«رکاب‌زنان در پی شمس» همراه با اهالی فرهنگ
کد خبر: 3864152
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

«رکاب‌زنان در پی شمس» همراه با اهالی فرهنگ

گروه فرهنگی - نشست نقد و بررسی کتاب رکاب زنان در پی شمس، اثر ارجمند حسن کرمی قراملکی و دارنده جایزه کتاب سال و جایزه جلال آل احمد با حضور فعالان فرهنگی و ادبی شهر تبریز برگزار شد.

«رکاب‌زنان در پی شمس»، همراه با اهالی فرهنگ

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، نشست نقد و بررسی کتاب رکاب زنان در پی شمس، اثر ارجمند حسن کرمی قراملکی و دارنده جایزه کتاب سال و جایزه جلال آل احمد با حضور فعالان فرهنگی و ادبی شهر تبریز ، 23 آذرماه برگزار شد.

عبدالمجید نجفی، نویسنده تبریزی در این نشست، ضمن اشاره به توانمندی‌های بسیار و ایجاد حس لذت بخش تجربه گرایی در انتقال مفاهیم، آزمودن تجربی تمام موارد ذکر شده در کتاب را از نقاط قوت آن برشمرد.

به گفته وی، عمل معطوف به اراده در سطر سطر اثر دیده می شود و بسیار محسوس است و این مورد یکی از برتری‌های کتاب رکاب زنان در پی شمس نسبت به آثار مشابه است.

نجفی، ذکر خاطره‌ها، بازی با معانی شعری و شاهد آوردن از اشعار مولانا را نشانه دقت نظر و ریزبینی نگارنده دانست و ابراز امیدواری نمود شاهد استمرار این روند همراه با دقت نظر در سایر آثار ایشان باشیم.

مهدی نعلبندی، نویسنده و مستندساز نیز در این نشست با تقدیر از همتی که مولف در سختی‌های سفر و بخش تالیف، به خرج داده، تصریح کرد: روایت‌های کتاب، صادقانه، و تعریف رویدادها، با معصومیت خاصی همراه است. همچنین نگاه هرمنوتیک مولف به دین در بخش‌های مختلف کتاب، بارز است و توصیف احساس درونی نویسنده در بخش‌های عرفانی قونیه، مهمان‌نوازی مردم سوریه و جزئیات آن، از نقاط قوت کتاب است.

وی اظهار کرد: با تمام این مزیت‌ها، کتاب «رکابزنان در پی شمس» بعضاً بین سفرنامه و پژوهش، بلاتکلیف است. به عنوان یک مخاطب، دوست داشتم بیش از این، در جریان درگیری‌های روحی و عاطفی دمشق و قونیه باشم. مثلاً شخصیت بزرگی همچون ابن‌عربی که از ارکان عرفان اسلامی است، در جریان این سفرنامه، نادیده گرفته شده و این، از نقاط ضعف آشکار کتاب است؛ همچنین، برخلاف اسم کتاب، «شمس» نیز در کتاب حضور چندانی ندارد.

این نویسنده با تقسیم کتاب به سه روایت کلی، خاطرنشان کرد: روایت اول، روایت نویسنده است که به نظرم، بسیار خوب از آب در آمده‌است و روایت دوم، روایت مولانا است که اگرچه بخش‌هایی از آن جذاب است اما از یک جا بعد، بسیار طولانی شده‌ و این برای مخاطب، آزاردهنده است.

نعلبندی ادامه داد: به عقیده من، ای کاش کتاب وارد حوزه پژوهش نمی‌شد تا در حجم کوچکتری، مخاطب را راحت‌تر و صمیمی‌تر با خود همراه می‌کرد.

وی با بیان اینکه ویراستاری کتاب، نیازمند حساسیت ویژه است، گفت: کار ویراستاری از بخش‌هایی است که الزاماً به نفع کتاب نیست و بعضاً ممکن است تاثیر نامطلوب روی اثر می‌گذارد.

یوسف اعظمی، هنرمند فعال ادبیات نیز ضمن اشاره به صمیمت روایت کتاب، گفت: مطالعه این کتاب، همان حظ و اذتی را به من داد که سالها قبل هنگام شنیدن توضیحاتی در خصوص زندگی استاد شهریار در روستای خشکناب داشتم. نگارنده با جزییات کامل به معرفی و توصیف اوضاع پرداخته و ما را با شمس و مولانا همراه نموده است.

محمود صوفیانی، استادیار فلسفه دانشگاه تبریز نیز با بررسی «سفر» از نگاه عرفانی و فلسفی، گفت: سفر، در این دیدگاه، یک مفهوم معنوی است که در درون انسان روی می‌دهد و به سفر درونی، منتج می‌شود.

وی اضافه کرد: سفری که امروزه، فراگیر شده، از نظر عرفانی و فلسفی، عاید خاصی برای انسان ندارد و تلاش نویسنده «رکابزنان در پی شمس» در همین راستا حایز اهمیت است.

حسین مهرنگ، مدرس دانشگاه، فعال ادبی و شاعر محبوب شهر، با اشاره به جذابیت‌های کتاب، آن را بیشتر به گونه آثار تحقیقی مرتبط دانست و گفت: با وجود بیش از یکصد و سی منبع فارسی و ۲۷ منبع خارجی، این اثر از قالب سفرنامه خارج شده و پژوهشی جذاب را رقم زده است.

به گفته وی، آثار برجسته مشابهی مانند سفرنامه ناصرخسرو یا آثار جلال آل احمد راهنمای خوبی برای انواع سفرنامه هستند و کتاب رکاب زنان با تمام جذابیت هایش، با این نگاه به سفرنامه فاصله دارد.

مهرنگ، خلاصه و موجزتر بودن را یکی از از موارد مهم برای همه گیرتر شدن کتاب دانست و تصریح کرد: در صورتی که این اثر خلاصه تر و سفرنامه ای تر نگاشته میشد، حجم کمتری پیدا می کرد و می توانست به دست تعداد بسیار بیشتری از مخاطبان برسد، با این وجود جذابیت های روایی و توصیفات قوی کتاب، می تواند علاقمندان را با خود همراه نماید که نقطه قوت درخشانی برای کتاب محسوب می شود.

حجت‌الاسلام حمیدی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز ضمن قدردانی از توجه به مبحث مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، از تلاش حسن کرمی قراملکی در نگارش و ماندگار نمودن این تجربه ارزشمند قدردانی نمود.

حسن کرمی قراملکی، نوسینده کتاب رکاب زنان در پی شمس در خاتمه ضمن قدردانی از تمام حاضران در نشست، گفت: باید گفت که نوشتن کار سختی است و انتشار کاری سخت تر؛ در تمام مدتی که درگیر کار انتشار کتاب بودم، متوجه این سختی‌ها شدم و همین موارد موجب شد امکان برخی تغییرات داخل کتاب محقق نشود، و عدم حضور عکسها به شکلی بهتر در داخل کتاب و انتقال انها به انتهای کتاب به همین علت بوده است.

وی براز امیدواری کرد: برای فعالیت‌های فرهنگی، به ویژه در حوزه کتاب فعالیت‌های ارزشمند و اثربخش بیشتری صورت پذیرد و فعالان ادبی با دلگرمی بیشتر از سوی مدیران و متولیان امور فرهنگی به کار خود بپردازند.

انتهای پیام
captcha