیاده روی اربعین به عنوان بیدارگر و احیاگر ملت‌ها یاد کرد و متذکر شد که به همین دلیل در طول تاریخ بسیاری از مستکبران جهانی و دشمنان اسلام سعی در تعطیلی این حرکت داشتند.

پیاده روی اربعین؛ بیدارگر و احیاگر ملت‌ها

حجت‌الاسلام رحیم قربانی، معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه روایات و مطالب زیادی در مورد جایگاه زیارت اربعین و پیاده روی آن در متون دینی از جمله صحیفه کامل الزیارات بیان شده است، اظهار کرد: زیارت اربعین صرفا خواندن زیارت از شهرهای دور نیست، بلکه زیارت از نزدیک حرم اباعبدالله الحسین یک سنت حسنه است که پشت آن حکمت های مهمی در خصوص احیا مکتب عاشورا نهفته است.

وی افزود: زیارت حضوری با این حجم جمعیت که به صورت طبیعی و پای پیاده اتفاق می افتد در برخی روایات از اهل بیت(ع) تصریح شده است که تا چه میزان دارای ثواب است.

وی با اشاره به اینکه بنا به فرموده امام صادق(ع)، فرشتگانی پیرامون حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) هستند که از طرف خدا موکل هستند تا آنانی که پیاده به زیارت اربعین می روند را بشارت به مغفرت و بخشش گناهان و برکت در زندگی دهد، تصریح کرد: در طول تاریخ همه علمای شیعه و حتی سنی برای رسیدن به این ثواب پای بند بودند و به امر پیاده روی و احیای آن اهتمام داشتند.

حجت‌الاسلام قربانی ادامه داد: مرثیه سرایان و شاعران زیادی در خصوص پیاده روی اربعین مطالب زیادی را نوشته‌اند که از جمله می توان به یکی از شاعران بزرگ عرب اشاره کرد که در کتاب شعر ۱۰ جلدی خود که در سال ۱۳۴۵ شمسی جمع بندی شده، نوشته است که جمعیت حاضر در اربعین یک میلیون نفر می رسد.

وی به محدویت های رفتن به پیاده روی اربعین در برخی سالها و دهه ها توسط سلاطین زر و زور اشاره کرد و گفت: محدث نوری به عنوان احیا کننده امر پیاده روی در یک قرن اخیر به شمار می‌رود.

معاون پژوهش جامعه المصطفی العالمیه تبریز، از پیاده روی اربعین به عنوان بیدارگر و احیاگر ملتها یاد کرد و متذکر شد: به همین دلیل در طول تاریخ بسیاری از مستکبران جهانی و دشمنان اسلام سعی در تعطیلی این حرکت داشتند که از جمله می‌توان به حسن بن بکر از سران رژیم بعثی عراق اشاره کرد که از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ هرساله موجب کشتار تعداد زیادی از کسانی که به پیاده روی اربعین می رفتند، می‌شد.

وی اضافه کرد: در کشور هندوستان هر ۱۲ سال حدود ۸ تا ۱۲ میلیون نفر برای اجرای یک سری مراسم در مجاورت رودخانه ای جمع می شوند و کسی به آنها کار ندارد و حتی گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این برنامه می روند، در حالیکه همه دشمنان جهان اسلام سعی دارند پیاده روی میلیونی اربعین را از بین ببرند و حتی هیچ پوشش رسانه ای بین المللی نمی دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه این حرکت جهانی با این حجم جمعیت باید مورد توجه متولیان فرهنگی جهان اسلام قرار گیرد، افزود: این رویداد مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای نکات بسیار مهمی است.

حجت‌الاسلام قربانی تاکید کرد: متولیان فرهنگی جهان اسلام باید تدابیر لازم را جهت انعکاس رسانه ای این رویداد بزرگ داشته باشند و اقدامات لازم را برای ثبت جهانی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha