دستورات قرآن در ساخت نظامات سیاسی و اجتماعی بی‌نظیر است
کد خبر: 3863553
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
عضو خبرگان رهبری:

دستورات قرآن در ساخت نظامات سیاسی و اجتماعی بی‌نظیر است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: بسیاری از احکام اجتماعی مورد نیاز جوامع بشری در قرآن کریم یافت می‌شود و قرآن نجات‌بخش جوامع امروز است.

دستورات قرآن در ساخت نظامات سیاسی و اجتماعی بی‌نظیر استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری 19 آذر در محفل انس با قرآن کریم در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) قم گفت: می‌توان نظام‌های اجتماعی را بر اساس آیات قرآن تنظیم کرد و حتی می‌توان طوری نظام اجتماعی را ساخت تا گرایش مردم به سمت خدا و مذهب و نماز و بیشتر شود.
وی افزود: همانگونه که اسلام در مورد احکام فردی دستور دارد، به مراتب دستورات بیشتری در مورد ساختارهای کلان و نظام‌های اجتماعی ... دارد، بلکه عمده آیات قرآن کریم شیوه نظام‌سازی اجتماعی و سیاسی و نحوه تعاملات اجتماعی مردم را بیان می‌کنند.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش کلیدی قرآن کریم در اجتهاد گفت: بسیاری از احکام اجتماعی مورد نیاز جوامع بشری در قرآن کریم یافت می‌شود و قرآن نجاتبخش جوامع امروز است که باید به زبانی شیوا و قابل فهم آن را به مردم ارائه دهیم. استخراج نظام کلان اجتماعی، علاوه بر برخورداری از قوه ی اجتهاد، به تسلط بر آیات و مفاهیم قرآن کریم نیز نیاز دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری به اهمیت حفظ قرآن کریم در این مسیر اشاره و عنوان کرد: حفظ قرآن کریم از ملزومات این مسیر به شمار می‌رود، اما لزوما نیازی به حفظ شماره صفحات و آیات نیست، بلکه حفظ آیات و سوره‌های قرآن کریم و تمرکز بر محتوی آیات اولویت دارد.
وی افزود: به عنوان مثال یک مفسر قرآن کریم، ممکن است نتواند به شیوه مرسوم حافظان قرآن، با سرعت و تطبیق شماره صفحه بر آیه، یا فلان شماره آیه از فلان صفحه چیست، به سوالات حفظی پاسخ دهد، اما بر مفاهیم آیات و تسلط کامل دارد که این مسئله از ارزش ذاتی و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در ادامه ی این محفل انس با قرآن، حافظ روشندل قرآن کریم، استاد احمد دباغ، به هماره استاد علیزاده و چند نفر از طلاب حافظ قرآن به اجرای برنامه قرآنی پرداختند.
انتهای پیام
captcha