تفاوت نجومی اعتبارات مؤسسات قرآنی در شهرهای مختلف
کد خبر: 3852456
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

تفاوت نجومی اعتبارات مؤسسات قرآنی در شهرهای مختلف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ کل اعتبار قرآنی استان برابر ۳۹ میلیون تومان بود در حالی که تنها یک مؤسسه در مشهد نزدیک به پنج میلیارد تومان اعتبار گرفته است، گفت: انتظار داریم مسئولان رده بالای استان در این رابطه اعتراض کنند؛ چراکه تصمیم‌گیرندگان بودجه باید در این رابطه پاسخگو باشند.

فعالیت بیش از 130 موسسه و 500 خانه قرآنی در آذربایجان شرقیمجید باوردی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، در بازدید از غرفه ایکنا در حاشیه دهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، از فعالیت بیش از 130 مؤسسه و 500 خانه قرآنی شهری و روستایی در استان خبر داد و گفت: با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اجماع همگانی جهت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه شکل گرفته و همه به سهم خود در این رابطه قدم برمی‌دارند.

وی اظهار کرد: وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان با حد مطلوب فاصله دارد اما فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود و قابل تقدیر است. ولی باید برای رسیدن به سطح مورد انتظار همه در این رابطه تلاش کرده و فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کنند.

باوردی، با تأکید بر اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی در ترویج فرهنگ قرانی، یادآور شد: برگزاری مسابقات نیز در این رابطه بی‌تأثیر نبوده و قرآن‌آموزان و فعالان این حوزه وضعیت خود را در مسابقات ارزیابی کرده و در راستای تقویت آن قدم برمی‌دارند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت وضع و اجرای قوانین در رابطه با حفظ قرآن اشاره کرد و افزود: همه باید حافظ و محافظ کلام وحی باشیم. در اکثر کشورهای اسلامی برای حافظان کل قرآن، امتیازاتی داده می‌شود؛ این کشورها ضرورت و اهمیت حفظ قرآن را در قوانین خود گنجانده‌اند.

وی با بیان اینکه حافظ قرآن بودن یکی از شرایط جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی از جمله جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، تخفیف ویژه در خدمت سربازی و غیره است، افزود: در کشور ما نیز قوانینی تدوین کرده‌اند اما در اجرا، خیلی با آن‌ها فاصله داریم. باید در این رابطه قدم‌هایی بیش از پیش برداشته شود و واقعیت امر این است که در مقایسه با بعضی از نفرات برتر سایر المپیادها، آنقدری که از آن‌ها حمایت می‌شود از حفاظ و قراء قرآن کریم برتر حمایت نمی‌شوند؛ چرا که خیلی از مسئولان امر تنها به شرح وظایف قانونی و اداری خود اکتفا می‌کنند.

باوردی، در ادامه با بیان این‌که، اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی در کشور بعد از چند سال، با انتخابات به‌صورت قطعی تشکیل و شماره ثبت خورده، متأسفانه دو سه نفر از آقایان منتسب به اتحادیه تشکل‌های فرهنگ قرآن و عترت کشور که رأی نیاوردند مانع اتحاد و انسجام مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور شده و حتی عامل تفرقه مؤسسات در سطح کشور گشته و متأسفانه با وجود دستور شورای انقلاب فرهنگی و به تبع آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عده ای از مسئولان امر نیز به‌صورت محافظه کاری، با عاملان بر‌خورد جدی نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی اظهار کرد: در سال‌های 96 و 97 کل اعتبار قرآنی استان برابر 39 میلیون تومان بود در حالی که تنها یک مؤسسه در مشهد نزدیک به پنج میلیارد تومان، یک مؤسسه در تهران نزدیک پنج میلیارد تومان و یک مؤسسه دیگر نیز یک میلیارد تومان اعتبار گرفته است؛ انتظار داریم مسئولان رده بالای استان در این رابطه اعتراض کنند؛ چراکه تصمیم گیرندگان بودجه باید در این رابطه پاسخگو بوده و مشخص شود که چه کسی در این رابطه نظارت می‌کند؟

باوردی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان اشاره کرد و گفت: درنظر داریم تا در سطح استان فعالیت‌های قرآنی را به‌صورت منسجم پیش ببریم و در این رابطه نیز در اولین قدم، استان را به چهار منطقه تقسیم‌بندی کرده‌ایم و از نزدیک در این مناطق حاضر شده و نسبت به احصای نیازها و ترویج فرهنگی قرآنی تلاش خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: امیدوارم عملا اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان تبلیغات اسلامی استان، حامی و ناظر بر اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های فرهنگ قران و عترت‌(ع) استان باشند.

انتهای پیام
captcha