علی اسلامی، استاد دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اظهار ناراحتی از مهجوریت کتاب شریف نهجالبلاغه در جامعه اسلامی گفت: در جامعهای که بزرگترین سرمایه آن تشیع علوی است شایسته نیست کتاب ارزشمند نهجالبلاغه در مهجوریت قرار گیرد.
وی افزود: نهجالبلاغه متأسفانه میان دانشگاهیان و مراکز علمی ما نیز شناخته شده نیست چه برسد به عموم مردم که چه انتظاری از آنان داشته باشیم این کتاب شریف که درس زندگی است را به خوبی خوانده و از آن در زندگی خود بهرهمند شوند.
اسلامی ادامه داد: گنجینه عظیم و بیبدیل نهجالبلاغه که مجموعهای از سخنان گوهربارو گرانبهای حضرت علی(ع) است باید با تفسیر و به روز کردن مفاهیم آن در جامعه گسترش یابد و در این میان برگزاری همایشهای علمی با محوریت نهجالبلاغه و تبیین آن در زندگی دینی و معنوی افراد بسیار حائز اهمیت است.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه جای خالی کلاسها و جلسات موضوعی و محوری برای تبیین و تشریح دستورالعملهای زندگی نهجالبلاغه بهطور چشمگیری احساس میشود، گفت: همان طور که مؤسسات و کلاسهایی برای آموزش روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم وجود دارد بهتر است مؤسسهها و پژوهشکدههایی نیز برای تبیین و تشریح نهجالبلاغه برگزار شود؛ چرا که یکی از ضرورتهای جامعه شیعه علوی آشنایی و شناخت این کتاب شریف است.
اسلامی با بیان اینکه نهجالبلاغه یکی از کتابها و منابع اصیل دینی و اسلامی است، بیان کرد: یکی از روشها و راهکارهای معرفی و شناخت نهجالبلاغه این است که فرمایشات کاربردی و سبک زندگی که در کتاب به آن اشاره شده است مطابق با مقتضیات زمان و به روز جامعه به زبانهای مختلف شرح داده شود و در این میان صدا و سیما، مطبوعات و در حالت کلی رسانهها بهترین ابزار وسیله هستند تا مردم را به بهرهگیری از معارف دینی و عمیق نهجالبلاغه دعوت کنند.
وی برگزاری همایشهای مختلف، نشستهای ماهانه و فصلی، برگزاری جلسات و نشستهای عمومی و تخصصی در سطح شهر، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی با محوریت مفاهیم ارزشمند نهجالبلاغه ، خطبهخوانی و ... را از جمله روشهایی ذکر کرد که میتوان به این موضوع اهمیت داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به تشکیل برخی کلاسهای نهجالبلاغه در سطح شهر ادامه داد: در برخی از مناطق کلاسهایی برگزار میشود که سطح علمی جلسات تشکیل شده خیلی بالا است در جامعهای که آشنایی اندکی با مفاهیم نهجالبلاغه دارند بهتر است مطالب بهصورت عمومی و عامتر مطرح شود و بحثهای تخصصی در محیط های علمی و دانشگاهی مطرح شود.
اسلامی با اشاره به محتوای عمیق و فصیح نهجالبلاغه اظهار کرد: آموزههای دینی، سیاست کشورداری، و بسیاری از مباحث که بهعنوان یک الگو مطرح شده است آموزههای زندگیساز هستند و جاری شدن این آموزهها در زندگی بشر امروزی میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و تنگناهای جامعه باشد.
وی تأکید کرد: آن گونه که باید و شاید، نتوانستیم حق مطلب را در مورد نهجالبلاغه ادا کنیم، جامعه دانشگاهی ما در این زمینه کمکاری کرده و مدیران و مسئولان دینی و فرهنگی نیز هر کدام به سهم خود در این موضوع نقش دارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از افراد در خواندن روخوانی نهجالبلاغه اشکالات زیادی دارند، به نظر من برای رفع این موضوع بهتراست افراد اول کتابهایی که با عنوان «منتخب نهجالبلاغه» نوشته شده است را بخوانند؛ چرا که در این کتابهای منتخب خطبههای سخت وجود ندارد و کتاب با نظم راحتتری تنظیم شده است.
وی افزود: متن نهجالبلاغه یک متن فاخر و عظیم است و از نظر فصاحت و بلاغت در اوج قرار دارد؛ بنابراین آموزش و آموختن آن به زمان زیادی نیاز دارد.
وی ادامه داد: بخشی از علل دشوار بودن خواندن نهجالبلاغه و فهم آن توسط عموم مردم را متن ثقیل و سنگین آن ذکر کرد و افزود: متن ثقیل با عبارتهای فصیح و بلیغ عربی باعث شده است فهم آن دشوار باشد و علاوه بر آن باید ترجمههای آن نیز روان و ساده باشد و چگونگی فهمیدن متن آن نیز به مردم آموزش داده شود در نتیجه بهتراست مطالب و متن این کتاب شریف سادهسازی شود.
اسلامی، با بیان اینکه همیشه در طول تاریخ، افراد، فرقهها و آیینهایی بوده و هستند که از شناسایی، معرفی و ترویج مفاهیم عمیق نهجالبلاغه احساس خطر کردهاند و نمیخواهند معارف عمیقی همچون ترویج عقلگرایی، عدالت، مبارزه با ظلم، مبارزه با خرافهگرایی و عوامگرایی در جامعه رواج پیدا کند. هر چقدر در جامعه عقلگرایی در جامعه زیاد باشد جامعه به سمت توسعه در تمام جهات حرکت میکند.
این استاد دانشگاه معتقد است که بهتر است خطبهخوانی و حکمتخوانی نهجالبلاغه در محافل عمومی و تخصصی ترویج و تقویت شود تا حداقل از این طریق بتوانیم با نهجالبلاغه همراه شویم.
انتهای پیام