«تکرار» مهم‌ترین آفت پژوهش‌های کشور است/ تولید 20 جلد اثر درباره 4 هزار شهید روحانی
کد خبر: 3862839
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع):

«تکرار» مهم‌ترین آفت پژوهش‌های کشور است/ تولید 20 جلد اثر درباره 4 هزار شهید روحانی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با بیان اینکه کارهای تکراری آفت برخی از پژوهش‌های کشور است، گفت: پژوهشگاه امام صادق(ع) وارد عرصه کارهای تکراری نشده و آثار جدیدی از جمله 20 جلد اثر درباره 4 هزار شهید روحانی تولید کرده است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، امروز، 18 آذرماه، در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش گفت: این پژوهشگاه بالغ بر هزار متن را در طول 40 سال فعالیت چاپ کرده و مهم‌ترین ویژگی آن استفاده از ظرفیت علمای حوزه مانند سیدمهدی روحانی، احمدی میانه‌جی و ... است.
«تکرار» مهم‌ترین آفت پژوهش‌های کشور است/ تولید 20 جلد اثر درباره 4 هزار شهید روحانی
وی با بیان اینکه پژوهشگاه امام صادق(ع) آثار خود را در تراز انقلاب اسلامی تولید کرده است، افزود: تقویت مسئله‌شناسی در عرصه مسائل مورد نیاز نظام را از جمله رسالت‌های این پژوهشگاه است و پژوهشگاه به نوعی تلاش کرده تا پاسخگوی مسائل نظام باشد همچنین تقویت گفتمان انقلاب اسلامی از دیگر وظایف این پژوهشگاه است.
 
نگارش اضافه کرد: روزآمدسازی اطلاعات از دیگر کارهای این پژوهشگاه است تا متناسب با نیازهای جدید بتوایم به مسائل پاسخ دهیم؛ همچنین پژوهشگاه به دنبال آن است که کار جزیره‌ای و تکراری نداشته باشد و در این راستا ارتباط تنگاتنگی  هم با حوزه علمیه دارد.
 
کارهای تکراری؛ آفت پژوهش
 
نگارش افزود: کارهای تکراری، آفت کارهای پژوهشی است؛ در خود قم چندین مرکز پژوهشی وجود دارند که از کارهای همدیگر خبر ندارند؛ لذا مسائل را رصد می‌کنیم تا تکرار کار دیگران را نداشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است تصریح کرد: در این راستا کارگروه تبیین و نهادینه‌سازی فرمایشات رهبری ایجاد شده است و در مجموع پژوهشگاه، رسالت خود را در معرفی دین اسلام متمرکز کرده است.
 
نگارش با اشاره به راه‌اندازی سایت پاسخگو در این راستا افزود: در این سایت به چندین هزار سؤال از جمله شبهات اعتقادی و دینی پاسخ داده شده است.
 
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با اشاره به کتابخانه پژوهشگاه اظهار کرد: بالغ بر 30 هزار جلد کتاب در این پژوهشگاه داریم و هر چه را مقام معظم رهبری به خصوص در زمینه شهدا، تقریظ زده‌اند جمع‌آوری کرده‌ایم.  
 
تولید 20 اثر درباره 4 هزار شهید روحانی
 
وی با بیان اینکه بیش از 4 هزار شهید روحانی داریم بیان کرد: بعد از پالایش و بررسی زندگینامه این شهدا رونمایی از زندگینامه آنان در قالب 20 جلد کتاب در هفته پژوهش صورت خواهد گرفت.
 
نگارش، دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی را از مطالبات مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: امنیت در قرآن و سنت، عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس و پندار معنویت، فرهنگ شیعی شامل مداخل کلامی با مقدمه آیت‌الله سبحانی از آثار خوب تولید شده در این مجموعه است؛ همچنین کارهایی در زمینه عاشورا انجام شده است.
 
وی افزود: جریان‌شناسی رویدادهای ایران معاصر مانند فمینیست، بهائیت، انجمن حجتیه و ... از جمله کارهای برجسته پژوهشگاه است؛ همچنین کتاب احکام سازمانی در بعد مسائل شرعی توسط پژوهشگاه چاپ و منتشر شده است.
 
نگارش تصریح کرد: کتب موج چهارم جنگ نرم از دیگر آثار برجسته تولید شده در پژوهشگاه است؛ همچنین کتاب پیام‌های عاشورا، سبک زندگی و ویژگی‌های خانواده اسلامی از دیگر آثار فاخرتولیده شده است.
 
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) افزود: همچنین متنی در دو جلد با موضوع «بسیجی مطلوب» همچنین کتب جنگ و صلح، جغرافیای مذهبی سوریه و کتب فرهنگ نهادی سپاه در 23 جلد تولید شده و در هفته پژوهش رونمایی می‌شود.
 
تولید آثار صوتی
 
نگارش با بیان اینکه باید در تبلیغ کارهای ارزشی همت بیشتری به خرج دهیم تصریح کرد: در این راستا کتب صوتی شامل 50 زندگینامه شهدای روحانی تولید شده و کار صوتی‌سازی با جدیت پیگیری خواهد شد.
 
رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بیان کرد: در هفته پژوهش دیدارهایی با آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید همچنین علامه مصباح یزدی و برخی علمای دیگر و روسای پژوهشگاه‌های قم خواهیم داشت و چندین اثر هم رونمایی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه دائرةالمعارف دفاع مقدس را در دست تدوین داریم که پرونده مداخل آن آماده شده است، افزود: این پژوهشگاه همه متون آموزشی نیروهای مسلح را تدوین می‌کند و از فلسفه‌های اصلی تأسیس این پژوهشگاه هم همین مسئله بوده است.
 
150 طرح پژوهشی
 
نگارش با بیان اینکه 700 متن آموزشی و 500 کتاب مطالعاتی تولید و حدود 150 طرح پژوهشی در دست داریم، افزود: نرم‌افزار زمزم هدایت در موضوعات اخلاق، فقه و کلام و مباحث اعتقادی، همچنین بحث نظام دفاعی اسلام از منظر فقهی، جنگ در فقه اسلامی، جنگ و قواعد جهاد، مبانی فقهی قیام امام حسین(ع)، کلان‌پروژه احکام مرتبط با جنگ و دفاع در 14 جلد زیر نظر مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی توسط این پژوهشگاه منتشر شده است.
انتهای پیام
captcha