پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرحهای متعدد فرهنگی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی مطرح شد و در این راستا طرح وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی است. وحدت حوزه و دانشگاه، بركات و دستاوردهاى بسیارى را براى نظام اسلامى در جهت تأمین استقلال و پیشرفت علمى و معنوى كشور، اجراى مطلوب برنامهها، حاكمیت قانونگرایى، ارائه چهره خدمتگزار از دولت اسلامى و بسته شدن راه بر عناصر نفوذى و تربیت نسل دانشآموخته متعهد به مبانى دینى و اسلامى را به همراه دارد.
از دستاوردهای وحدت حوزه و دانشگاه مىتوان به تقویت جنبش نرمافزارى و تولید علوم بومى، تحقق تمدن اسلامى و ارائه الگوى سبک زندگى اسلامى، ایرانى، دستیابى به علوم انسانى اسلامى، اسلامى شدن دانشگاهها، روزآمدسازى حوزههاى علمیه و وحدت نخبگانى و انسجام ملى در جامعه اشاره کرد.
علی اسلامی، استاد دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با اشاره به اهداف طرحریزی شده برای وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: گسترش پژوهشهای علمی و معارف بلند و عمیق اسلام ناب محمدی به عنوان یکی از مهمترین و آرمانیترین طرح وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده است.
وی افزود: مطرح کردن این موضوع در سالهای اولیه انقلاب با وجود داشتن تکثر و تضارب آرا و در فضای سیاسی متشنج کشور به عنوان یکی از معارف عمیق جمهوری اسلامی مطرح شد.
اسلامی بیان کرد: طرح این موضوع باعث شد حوزه و دانشگاه در بسیاری از موضوعات مهم به نقطه اشتراک رسیده و برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی با همدیگر همکاری و مشارکت کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آیتالله مفتح به عنوان یکی از اندیشهورزان انقلاب اسلامی بود که سهم قابل توجهی در نزدیکی و پیشبرد اهداف حوزه و دانشگاه داشت، بیان کرد: ۲۷ آذرماه به پاس گرامیداشت زحمتهای این مجاهد خستگی ناپذیر که به دست گروه فرقان به شهادت رسید به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
جایگاه حوزههای دینی در کشور
اسلامی با اشاره به جایگاه حوزههای دینی در کشور و در میان مردم گفت: نگاهی به تاریخ معاصر انقلاب اسلامی نشان میدهد حوزهها نقش مهمی در آگاهی بخشی بین مردم و افکار عمومی داشته و در تربیت جامعه حساس هستند. به طوری که مردم نیز از عالمان دینی به عنوان امانتداران دینی و آئینی یاد کرده و حرفهایشان را با آرامش خاطر پذیرا هستند.
استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاهها نیز به عنوان پیشروان آموزش، اندیشهورزی و علمآموزی در کشور دارای رسالت بوده و در پیشرفت و پیشبرد اهداف علمی، آموزشی و اجتماعی جامعه نقش مهمی دارند چرا که دانشگاهیان اعم از اساتید دانشگاه و دانشجویان آن به عنوان افرادی که دارای سطح فهم درک بالایی هستند میتوانند تحلیل و ارزیابی مناسب تری نسبت به جامعه داشته باشند.
اسلامی با اشاره به تز و نظریه «انزوای روحانیت» در جامعه که ناشی از دشمنی و خصومت دشمنان علیه جمهوری اسلامی است ادامه داد: وقتی شعلههای قیام نهضت اسلامی امام خمینی(ره) روز به روز در میان مردم برافروخته تر شد دانشجویان و طلاب به پشتوانه حمایت دانشگاه و حوزههای علوم دینی راه پیروزی انقلاب اسلامی را مستحکمتر کردند. دشمنان ایران اسلامی وقتی متوجه این موضوع شدند نظریه «انزوای روحانیت» را مطرح کردند تا از این طریق بتوانند میان دانشجویان دانشگاه و طلاب حوزه های دینی اختلاف افکنی کرده و این دو نهاد علمی و دینی را مقابل هم قرار دهند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در عرصههای مختلف زمینه همکاری و فعالیت مشترک دارند ادامه داد: یکی از کارهایی که باعث ایجاد همکاریهای مشترک بین حوزه و دانشگاه می شود طرحهای آموزشی و پژوهشی است، در کنار روشهای پژوهش و تحقیق استفاده از تخصص و مهارت اساتید دانشگاه در حوزه و استفاده از ظرفیت علمی استادان حوزه در دانشگاهها میتوانند به وحدت میان این دو نهاد علمی و دینی بیانجامد.
وی عدم تبیین موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را در نزد طرفین یکی از عوامل آسیبزای وحدت اعلام کرد و افزود: اگر هر کدام از این مراکز علمی و دینی به مسئولیتهای خود در این زمینه واقف نبوده و به خوبی این موضوع را برای خود تحلیل و تبیین نکرده باشند باعث آسیب رساندن به این تز فکری بوده و باعث میشود موضع گیریها و سخنان نسنجیده ای که باعث به وجودآمدن اختلاف و دو دستگی و تشتت آرا بین آنها می شود افزایش پیدا می کند.
هدف از وحدت بین دانشگاه و حوزه
قاسم اللهیاری، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی در گفتوگو با ایکنا نیز با بیان اینکه تنها هدف از نزدیکی و ایجاد پیوند وحدت ومودت بین دانشگاهها و حوزههای دینی اتحاد در اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است، بیان کرد: علیرغم اینکه دشمنان ایران اسلامی در صدد هستند تا مراکز علمی را از مراکز دینی جدا کنند، اما باید گفت: طلاب و روحانیون با آموختن و فراگیری دروس علوم دینی و دانشجویان نیز با یاد گرفتن دریچههای علمی در دانشگاهها به دستیابی کشورمان به موفقیتهای بزرگ تلاش می کنند.
وی یکی از راههای ارتباط و تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه را در انجام کارهای مشترک با همدیگر اعلام کرد و افزود: انجام کارهای گروهی همچون اردوهای جهادی یکی از زمینههایی است که این دو مرکز به صورت مشترک میتوانند آن را انجام دهند چرا که رسالت حوزه و دانشگاه در جهت خدمت به مردم است.
این پژوهشگر دینی برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی و متفکرانه با حضور اساتید و دانشجویان و طلاب را یکی دیگر از زمینههای فعالیت مشترک بین این دو نهاد علمی و دینی اعلام کرد و گفت: هر چقدر فضای فکری و فرهنگی حوزه و دانشگاه با همدیگر هم راستا و در یک جهت باشد به همان نسبت می توان در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب جامه عمل پوشاند.
انتهای پیام