روند کاهش ابتلا به آنفولانزا/ انحصاری در تولید داروی آنفولانزا نداریم
کد خبر: 3862699
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
جهانپور خبر داد؛

روند کاهش ابتلا به آنفولانزا/ انحصاری در تولید داروی آنفولانزا نداریم

گروه سلامت ــ مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به مرگ 81 نفر بر اثر موج آنفولانزای اخیر، از روند کاهش ابتلا به این بیماری در کشور خبر داد.

روند کاهشی آنفولانزا/ انحصاری در تولید داروی آنفولانزا نداریمکیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به کاهش موج آنفولانزای فصلی، اظهار کرد: تعداد مبتلایان از سه‌شنبه هفته قبل کاهش پیدا کرده است.عمده ابتلای این موج از آنفولانزا بر اثر ویروس بود که دربرگیری و ابتلا به آن کاهش یافته است. تعداد مبتلایان به ویروس H۲N۳ نیز که شمار کمتری از H۱N۱ را درگیر کرده بود از همان روز‌های نخستین رو به کاهش بود.

جهانپور یادآور شد: از ابتدای مهرماه تا پایان هفته گذشته، یعنی از آغاز فصل شیوع آنفولانزا ۸۱ نفر در اثر این بیماری فوت کرده‌اند که ۲۵ نفر آن مربوط به هفته گذشته و ۵۶ نفر نیز مربوط به هفته‌های گذشته است. خوشبختانه با فروکش کردن میزان مبتلایان، تعداد تلفات نیز کاهش پیدا می‌کند؛ هرچند ممکن است، در ماه‌های آتی پیک‌های ثانویه یا ثالثیه داشته باشیم که قطعا ضعیف‌تر و میزان مبتلایان نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به کمبود داروی آنفولانزای تامیفلو و شائبه تولید انحصاری آن، تصریح کرد: وزارت بهداشت تولید هیچ دارویی را به صورت انحصاری به هیچ داروخانه‌ای نمی‌دهد، این دارو را نیز فقط یک شرکت در ایران تولید می‌کرد، شرکت‌های دیگر هم می‌توانند این دارو را تولید کنند.

وی در مورد کمبود ایجاد شده به علت تعلل این شرکت برای توزیع داروی آنفولانزا در زمان مناسب، گفت: این شرکت تفاهم‌نامه‌ای برای تولید میزان زیادی از دارو در سال ۹۸ را با وزارت بهداشت به امضا رساند، که در نهایت تعلل و تأخیر کرد، لذا وزارت بهداشت مجبور شد به صورت فوری اقدام به واردات این دارو کند تا مشکلی در زنجیره تأمین به وجود نیاید. در حال حاضر هم داروی تولیدی شرکت مورد نظر، آماده و در بازار توزیع شده است. عملاً با ذخیره مناسب و استراتژیکی از دارو در کشور روبرو هستیم.

مشاور وزیر بهداشت در خصوص افزایش تقاضا برای واکسن آنفولانزا نیز ابراز کرد: امسال نسبت به سال گذشته واردات واکسن آنفولانزا ۳۰ درصد بیشتر بود، سال گذشته تقاضای کمتری برای این واکسن وجود داشت، به طوری که درصد بزرگی از این واکسن امحا شد، اما امسال میزان تلقیح این واکسن ۵۶ درصد از سال گذشته بیشتر بود. وقتی یک اپیدمی اطلاع‌رسانی می‌شود، افراد زیادی که اغلب تقاضای غیر ضروری هم دارند به جای اینکه در زمان استاندارد آن به مراکز مراجعه کنند در زمان‌های غیرمناسب تقاضای خود را اعلام می‌کنند و افرادی هم از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و واکسن‌هایی را در بازار غیر رسمی به فروش می‌رسانند. برای افرادی که نیاز فوری یا نسبی داشته باشند از ذخایر موجود استفاده می‌کنیم و چنانچه نیاز بیشتری وجود داشته باشد، هر چه سریع‌تر اقدام به واردات آن می‌کنیم.

جهانپور همچنین درباره انتقادات مطرح شده از وزارت بهداشت در مورد تأخیر در اطلاع‌رسانی برای آنفولانزا، گفت: در برابر این انتقاد، برخی دیگر نیز معتقدند که وزارت بهداشت امسال بیش از حد در مورد موج آنفولانزا اطلاع‌رسانی کرد و این موضوع با وجود فواید آن در زمینه مصرف زیاد واکسن در زمان استاندارد تزریق، موجب اضطراب در جامعه شده است؛ در حالی که از نظر وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی به موقع بوده است.
انتهای پیام
captcha