هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تولید داخلی
کد خبر: 3857347
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تولید داخلی

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع، با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل و برگزاری میزهای تخصصی در زمینه صنایع تأثیرگذار در اقتصاد کشور گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی در داخل تولید شود.

هدف گذاری 10 میلیارد دلاری کالای اساسی به سخت داخلبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته، 23 آبان‌ماه در آیین اختتامیه هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی، با بیان این‌که تولید در ادبیات دینی و ملی ما، امری مقدس است، اظهار کرد: وزارت صمت در سال 98، از هفت برنامه محوری رونمایی کرد که رونق تولید، توسعه و تعمیق ساخت داخل، اولین و محوری‌ترین برنامه‌ این وزارت بود.

وی با اشاره به برنامه‌های پروژه‌ نهضت ساخت، گفت: در این نهضت، تمام اجزا و همه‌ ساختار اجتماعی و اقتصادی به سمت خوداتکایی حرکت می‌کند، در همه اقتصادهای پیشرفته زنجیره ارزش، حرف اول را می‌زند ولی در کشور ما به‌واسطه شرایط پیرامونی و تهدیدها، امر خوداتکایی، امری مقدس است به همین دلیل این پروژه به‌عنوان پروژه‌ نهضت ساخت داخل رونمایی شده است.

صادقی نیارکی، با تأکید بر این‌که رونق تولید و حمایت از تولید همواره در فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید شده است، گفت: ما باید بتوانیم در تمامی زمینه‌های صنعتی روی پای خود بایستیم، امروزه توان و تعمیق ساخت داخل ونگاه به درون و تکیه بر دانسته‌ها و مقدورات ملی و برون گرایی، برای ما فرصت طلایی است.

وی ادامه داد: اکثر کالاها با محاسبات دقیق، قابلیت صادرات و توسعه را دارند ما می توانیم از این فرصت طلایی به بهترین شکل استفاده کنیم.

سرپرست معاونت امورصنایع وزیر صمت با اشاره به تعریف اهداف کیفی توسط وزارت صمت، گفت: هر پروژه نیازمند اهداف کیفی است، پروژه بدون هدف‌گذاری و اهداف کیفی مغفول خواهد ماند، برهمین اساس برای اکثر پروژه‌های داخل تا سال ۱۴۰۰ اهداف کیفی تعریف کرده‌ایم.

وی به توجه جدی در مدیریت واردات تأکید کرد و گفت: امروزه منابع ارزی مبتنی بر توان صادرکنندگان است پس به ناچار باید آن‌ها را مدیریت کنیم، اکثر تولیداتی که عمق ساخت تولید داخل دارند امسال نسبت به سال‌های گذشته، تولید مثبتی داشتند، هر کالایی که توان داشته و بتواند نیاز کشور را برطرف کند، حتما در تامین زنجیره‌ تولید کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صمت، با بیان این‌که تا پایان سال ۱۴۰۴ ، 10 میلیارد دلار از واردات باید به ساخت داخل تبدیل شود، گفت: برای تحقق این امر، چهار استراتژی از جمله تکمیل ظرفیت‌های خالی، بازسازی و نوسازی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، فراخوان سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه، طراحی شده است.

انتهای پیام
captcha