دوسالانه سراسری «عکس نور» با تجلیل از برترین‌ها به پایان رسید
کد خبر: 3868159
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶

دوسالانه سراسری «عکس نور» با تجلیل از برترین‌ها به پایان رسید

کانون خبرنگاران نبأ ــ مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهارمین دوسالانه سراسری «عکس نور» در تالار اندیشه شهر تبریز برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آئین اختتامیه چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور با حضور سردار خرم، فرمانده سپاه عاشورا، امیر نصیربیگی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان، خانواده معزز شهدا، دبیر، داوران و هنرمندان جشنواره و اقشار مختلف مردم، 10 دی‌ماه در تالار اندیشه شهر تبریز برگزار شد.
در ابتدای مراسم یک نماهنگ از روند برگزاری جشنواره اعم از جلسات اعضای شورای سیاست‌گذاری، ارسال آثار، جلسات داوری و... پخش شد.
در ادامه امیر نصیربیگی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان ضمن خیر مقدم به حضار، صحبت‌های خود را با ادای احترام به شهدای اسلام، انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای، ترور و همچنین شهدای هنرمند که با هنرشان وظیفه ملی و میهنی خود را به انجام رساندند، آغاز کرد.
دوسالانه سراسری عکس نور با تجلیل از برترین‌ها به پایان رسید/ هنرمندان شهرستان‌ها خوش درخشیدند
وی گفت: جشنواره‌های هنری و ادبی سازمان بسیج هنرمندان با تغییر و تحول در شکل اجرا، به‌دنبال این است که شکل جدیدی از جشنواره‌ها را در کشور بر پایه هنر مردم پایه بنا کند. این تغییرات از جشنواره سرودهای انقلابی بسیج آغاز شده و هم‌اکنون به جشنواره عکس رسیده است.
نصیربیگی افزود: در چهارمین دوره دوسالانه نور، با تدابیر و سیاست‌های استاد کمال‌الدین شاهرخ رویکرد جدیدی در جشنواره عکس اعمال و تلاش شد تا این رویداد در دو بخش ویژه و آزاد با نگاهی نو به ظرفیت‌ها و فرصت‌های استانی و تلاش جدی بر رفع معضلات و آسیب‌ها و تهدیدات استان‌های سراسر کشور برگزار شود و تنها به‌دنبال برگزاری جشنواره نبودیم. دست به دست هم دادیم تا تولیدات هنری کاربردی و مؤثر خوبی را از چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور به جامعه هنری کشور ارائه کنیم.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه در نظر داشتیم عکس‌های دوسالانه نور، عرصه‌های اجتماعی و بدنه مردمی را تحت تأثیر قرار دهد، اظهار کرد: با بررسی تمامی نقاط ضعف، قوت و ظرفیت‌های قابل سرمایه‌گذاری استان‌ها مسیر این دوسالانه طراحی شد. تمامی آثاری که دبیرخانه ارسال شده بودند بر اساس شاخصه‌های هنری در کیفیت بسیار بالایی قرار داشتند و این امر انتخاب و گزینش آثار را با مشکل جدی مواجه کرده بود .
وی ادامه داد: با توجه به رسالت والای هنرمندان انتظار داریم تا با هدایت تخصصی آنها، از خودسازی به جامعه‌سازی و در نهایت به تمدن نوین اسلامی نائل شویم.
دوسالانه سراسری عکس نور با تجلیل از برترین‌ها به پایان رسید/ هنرمندان شهرستان‌ها خوش درخشیدند
نصیربیگی افزود: شبکه‌سازی، تهیه بانک اطلاعات تصویری، توانمندسازی عکاسان با برگزاری کارگاه‌های عکاسی و کشف استعدادهای جوان، ایجاد فرصت‌ها، معرفی ظرفیت‌ها، بررسی تهدیدها و آسیب‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و ارتقا ارتباط و شناخت میان هنرمندان و مردمی کردن حرکت‌های هنری، آموزشی به‌ویژه حلقه‌های مساجد، تربیت و فراهم کردن زمینه‌های تولید اثر و نقش‌آفرینی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی از برنامه‌های چهارمین دوسالانه بود.
دبیر چهارمین دوسالانه عکس نور بیان کرد: انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان در سراسر کشور به‌صورت شبکه‌ای جریان فرهنگی در حوزه عکاسی را در اختیار دارد و بیشتر علاقه‌مندان عضو این خانواده بزرگ هستند. وجه مشترک این هنرمندان اعتقاد، خودباوری، تلاش دینی و انقلابی و اعتقاد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که در هر دوره شاهد رویش‌های جدید با تفکرات انقلابی هستیم.
در ادامه سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا طی سخنانی اظهار کرد: در این دو روز که مهمان تبریز بودید امیدوارم خاطرات خوب و خوش از شهر علم و ادب را به ارمغان ببرید. هر جایی که یک مجموعه اقدام به تجمع هنرمندان کند، آن جمع یک جمع فرهیخته و با برکت و دارای ارزش‌های متعالی است.
وی افزود: هنر واقعیت‌ها را به تصویر می‌کشد و دلیل ماندگاری‌اش ملموس بودن آن است. خدای متعال هنرمند است و هنرمندی که واقعیت‌ها را به تصویر بکشد مورد تحسین مردم قرار می‌گیرد زیرا به خلق زیبایی‌ها می‌پردازد.
سردار خرم گفت: فطرت بشر زیبادوست است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند «هنر رساترین زبان برای انتقال دانسته‌هاست». همه هنرمندان از عمق فکری برخوردار هستند که اگر نباشند هنر آنها تأثیری در ذهن مخاطب ایجاد نخواهد کرد.
در ادامه پس از قرائت بیانیه داوران توسط سیدعباس میرهاشمی اسامی برندگان اعلام شد.
در بخش ویژه، مهدی علیزاده از استان اصفهان حائز رتبه اول، مهسا معقولی از استان گلستان حائز رتبه دوم، حمید عابدی از استان قم حائز رتبه سوم و همچنین مجموعه جواد عسگر اوغلی قابل تقدیر، شناخته شدند.
در بخش آزاد، امین برنجکار از استان فارس، سیدرضا مقصودی از استان مرکزی و پژمان مولایی از خوزستان به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند. همچنین در این بخش آثار حسین حاجیلری از تهران و احسان جزینی از اصفهان مورد تقدیر قرار گرفت.
دوسالانه سراسری عکس نور با تجلیل از برترین‌ها به پایان رسید/ هنرمندان شهرستان‌ها خوش درخشیدند
در بخش استعدادهای جوان جشنواره، مجموعه کودکانه مطهره سپاهی از قم و مجموعه مادران شهدا میترا زرگرانی از خراسان رضوی مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین عکس‌های مریم داورنیا از خراسان شمالی، کیوان جعفری از مازندران، لیلا یوسفی از همدان، محمد ابراهیمی از قم و جعفر بزارپور به‌عنوان تصاویر برگزیده تورهای دوسالانه نور تقدیر شدند.
در پایان از کتاب چهارمین دوسالانه نور رونمایی شد.
یادآور می‌شود، چهارمین دوره دوسالانه عکس نور به همت سازمان بسیج هنرمندان در روزهای 9 و 10 دی‌ماه به میزبانی شهر تبریز برگزار شد.
حدیثه سوختانلو
انتهای پیام
captcha