تشریح فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی/ اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در استان‌مرکزی
کد خبر: 3862725
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

تشریح فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی/ اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در استان‌مرکزی

گروه فرهنگی ــ سرپرست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان مرکزی اقدامات فرهنگی تربیتی این تشکل را تشریح و از اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در مدارس استان خبرداد.

صادق نجفی، سرپرست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به چهلمین سالگرد تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به فرمان امام راحل، در خصوص نحوه تشکیل این تشکل اسلامی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده فرمان امام در این رابطه مرداد سال 58 صادر شده است گویا در این ماه آیت‌الله امامی کاشانی نزد امام رفته و ضرورت تشکیل اتحادیه را مطرح که این پیشنهاد مورد تأیید حضرت امام قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: عده‌ای هم اعتقاد دارند صبح 13 آبان 58 عده‌ای از دانش‌آموزان به توزیع تراکت در دانشگاه تهران اقدام کرده و بدین شکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی اعلام موجودیت می‌کند.

نحوه تشکیل اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان

نجفی در تشریح وظیفه اصلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد: اوایل انقلاب و قبل از انقلاب با شیوع زمزمه‌های تغییر رژیم گروه‌های مختلف سعی داشتند سهم خود را از این اتفاق جدید به دست آورند که مدارس و دانش‌آموزان یکی از عرصه‌‌هایی است که همواره مورد توجه عموم قرار داشته است.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب گروه‌های مختلف همچون منافقین و مارکسیسم با تفکرات مختلف وارد مدارس شده و سعی در ترویج افکار خود داشتند، این اتفاقات به جایی می‌رسد که بزرگان انقلاب تأمل می‌کنند که اگر این عرصه به دست نااهلان بیفتد آینده نظام اسلامی با مشکل مواجه می‌شود، آیت‌الله امامی کاشانی به نمایندگی از سوی بزرگانی همچون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آیت‌الله جنتی در محضر امام حضور یافته و نکات را مطرح و پیشنهاد تشکیل اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان را مطرح می‌کنند که مورد توجه امام راحل قرار می‌گیرد و ایشان به عنوان تبرک مبلغ 100 تومان هم اهدا می‌کنند.

وظیفه اصلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

نجفی نخبه‌پروری در حوزه دانش‌آموزی را از اهم فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برشمرد و بیان کرد: این نهال از سال 58 رشد کرده و امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است، این شعار و رویکرد در طول 40 سال تغییر نداشته است. ما همواره به دنبال دانش‌آموزانی هستیم که امید می‌رود مدیران آینده باشند. جذب برای این دانش‌آموزان انجام شده و طی فرایندی آموزش‌های تشکیلاتی و معارفی ارائه می‌شود تا ما در دوران تحصیل دانش‌آموزان را به عنوان نیروهای تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: شاید تنها تشکلی در کشور هستیم که شهدایی را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است، قریب به 50 شهید به استان مرکزی اختصاص دارد که 17 شهید همچون شهید ایزدپناه، شهید اسدی عراقی، سیدمجتبی پژمان، حقی و حسنی اهل اراک هستند، این شهدا مستقیم به انجمن‌های دانش‌آموزی متصل بودند.

تدوین تاریخ شفاهی اتحادیه

وی از تنظیم تاریخ شفاهی اتحادیه تحت عنوان «عهد وفا» در قالب 60 مصاحبه خبرداد و افزود: روند کار جذب در اتحادیه بدین شکل است که دانش‌آموزان نخبه شناسایی می‌شوند، از اوایل اسفند تا آخر اردیبهشت ماه عضویابی هدفمند انجام می‌شود، مربیان ما پس از این تاریخ در مدارس حضور یافته و مصاحبه‌هایی را با دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف خانوادگی، روانشناختی و درسی انجام می‌دهند و پس از آن عده‌ای به عنوان عضو جذب می‌شوند.

نجفی اضافه کرد: دانش‌آموزان نخبه تربیت و مورد آموزش قرار می‌گیرند، هدف اصلی برنامه‌هایی است که در انجمن اسلامی مدارس رقم می‌خورد، چتر اتفاقاتی که اتحادیه انجام می‌دهد شامل حال همه دانش‌آموزان متناسب با همه فعالیت‌های مدارس می‌شود.

وی با بیان این نکته که دانش‌آموزان تنها جامعه هدف اتحادیه را تشکیل نداده و ارتباط مستمر با خانواده دانش‌آموزان منتخب در عضویابی از جمله برنامه‌های مهم و اولویت‌دار است، تصریح کرد: ارتباط مستمر و خوب با خانواده‌ها باعث می‌شود تا روند کار بهتر پیش رود و از طرف دیگر برخی از آموزش‌ها خانواده‌ها را در بر می‌گیرد که تحت عنوان نشست‌های «طوبی» انجام می‌شود. به جز این ارتباط ارتباط‌های غیر رسمی و مستقیم با خانواده را داریم.

اجرای طرح «فصل رویش»

نجفی با اشاره به اجرای طرح «فصل رویش» در تابستان، افزود: این طرح در قالب برپایی خیمه‌های معرفت، قرارگاه مختلف، بازی‌های بومی محلی، اردو، برنامه‌های ورزشی، هنرهای کدبانو، سفره‌آرایی، آشپزی ویژه دختران نوجوانان تعریف می‌شود، این اتفاقات به حضور دانش‌آموزان در مهم‌ترین اردوی تشکیلاتی تحت عنوان «طلایه‌داران فردا» ختم می‌شود. شروع کار دانش‌آموزان نخبه از حضور در همایش طلایه‌داران فردا اتفاق می‌افتد، دانش‌آموزان در دوران تابستان با یکدیگر هماهنگ شده و در اردوی سه روزه طلایه‌داران آموزش‌های تشکیلاتی شرکت کرده و خود را برای فعالیت در مدارس در قالب مسئول دفاتر انجمن‌های اسلامی در مدارس آماده می‌کنند.

سرپرست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان اضافه کرد: برای ما حائز اهمیت این است که دانش‌آموزان ایده‌ها و ابتکارات خودشان را متناسب با محیط، پتانسیل و ظرفیت مدرسه به ما ارائه می‌دهند؛ چراکه ظرفیت و ویژگی مدارس غیرانتفاعی، دولتی، حاشیه‌ای و ... دارای ویژگی‌های خاص هستند. ما به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که متناسب با اتفاقات رخ داده در مدارس پیشنهادات خود را مطرح کرده و ما هم از ایده‌ها حمایت کرده، آموزش داده و کمک کنیم.

جشنواره مدارس انقلاب

وی ادامه داد: برخی برنامه‌ها هم به صورت مدون توسط اتحادیه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود که مهمترین آنها «جشنواره مدارس انقلاب» است که در دهه فجر انجام می‌شود. دانش‌آموزان با زبان و روایت‌گری خودشان با کمترین هزینه و دست‌سازه‌ها دیروز، حال و فردای انقلاب اسلامی را برای سایر دانش‌آموزان روایت می‌کنند.

تشریح فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی/ اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در استان مرکزی

نجفی به اهم اهداف پیش‌بینی شده در جشنواره مدارس انقلاب در قالب پرهیز از مطالب چاپ شده اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان می‌بایست دانسته‌ها و درک صحیح خود از انقلاب در سه دوره بیان شده را به سمع و نظر دیگر دوستان خود برسانند.

وی بیان کرد: همچنین جشنواره «رسانش» امسال برای دومین سال برگزار می‌شود که استعدادیابی خوبی در حوزه رسانه‌ای در سطح دانش‌آموزی اتفاق می‌افتد. این جشنواره بخش‌های مختلف همچون روزنامه دیواری، نشریات و مجلات مکتوب تا تولید محتوا در فضای مجازی را در بر می‌گیرد. دانش‌آموزان آثار خود را در محورهای مطروحه در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری ارسال و مورد داوری قرار می‌گیرد.

اردوهای همکلاسی آسمانی

نجفی از اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور تحت عنوان «اردوهای همکلاسی آسمانی» خبر داد و گفت: این طرح هر سال اسفند ماه برگزار می‌شود، این اردو با دیگر اردوهای دانش‌آموزی در قالب اعزام به مناطق جنگی متفاوت است. همچنین اعتکاف‌های دانش آموزی تحت عنوان«خلوت دل» نیز با قدمتی 9 ساله برگزار می‌شود.

این مقام مسئول اعزام مبلغان دانش‌آموزی به مدارس در ایام مختلف را از دیگر اقدامات انجام شده توسط اتحادیه خواند و تصریح کرد: مؤسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان در استان قم فعال است که موارد محتوایی، فرهنگی و تربیتی اتحادیه را پوشش می‌دهد که آموزش مبلغان دانش‌آموزی یکی از برنامه‌های این مؤسسه است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مستقیم بر فعالیت‌های اتحادیه نظارت داشته و نماینده‌ای از طرف ایشان در این مجموعه حضور دارند، گفت: حجت‌الاسلام حاج علی اکبری از سال 79 نماینده رهبری در اتحادیه هستند و ماقبل نیز آیت‌الله جنتی و امامی کاشانی نماینده ولی فقیه در اتحادیه بودند.

تشریح طرح لشکر فرشتگان

نجفی بابیان اینکه برنامه‌ها و مبانی مطابق سیر و خط فکری و تربیتی نوجوان تراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در بخش دختران به الگوی تعالی اسلامی ویژه بانوان مورد توجه قرار می‌گیرد، اتفاقاتی که قرار است برای نوجوان دختر تراز انقلاب بیفتد توسط تیمی مشخص می‌شود. در حوزه الگوشناسی طرح «لشکر فرشتگان» چندین سال در دست پیگیری است، مبنای لشکر فرشتگان آشنایی دانش‌آموزان با الگوی زنان مجاهدی است که در منطقه، شهر و روستای خود هستند. نکات جمع‌آوری شده از مراوده دانش‌آموزان با مادران، خواهران و همسران شهید به عنوان سند در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی به اجرای طرح «عهدوفا» در استان اشاره کرد و افزود: انجمن اسلامی از همان سال 58 در استان شکل گرفت و هر سال سعی داریم ارتباط خود را با شبکه از دست ندهیم برنامه‌هایی با حضور مدیران و نمایندگان برگزار می‌کنیم که روزی تمامی این افراد عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی بودند و هر سال سعی داریم این جمع را تحت عنوان عهد وفا دور هم جمع کرده و خاطرات مرور شده و نسل جدید با این دانش‌آموزان ارتباط بگیرند.

نجفی برگزاری یادواره شهدای دانش‌آموز را یکی از برنامه‌های اتحادیه در سال چهلم تشکیل برشمرد و اضافه کرد: این یادواره با شکل و شمایل متفاوت از دیگر یادواره‌ها در قالب طنز در جبهه برگزار می‌شود. شناسایی شهدای دانش‌آموز اتفاق افتاده است و قرار است در هریک از شهرستان‌ها یادواره‌ای در شأن شهدای دانش‌آموز را برگزار کنیم.

«فریاد غزه»؛ پرچم‌دار جنبش دانش‌آموزی

وی از طرح «فریاد غزه» به عنوان پرچم‌دار جنبش دانش‌آموزی یاد کرد و افزود: اینکه دانش‌آموزان تا این سطح وارد حوزه سیاست شوند در تشکل دانش‌آموزی سابقه نداشته است، این طرح در سال 86 - 87 رقم می‌خورد که افرادی از حماس و .. دعوت می‌شوند، این طرح جریان‌ساز بوده و دانش‌آموزان را با اتفاقات سیاسی به صورت درست آشنا می‌کند. پیگیر هستیم این طرح تحت عنوان«فریاد یمن» در چهل سالگی انقلاب در استان مرکزی اجرا شود.

نجفی از اجرای طرح ویژه مادران و دختران، پدران و پسران انجمن اسلامی تحت عنوان جشن 40 سالگی انقلاب خبرداد و افزود: اتحادیه در 5 شهرستان استان دفتر رسمی داشته و فعالیت رسمی داریم که امید است تا پایان سال دفاتر در تمامی شهرستان‌ها فعال شود.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی باید نجات غریق باشند

وی به برنامه «دیدار وصل» در قالب دیدار مجموعه اتحادیه دانش‌آموزی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال 86 فرمودند مجموعه اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی باید نجات غریق باشند، اعضای فعال اتحادیه در قالب آموزش‌هایی با مبانی مختلف آشنا شده و دیگر دانش‌آموزان را با مسائل و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌کنند و آنان را از خطر غرق شدن نجات می‌دهند. رهبری در سال 95 نیز فرمودند؛ چتر فعالیت دانش‌آموزان انجمن اسلامی باید روی بچه‌ها و دیگر دانش‌آموزان باز شود، اتحادیه دانش‌آموزان نخبه و جریان‌ساز در جنبش دانش‌آموزی را تربیت و آموزش داده و به بدنه مدارس تزریق می‌کند.

نجفی در تشریح فعالیت هیأت مذهبی دانش‌آموزی انصار المهدی(عج) بیان کرد: این هیئت دانش‌آموزی شبکه‌ای بوده و در کل کشور فعال است که در قالب هیئت مدرسه‌ای، شهری مختص به نوجوانان برگزار می‌شود. این مجموعه تماماً از سوی دانش‌آموزان مدیریت می‌شود و ما آنان را هدایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های تربیتی در مساجد باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌های حوزه تربیت همیشه مغفول است مهمترین و مغفول‌ترین عرصه نبرد ما با استکبار حوزه تربیت است و این مهم مورد غفلت قرار گرفته است، آموزش و پرورش به تمام مسائل نگاه آموزشی دارد و با وجود مشکلات بسیار زیاد که نمی‌توان برنامه‌های حوزه تربیت را انتظار داشت، بخشی از بروز و ظهور برنامه‌های حوزه تربیت به دولتمردان ما باز می‌گردد و نتیجه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی چندین سال بعد قابل مشاهده است.

اتحادیه در برنه آموزش و پرورش هم غریب است

نجفی ادامه داد: یکی از ضعف‌های مجموعه ما این است که حتی در بدنه آموزش و پرورش و مدارس هم غریب است و این مهم بعد از 40 سال مورد توجه قرار گرفته است. برای معرفی دستاوردهای اتحادیه و فعالیت‌های این نهاد انقلابی طرحی تحت عنوان «فانوس راه» اجرا می‌شود. به این نتیجه رسیده‌ایم که سابقه، ماهیت اتحادیه و دستاوردهای آن باید برای اشخاص و ارگان‌های مختلف که با آنان در ارتباط هستیم معرفی شود.

وی با توجه به رسالت خبرگزاری ایکنا در حوزه درج اخبار قرآنی، معارفی و فرهنگی عقد تفاهم‌نامه با این خبرگزاری مبتنی بر انعکاس اخبار، گزارش، یادداشت، مصاحبه و ... اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را مورد تأکید قرار داد.

اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه»

نجفی در ادامه از اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در استان خبرداد و افزود: هدف ما از اجرای طرح نهادینه کردن قرآن در سطوح عمومی جامعه است، افرادی که وارد حوزه قرآن می‌شوند در این فضا به صورت تخصصی ورود پیدا می‌کنند چراکه در کلاس‌های قرآنی خبری از تفسیر، ترجمه، بیان روایات نیست یا کمرنگ است، تنها مبانی تخصصی در حوزه قرائت و حفظ مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نه اینکه فعالیت‌های تخصصی قرآن لازم نباشد، اما فضای این دوره‌ها تنها فضای مسابقه‌ای است، در واقع قرآن را وسیله‌ای برای کسب رتبه در مراحل مختلف مسابقات قرار می‌دهند. احساس ما براین است که دانش‌آموزان علاوه بر ورود جدی و تخصصی در رشته‌های قرآنی در بخش مبانی تربیتی طبق سیاست‌های اتحادیه هم با مشارکت آموزش و پرورش ورود پیدا کنند، وظیفه این است در مدارس نخبگان قرآنی را شناسایی و جمعی قرآنی تشکیل دهیم و با استفاده از اساتید مجرب مباحث تربیتی را به آنان گوشزد کنیم.

تشریح فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی/ اجرای طرح «یک قاری، یک مؤذن، یک مدرسه» در استان مرکزی

نجفی با اشاره به اجرای طرح «هر مدرسه، یک خبرنگار»، تصریح کرد: اتفاقات مهم توسط خبرنگار مدرسه مورد بازتاب اجتماعی قرار می‌گیرد، به طور مثال آرین غلامی شطرنج‌بازی که در مقابل رژیم اسرائیل حاضر به مسابقه نشد کشف دوستان اتحادیه انجمن اسلامی استان مازندران بود.

سرپرست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان مرکزی در پاسخ به سؤال آیا برنامه ویژه‌ای برای دانش‌آموزان مناطق حاشیه نشین دارید؟ گفت: متأسفانه تشکل به صورت رسمی این تفکیک نگاه را لحاظ نکرده است، مدرسه واقع در منطقه مرفه با منطقه حاشیه‌ای و غیر‌انتفاعی کاملاً متفاوت است و این تقسیم‌بندی اتفاق نیفتاده است، اما استان به این نتیجه رسیده است که باید تفاوتی قائل باشیم.

دغدغه‌های دانش‌آموزان متفاوت است

وی ادامه داد: جنس دغدغه دانش‌آموزان در هر مدرسه با مدرسه‌ای دیگر متفاوت است و حتی جنس برخورد خانواده آنان نیز با تفاوت‌هایی روبه‌روست، فعلا برنامه ما برای مناطق حاشیه‌نشین این است که برنامه‌ای برای خانواده آنان در نظر داشته باشیم ما در برخورد با خانواده‌ها با مشکلات مالی، رفاهی و .. دانش‌آموزان و خانواده آنان آشنا می‌شویم اما از آنجا که رفع دغدغه آنان در توان ما نیست مطالبات ارجاع داده می‌شود. اقدامی را با مؤسسه خیریه جامع در دست انجام داریم که دانش‌آموزان مشکل‌دار را به عنوان پل ارتباطی بین شبکه و خانواده معرفی کنیم. خانه وفا از جمله طرح‌های اجرایی است که بچه‌ها خودشان مبلغی را جمع کرده و برای دانش‌آموزان نیازمند با حفظ کرامت انسانی سبد غذایی تهیه می‌کنند، این اقدامات انجام شده است اما به صورت رسمی صورت نمی‌پذیرد.

انتهای پیام
captcha