مهاجرت نخبگان از مهم‌ترین مشکلات آذربایجان‌شرقی است
کد خبر: 3856542
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

مهاجرت نخبگان از مهم‌ترین مشکلات آذربایجان‌شرقی است

گروه اجتماعی ــ استاندار آذربایجان‌شرقی، مهم‌ترین مشکل استان را مهاجرت نخبگان عنوان کرد و گفت: اکنون مهاجرت روستایی به شهرها مطرح نیست، بلکه مهاجرت نخبگان و صاحبان سرمایه مطرح است که اگر تبعات مقصد و مبدأ را در نظر بگیریم‌، متوجه خواهیم شد که چه خسرانی اتفاق می‌افتد.

مهاجرت نخبگان از مهم‌ترین مشکلات آذربایجان‌شرقی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدرضا پورمحمدی، استاندار، شب گذشته، 20 آبان‌ماه، در نشست تخصصی بانوان فرهیخته، کارآفرین و مدیر استان با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: متأسفانه مهاجرت صاحبان فکر و ثروت استان در طول چند سال گذشته افزایش یافته که در نتیجه این امر، نه تنها سهم جمعیتی استان کاهش یافته بلکه سهم‌ استان در اقتصاد ملی نیز کم شده است.

وی، پیر شدن جمعیت را یکی دیگر از آثار مهاجرت نخبگان دانست و با هشدار نسبت به پیری جمعیت استان در 10 سال آینده، خواستار برنامه‌ریزی دستگاه‌های مسئول برای نظارت بر این موضوع شد.

پورمحمدی با اشاره به نرخ بیکاری استان در مقایسه با استان‌های دیگر افزود: پایین بودن نرخ بیکاری در استان نسبت به استان‌های دیگر، دلیل بر مناسب بودن وضعیت اشتغال کار نیست؛ زیرا نیروی کار استان برای یافتن کار به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.

وی، متوسط نرخ بیکاری آذربایجان شرقی را ۱۰.۳ درصد اعلام کرد و گفت: زمانی افراد بی‌سواد بیکار بودند، اما امروزه تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی بالاترین نرخ بیکاری را دارند که در این میان نرخ بیکاری مردان ۲۲ درصد و زنان ۳۲ درصد است.

استاندار آذربایجان‌شرقی بخش اعظمی از توانمندسازی و ارتقای علمی و فرهنگی جامعه را مدیون زحمات و‌ تلاش‌های بانوان فرهیخته و متخصص دانست و بیان کرد: بانوان کشور ما در چند سال گذشته، نقش پررنگ‌تری در اعتلای جامعه در بخش‌های مختلف داشته‌اند که امیدواریم این روند با سرعت هرچه بیشتری استمرار یابد.

پورمحمدی با اشاره به زمین‌لرزه چند روز پیش در شهرستان‌های میانه و سراب،‌ گفت: خوشبختانه مراحل اسکان اضطراری زلزله‌زدگان استان به سرعت در حال انجام است. عملیات آواربرداری روستاهای زلزله زده، ظرف دو سه روز آینده به اتمام می‌رسد و با حمایت ویژه دولت، اسکان موقت و عملیات بازسازی در اسرع‌ وقت انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha