نبود کلاس‌های تخصصی قرآن در روستا؛ چالش بزرگ آموزشی
کد خبر: 3865732
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶

نبود کلاس‌های تخصصی قرآن در روستا؛ چالش بزرگ آموزشی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ کل قرآن، نبود کلاس‌های آموزش تخصصی در شهرستان‌ها و روستاها را یکی از چالش‌های آموزشی عنوان می‌کند و می‌گوید: ظرفیت‌های علمی و قرآنی زیادی در شهرستان‌ها و روستاها وجود دارد که نبود امکانات از جمله کلاس‌های آموزشی، تجهیزات کمک آموزشی و ... باعث می‌شود استعدادهای بالقوه آن‌ها کشف نشده و به راحتی به فراموشی سپرده شوند.

درد دل حافظ قرآن از نبود کلاسهای قرآنی در روستاها

زهرا تهوری، یکی از حافظان کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، نبود کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن در شهرستان‌ها و روستاها را یکی از چالش‌های آموزشی بیان کرد و افزود: ظرفیت‌های علمی و قرآنی بسیاری در شهرستان‌ها و روستاها وجود دارد که نبود امکانات از جمله کلاس‌های آموزشی، تجهیزات کمک آموزشی و ...باعث می‌شود استعدادهای بالقوه آن‌ها کشف نشده و به راحتی به فراموشی سپرده شوند.

وی یکی از استعدادهای قرآنی روستای «نوجه ده سادات» شهرستان بستان‌آباد است که با همت و تلاش خود توانسته است حافظ آیات نورانی وحی باشد.

تهوری از نبود کلاس‌های مفید و حرفه‌ای برای یادگیری و حفظ قرآن در روستاها اظهار ناراحتی کرد و افزود: در روستای ما کلاسی برای حفظ و آموزش تخصصی قرآن وجود ندارد و من برای حفظ قرآن به بستان‌آباد می‌رفتم. کلاس‌های مفاهیم و تجوید در حد مقدماتی بود و هیچ کلاسی برای آموزش تخصصی و حفظ قرآن کریم نیست.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: از سال ۹۰ حفظ قرآن کریم را زیر نظر خانم هاتفی مربی قرآن در بستان‌آباد آغاز کردم و توانستم در مدت 8 سال حافظ کل قرآن شوم.

تهوری با اشاره به روش حفظ خود گفت: هر هفته دو روز در کلاس شرکت کرده و دو صفحه حفظ می‌کردم، در ابتدا آیات صفحه مورد نظر روخوانی می‌شد بعد معنی آن را دقیق خوانده و بعد از اینکه معنی آیات به‌صورت واضح و مفهومی درک و تفهیم می‌شد آیات آن صفحه را به همراه شماره آیات بعد از چند بار خواندن و مرور کردن حفظ می‌کردم.

حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه خواهرش نیز در زمینه قرآن کریم فعالیت می‌کند، اظهار کرد: خواهرم در کلاس مفاهیم قرآن کریم شرکت می‌کرد و من علاقه زیادی به حفظ قرآن داشتم ولی نمی‌دانستم آیا کلاس‌هایی در زمینه حفظ قرآن وجود دارد یا نه، یکی از دوستانم که در کلاس حفظ قرآن شرکت کرده بود مرا نیز با این کلاس‌ها آشنا کرد و از آن زمان با جدیت حفظ قرآن را شروع کردم.

تهوری در حال حاضر روزانه دو جزء از آیات نورانی کلام وحی را مرور و تثبیت کرده و تأکید دارد تمام آیات قرآن کریم نورانی هستند و نمی‌توان تفاوتی بین آیات نورانی قرآن کریم قائل شد و ذکر خدا قلب‌ها را آرامش بخشیده و نورانی می‌کند.

این حافظ کل قرآن، که رتبه اول حفظ ۱۰ جزء در سال ۹۶ را در کارنامه فعالیت‌های قرآنی خود دارد، ادامه داد: نبود کلاس‌های یادگیری و حفط قرآن باعث ناراحتی و رنجش خاطر افراد می‌شود و برگزار نشدن کلاس‌های حفظ باعث شد من فقط تا حفظ ۵ جزء در کلاس شرکت کنم چون دیگر کلاسی برای آموزش قرآن نبود و بقیه اجزای قرآن را خودم و بدون کلاس و استاد حفظ کردم.

وی با اشاره به اینکه بعد از تمام شدن هر ۵ جزء در آزمون سراسری حفظ شرکت می‌کند، افزود: بعد از تمام شدن ۵ جزء در آزمون‌های سراسری حفظ و مفاهیم شرکت کرده و همچنین در آزمون ۲۰ جزء نیز شرکت کرده و گواهینامه دریافت کردم.

تهوری خانواده خود را از بهترین مشوقانش ذکر کرد و گفت: چون حفظ قرآن یک روند طولانی است، حمایت خانواده‌ها بهترین مشوق حافظان بوده و بی‌شک اگر تشویق‌ها و حمایت خانواده‌ها نباشد نمی‌توان به اهدافی که افراد برای خود تعیین می‌کنند دست یافت.

انتهای پیام
captcha