پایه‌های عادت به مطالعه در خانه شکل می‌گیرد
کد خبر: 3858316
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

پایه‌های عادت به مطالعه در خانه شکل می‌گیرد

گروه فرهنگی ــ پژوهشگر و روانشناس حوزه کودک، با بیان اینکه پایه‌های عادت به خواندن از کودکی و در خانه شکل می‌گیرد، گفت: اگر در خانه فضای مساعدی برای تشویق مطالعه باشد، کار آموزشگاه و کتابخانه آسان‌تر می‌شود.

پایه‌های خواندن و مطالعه در خانه شکل می‌گیرد

صدیقه زمانی، پژوهشگر و روانشناس حوزه کودک در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مطالعه باید از کودکی شکل بگیرد، و این امر باید در آموزش و پرورش و خانواده‌ها نهادینه شود، گفت: کودک باید در دست پدر و مادر همواره کتاب ببیند تا برای مطالعه راغب باشد.

وی هدف از خواندن کتاب را ارتقای فکری و تکامل شخصیتی دانست و گفت: وقتی هدف از کتابخوانی رسیدن به ثروت و مقام باشد نمی‌توان بر آن نام کتابخوانی گذاشت.

زمانی، در مورد نقش فضای مجازی بر کاهش مطالعه، گفت: فضای مجازی را هم می‌توان مثبت نگاه کرد و هم منفی؛ فضای مجازی زمانی که در خدمت مطالعه قرار گیرد خوب است، اما در کشور ما معمولاً شبکه‌های مجازی با اشتراک‌گذاری بریده‌ای از کتاب، اعضا را فقط به خواندن همان تکه و پاراگراف هدایت می کنند که در ادبیات مطالعه به آن «ادبیات موزاییکی» گفته می‌شود.

این روانشناس کودک، با بیان اینکه پایه‌های عادت به خواندن از کودکی و در خانه شکل می‌گیرد، گفت: اگر در خانه فضای مساعدی برای تشویق خواندن باشد، کار آموزشگاه و کتابخانه آسان‌تر می‌شود؛ فضای عمومی خانه، روش زندگی پدر و مادر و کار آگاهانه آن‌ها با کودک، در نگرش کودک به کتاب و مطالعه تأثیر همه‌جانبه‌ای دارد، اگر محیط خانواده، آموزشگاه و کتابخانه با یکدیگر هماهنگ و برانگیزاننده باشند، عادت مطالعه به آسانی در کودک شکل می‌گیرد و ریشه می‌دواند.

وی اظهار کرد: کودک خردسالی که از دو یا سه سالگی کتاب تصویری در دسترس دارد و برایش کتاب خوانده‌اند و قصه گفته‌اند، در حقیقت دانه‌های یک عادت پایدار را در او کاشته‌اند؛ هنگامی که کودک در خانه‌ای بزرگ می‌شود که همه بزرگترها کتاب می‌خوانند و درباره آن گفت‌وگو می‌کنند، کودک با فضای برانگیزاننده مطالعه روبه‌رو می‌شود و خود به خود برای مطالعه و عقب نماندن از این قافله ترغیب می‌شود.

زمانی، با بیان اینکه پدر و مادر می‌توانند آگاهانه فضای کتاب‌خوانی خانه را پر جلوه‌تر کنند، افزود: آنان می‌توانند به‌طور منظم از همان خردسالی برای کودک خود کتاب بخوانند، روزنامه و نشریه بخرند و به خانه بیاورند و آن‌ها را در خانه بخوانند و با کودکان درباره برخی مطالب جالب آن گفت‌وگو کنند.

این روانشناس حوزه کودک بیان کرد: بسیار خوب است پدران و مادران برای کودکان کتاب بخرند و در مناسبت‌های گوناگون به آن‌ها هدیه دهند؛ پدران و مادران می‌توانند در هنگامی که خانواده گردهم هستند، گفت‌وگوهای علمی را پیش بکشند و دیدگاه بچه‌ها را درباره آن‌ها جویا شوند و برای یافتن پاسخ، آن‌ها را به‌سوی کتاب راهنمایی کنند.

انتهای پیام
captcha