جای خالی توجه به قرآن در آئین‌های میثاق با امام زمان(عج)
کد خبر: 3855249
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
حجت‌الاسلام قطبی بیان کرد:

جای خالی توجه به قرآن در آئین‌های میثاق با امام زمان(عج)

گروه جامعه ــ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یکی از موضوعاتی را که در بسیاری از آیین ها به ویژه آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مورد غفلت قرار می گیرد، قرآن‌خوانی و تفسیر و تدبر در آن دانست و گفت: تمام هم و غم امام زمان(عج) ساری و جاری شدن قرآن کریم در زندگی افراد بشر است. پس نباید از آن غفلت کرد.

در روز جمعه، هشتم ربیع‌الاول سال 260 هجری قمری، ناگهان خبر ناگوار شهادت امام حسن عسکری(ع) بر اثر زهر کشنده معتمد، خلیفه وقت عباسی، در سراسر شهر سامرا پیچید و تمامی مردم را روانه خانه حضرت کرد. بازارها تعطیل شد و توده های محرومی که سال ها محبت خود را نسبت به امام، از ترس سرکوب نظام، نهان می داشتند، نالان و گریان به سوی خانه امام حرکت کردند. یکی از یاران نزدیک امام هادی، امام عسکری و امام مهدی(ع) به نام عُثمان بن سعید عَمْری، متصدی غسل و کفن و دفن حضرت شد. جعفر، برادر امام حسن عسکری(ع) نیز قصد نماز خواندن بر بدن مطهر امام را داشت که ناگهان کودکی خردسال به میان جمع آمده و فرمود: ای عمو؛ عقب بایست، من شایسته ترم که بر جنازه پدرم نماز بخوانم. آن کودک، تنها فرزند امام حسن عسکری، امام مهدی(عج) بود که پس از نمازگزاردن بر پیکر پاک پدر و دفن آن حضرت وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را در اجتماع و در جمع مردم ندید.
 
خبر وجود فرزند امام حسن عسکری(ع) به همه مردم رسید و نظام ظلم و ستم را به تکاپو واداشت، تا آن حضرت را یافته و از میان بردارند، اما هر چه گشتند، نتوانستند ایشان را بیابند. چرا که مشیت خداوند بر این بود که آن حضرت از دیده ها پنهان بماند، تا ستمکاران نتوانند گزندی به ایشان برسانند. امام مهدی(عج) به مدت ۶۹ سال از طریق چهار نماینده خود که یکی پس از دیگری تعیین شدند، با مردم ارتباط داشتند تا آنکه در سال ۳۲۹ هجری قمری، دیگر نماینده مستقیمی معرفی نکردند و غیبت طولانی ایشان آغاز شد. از آن زمان مردم منتظرند تا مهدی موعود(عج) با اجازه خداوند ظهور کند تا حکومت جهانی خود را برپایه عدل و صلح و امنیت ، برپا کند.

حجت الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، گرامیداشت روز 9 ربیع‌الاول به عنوان آغاز امامت حضرت مهدی(عج) به منزله امام حی و زنده که تمام عالم هستی تحت تفضل و عنایت این امام همام است را بسیار شایسته دانست و با ذکر نکاتی پیرامون برگزاری این جشن ها، گفت: اگرچه در تمام ایام سال باید متوجه حضور مقدس حضرت بود اما گرامیداشت چنین مناسبت هایی هم می تواند در ایجاد نشاط اجتماعی و هم یادآوری زندگی در سایه امامت امام معصوم(ع) مؤثر باشد.

وی اجرای آیین‌هایی که بتواند تقویت کننده تعهد، توجه و التزام نسبت به امام معصوم(ع) باشد را بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت آغاز امامت حضرت مهدی(عج) حس حضور بیشتری از امام معصوم به انسان می دهد و افراد را متذکر و متوجه مأموریت و وظایف خود به عنوان یک منتظر می کند. انسان باید دائماً متوجه حضور امام باشد اما فراموشکار و غافل است و این آئین‌ها می‌تواند پرده‌ها و غبارهایی را که بر چشم و ذهن ما ایجاد می‌شود کنار بزند و زمینه را برای توجه بیشتر به امام حی و حاضر فراهم و ما را یک قدم به معرفت نزدیکتر کند.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت آغاز امامت حضرت مهدی(عج) باید با حفظ اصول شرعی انجام شود و به بهانه شادی‌آفرینی و نشاط اجتماعی حرکت‌هایی شکل نگیرد که با اصول اسلامی مغایرت داشته باشد و سبب آزرده شدن حضرت شود، تصریح کرد: باید بعد معنوی و معرفتی و توسل به امام زمان در این مراسم پررنگ شود. ادعیه‌ای که توجه انسان به امام را بیشتر می کند می‌تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد، این قبیل مراسم اگر در مساجد برگزار شود، می‌تواند از آسیب به دور ماند و با استفاده از اساتید برجسته، بار معنایی و محتوایی ارزشمندی نیز پیدا کند.

حجت‌الاسلام قطبی یکی از موضوعاتی که در بسیاری از آیین ها به ویژه آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مورد غفلت قرار می گیرد را قرآن خوانی و تفسیر و تدبر در آن دانست و گفت: در آین توسل و تجدید میثاق با امام زمان(عج) از قرآن کریم نیز نباید غافل شد. تمام هم و غم امام زمان(عج) ساری و جاری شدن قرآن کریم در زندگی افراد بشر است. پس نباید از آن غفلت کرد. اگر افراد در مراسم میثاق نیز نمی‌توانند حاضر شوند، می‌توانند به نیابت از امام زمان(عج) قرآن تلاوت کنند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه ها باید گشایش هایی که برای شیعیان جهان شکل گرفته است را تشریح کنند، اظهار کرد: همه تلاش ما باید برای این باشد که جامعه و ذهن و فکر انسان چنان رشد کند که فطرت انسانی همواره بیدار و متوجه حضور حضرت مهدی(عج) باشد.

انتهای پیام
captcha