گِلایه‌های دانشجوی داروسازی حافظ کل از برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 3863030
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

گِلایه‌های دانشجوی داروسازی حافظ کل از برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دانشجوی داروسازی و حافظ کل قرآن، با اشاره به کاهش برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: نهادهای مختلفی در سطح دانشگاه‌ها فعال هستند ولی این تشکل‌ها و نهادها برنامه‌های خاص قرآنی ندارند.

جای خالی برنامه های قرآنی در دانشگاه ها

نیما حسن‌زاده یکی از حافظان کل قرآن کریم و دانشجوی ترم سوم داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. فعالیت قرآنی خود را از سن ۱۰ سالگی آغاز کرده و از کلاس چهارم دبستان وارد فعالیت‌های مسجد محل سکونت خودش شده است و به سبب حضور در مسجد توانسته به سوی قرآن رهنمون شود.

نیما حسن‌زاده، در گفت‌وگو با ایکنا؛ می‌گوید: کلاس سوم راهنمایی بودم که حفظ قرآن را شروع کردم و توانستم در مقطع پیش دانشگاهی کل قرآن را حفظ کنم.

وی داشتن یک خانواده مؤمن و مذهبی را پشتوانه معنوی یک فرد اعلام کرد و افزود: من در یک خانواده مذهبی متولد شدم پدرم زیاد قرآن تلاوت می‌کرد در نتیجه با این فضای خانه از کودکی آشنا بودم.

حسن‌‌زاده، خاطره آغاز حفظ قرآن کریم را چنین تعربف می‌کند: کلاس سوم راهنمایی بودم و در مسجد حضور فعالی داشتم، یکی از روزها وقتی وارد مسجد شدم، آقای پویا منفرد خطیبی که از حافظان کل قرآن کریم است مرا به جلسه دارالقرآن السابقون دعوت کرد وقتی در محفل قرآنی شرکت کردم دیدم همه آن‌ها حافظ و قاری قرآن کریم هستند و محفل و جلسه پربار و پرمحتوایی برگزار شده بود. در آن محفل آقا پویا گفت اگر علاقه داشتی می‌توانی حفظ قرآن را شروع کنی و من هم با خوشحالی حفظ قرآن را از جزء یک آغاز کردم.

حفظ آیات قرآنی با معنی آن جزو نکاتی است که حافظان قرآن بر آن تأکید می‌کنند به طوری که نیما حسن‌زاده نیز حفظ همراه با معنی را یکی از مهم‌ترین روش‌های حفظ قرآن ذکر کرد و گفت: وقتی حفظ را شروع کردم به متن نیز دقت می‌کردم بعد متوجه شدم خواندن معنی آیات در یادگیری و تفهیم مطالب و حفظ قرآن کریم کمک زیادی به انسان می کند؛ بنابراین حفظ را همراه با معنی و مفهوم آن ادامه دادم.

این حافظ کل قرآن در مورد روش حفظ خود بیان کرد: حفظ کردن یک صفحه حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشید، روز بعد محفوظات قبلی مرور می‌شد همچنین در آخر هفته نیز محفوظات یک هفته را تثبیت می‌کردم.

نیما حسن‌زاده در کنار فعالیت‌های قرآنی خود با کسب رتبه ۱۰۹۴، دانشجوی ترم سوم رشته داروسازی است. هیچ مغایرت و حد و مرزی بین فعالیت در حوزه قرآنی و فعالیت‌های علمی نمی‌داند بلکه معتقد است: انسان‌ها نمی‌توانند تک بعدی باشند، اصلاً انسان تک بعدی آفریده نشده است.

وی ادامه داد: حتی در قرآن کریم نیز موضوعات زیادی مطرح شده است و این نشانگر آن است که قرآن تک بعدی نیست؛ بنابراین ما انسان‌ها نیز نمی‌توانیم فقط در یک جهت حرکت کرده و فعالیت کنیم.

عمل به دستورات قرآن؛ راهگشای مشکلات

حافظ کل قرآن کریم افزود: قرآن به‌عنوان راهنمایی است که انسان را در مسیر خوب هدایت کرده و به مقصد می‌رساند و حفظ قرآن و فعالیت در این زمینه در انتخاب رشته و فعالیت‌های علمی من بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه قرآن همه‌جانبه است و ما نتوانسته‌ایم جذابیت‌های قرآن را خوب نشان داده و گسترش دهیم، اظهار کرد: متولیان امور قرآنی نتوانسته‌اند مفاهیم و زیبایی‌های قرآن را خوب به ما شناسانده و گسترش دهند. اطلاعات مردم نسبت به مفاهیم و ارزش‌های قرآنی کمتراست.

حسن‌زاده، پدر و مادرش را مشوق و حامی اصلی خود ذکر کرد و گفت: پدر و مادرم مشوق‌های اصلی در یادگیری و حفظ قرآن بودند. مخصوصاً پدرم که شرایط بسیار خوبی را برای تحصیل و درس خواندن فراهم کرده و به خوب درس خواندن من خیلی اصرار می‌کرد. در کنار درس یادگیری و حفظ قرآن را نیز به شدت پیگیر بوده و توصیه می‌کرد.

این حافظ کل قرآن به دوستان و همسن و سالان خود توصیه کرد: زندگی تک بعدی نیست که بخواهیم تنها به لحاظ مادی زندگی کرده و سپس برویم، باید همزمان در زمینه‌های گوناگون حرکت کنیم، در شرایط سخت زندگی خود را نبازیم و همیشه به خدا توکل کنیم. انسانی که همه بعدی بوده و همه‌جانبه فکر می‌کند می‌گوید خدا پشت و پناه من است و همه اقدامات را با توکل بر خدا پیش می‌برد.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه پرداختن به امور و برنامه‌های قرآنی در جامعه کم‌رنگ است، اظهار کرد: معمولاً محافل قرآنی با اعتبارات مردمی برگزار می‌شود و هزینه‌ای از اعتبارات دولتی تعلق نمی‌گیرد و حمایت‌ها بسیار کمتر است؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان حمایت بیشتری از فعالیت‌های قرآنی داشته باشند.

حسن‌زاده می‌گوید: در شهر حال و هوای قرآنی کمتر دیده می‌شود، کانون‌های مختلف برنامه‌های زیادی اجرا می‌کنند ولی از برنامه‌های قرآنی خبری نیست. اطلاع‌رسانی‌های قرآنی نیز بسیار کم‌رنگ است.

کم‌رنگ بودن فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

وی با اشاره به کاهش برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: نهادهای مختلفی در سطح دانشگاه‌ها فعال هستند ولی این تشکل‌ها و نهادها نیز برنامه‌های خاص قرآنی ندارند.

حسن‌زاده، در پایان از استاد پویا منفرد خطیبی به‌عنوان یک شخصیت قرآنی یاد کرد و گفت: یک استاد تأثیر بسیار زیاد و مستقیمی در شکل‌گیری شخصیت شاگردانش دارد و استاد منفرد خطیبی با همه شاگردانش به‌خوبی رفتار کرده و با رفتار و منش قرآنی خود آن‌ها را به این سمت هدایت کرده است.

انتهای پیام
captcha