توضیحات موسویان درباره سخنان منتسب به وی در دیدار با آیت‌الله مکارم‌ شیرازی
کد خبر: 3864793
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
اختصاصی ایکنا/

توضیحات موسویان درباره سخنان منتسب به وی در دیدار با آیت‌الله مکارم‌ شیرازی

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، صحبت‌های منتسب به وی را، که در نامه حجت‌الاسلام مبشری عارف خطاب به آیت‌الله مکارم‌شیرازی‌ ذکر شده، تکذیب کرد.

به گزارش ایکنا، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، موسوم به «طرح بانکداری اسلامی» چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی آماده شده و اکنون با انجام تغییراتی، مراحل پایانی خود را طی می‌کند. این طرح بنا بود تا پایان مجلس نهم به تصویب نهایی رسیده و برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شود اما همچنان موانع بسیاری بر سر راه تصویب آن وجود دارد. روز گذشته ۲۵ آذرماه نیز نمایندگان مجلس برای تغییر دستور جلسه علنی جهت بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اسلامی، موافقت کردند. این طرح دارای موافقان و مخالفان زیادی است که برخی از آنها نیز از افراد شناخته شده حوزوی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از طراحان و مدافعان طرح موسوم به بانکداری اسلامی هستند که اخیرا در گفت‌وگویی با ایکنا از تأیید این طرح توسط مراجع تقلید به ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی خبر دادند.

در پاسخ به این خبر، یکی از شاگردان آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نامه‌ای را به این مرجع تقلید شیعیان نوشته و نظر ایشان را درباره سخنان موسویان جویا شدند که خبر آن صبح امروز در خبرگزاری ایکنا منتشر شد.

اما حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، توضیحاتی درباره نامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌عارف برای خبرگزاری ایکنا ارسال کرد که متن آن به شرح ذیل است:

با سلام و احترام

بنده نیز همانند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آنچه را که جناب آقای مبشری به موسویان نسبت داده‌اند را تکذیب می‌کنم.

آنچه که بنده عرض کرده‌ام این بود که بعد از نامه آقای دکتر لاریجانی به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و در خواست از ایشان که نسبت به طرح بانکداری مجلس نظر دهند، با جمعی از تهیه‌کنندگان طرح خدمت ایشان رسیدیم و ایشان حدود 18 اشکال به طرح گرفته بودند که در مورد آنها بحث شد و قرار شد پیشنهادات ایشان اعمال شود و فردای آن روز ایشان در درس خارج‌شان در مسجد اعظم از طرح حمایت کرده و از نمایندگان خواستند که زودتر تصویب کنند.

عین عبارت آیت‌الله مکارم که در درس خارج مطرح کردند و در تاریخ 18/2/95 خبرگزاری‌ها از ایشان نقل کردند چنین است «حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: بنده این طرح را مطالعه کرده و با حضور اعضای این گروه، نکاتی را به آنان عرضه داشتیم که امیدوارم این طرح در عمر باقیمانده مجلس نهم، در مجلس ارائه شود و به تصویب برسد.

این مفسر قرآن کریم افزودند: این طرح نباید به مجلس آینده واگذار شود؛ چراکه ممکن است به درازا بینجامد و طولانی گردد.»

به گزارش ایکنا، متن صحبت‌های آیت‌الله مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود در 18 اردیبهشت 1395 در مورد طرح بانکداری بدون ربا که سیدعباس موسویان به آن استناد می‌کنند در ادامه می‌آید:

بانکداری از غرب برای ما آمده و ما اسم اسلامی را برای آن گذاشته ایم که متأسفانه نه محاسن بانکداری غربی را دارد؛ و نه اسلامی است.

برخی خیال می‌کنند که مشکل بانکداری امروز ما فقط جریمه و دیرکرد است؛ ولی در اصل با مشکلات بسیاری روبه رو است؛ اما این بشارت را به شما بدهم که اخیرا گروهی از نمایندگان مجلس که اغلب آنان روحانی هستند به همراه جمعی از حقوقدانان نشست‌هایی را برگزار کرده و طرح جامع بانکداری اسلامی را طی دو سال تهیه کرده‌اند که بسیار مناسب می‌باشد.

بنده این طرح را مطالعه کرده و با حضور اعضای این گروه، نکاتی را به آنان عرضه داشتیم که امیدوارم این طرح در عمر باقیمانده مجلس نهم، در مجلس ارائه شود و به تصویب برسد. این مفسر قرآن کریم افزودند: این طرح نباید به مجلس آینده واگذار شود؛ چراکه ممکن است به درازا بینجامد و طولانی گردد. مشکلات اقتصادی کشور بدون حل مشکلات نظام بانکداری سامان پیدا نخواهد کرد و باید برای رفع آن تلاش کرد.

این مفسر قرآن کریم اظهار کردند: یکی از درآمدهای بانک‌ها، حساب جاری مردم است که از این پول، به دیگران وام داده شده و سود 25 تا 30 درصدی گرفته می شود و درآمد آن در جیب بانک قرار می‌گیرد؛ در حالی که اصل پول برای مردم بوده است. این استاد برجسته حوزه تأکید کردند: طرحی که این گروه برای بانکداری اسلامی به رشته تحریر درآورده، بسیار مناسب است و باید مسئولان بانکی و مجلسیان با همکاری و تعامل آن را به تصویب برسانند تا بتوان از مشکلات موجود کاست.

یادآور می‌شود نظرات مطرح شده در این گزارش بیانگر دیدگاه ایکنا نیست و این خبرگزاری آمادگی انتشار جوابیه‎های مدافعان و مخالفان طرح بانکداری اسلامی را دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha