به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، محمدحسین بلاغی، رئیس حوزه هنری استان امروز، 11 دیماه در دیدار با معاون فرهنگی شهرداری تبریز اقدام معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری در خصوص تدوین و انتشار کتب شهروندی را حرکتی بهسوی دستیابی به ویژگیهای مدینه فاضله دانست و اظهار کرد: این اقدام حرکت ارزشمند و بزرگی بود و مباحث کتب شهروندی بسیار کارشناسی شده و با فکر و هدفمند تدوین شدهاند و انتشار آنها در این وسعت کمک میکند که کودکان، خانوادهها و مسئولان مدارس را درگیر مفاهیم و موضوعات این کتابها کند و شاهد یک آموزش هماهنگ میان تمامی شهروندان خواهیم بود.
وی با اشاره به تعاریف مدینه فاضله گفت: افراد در زندگی اجتماعی خود فضیلتها و رذایل را کسب کرده و در تعامل با دیگر افراد آنرا بروز میدهند و در خلوت و تنهایی این خصایل مفهومی ندارد، مباحث مختلف ایثار، همیاری، حسد، دروغ و دیگر ویژگیها در جامعه و در ارتباط با دیگران ظهور پیدا میکنند.
بلاغی، همچنین به سن یادگیری و تأثیرپذیری اشاره کرد و یادآور شد: طبق گفته کارشناسان و روانشناشان سن یادگیری و تأثیرپذیری از کودکی تا سن تحصیل بوده و پس از آن گِل وجودی انسان شکل گرفته و ایجاد تغییر در شخصیت آن بسیار سخت و پیچیده است که جامعه هدف کتابهای شهروندی شهرداری تبریز نیز همین رده سنی را مورد توجه قرار داده است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، به تأثیر آموزههای مجازی در فضای مجازی و دیگر مجاری اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: در جامعه کنونی شاهد تغییر جایگاه ارزشها و ضد ارزشها با یکدیگر هستیم که در تمامی حوزههای دینداری، حقوق شهروندی، گردشگری و اجتماعی نمود پیدا کردهاند و بهسوی بینظمی میرود و این درحالیست که سرفصلهای کتابهای تدوین شده به تمامی به این مباحث همچون تعامل با گردشگران، حفاظت از محیط زیست و فضای سبز اشاره داشته و در بهترین سنین یادگیری آنها را در جامعه نهادینه میکند.
وی تأکید کرد: برای داشتن شهر خوب ضروریست که تمامی شهروندان هر یک در جایگاه خود به تمامی حقوق شهروندی شان پایبند بوده و آن را رعایت کنند و تنها قانون برای دستیابی به مدینه فاضله همین است.
بلاغی، همچنین تصویرسازی و شخصیتسازیهای این کتابها را در کنار مباحث آن، حرفهای و زیبا توصیف کرد و گفت: تدوین کتابهای شهروندی سرآغاز آموزش شهروندان بوده و در گامهای بعدی میتوان محصولات ثانویه آن شامل انیمیشن، موشنگرافی و دیوارنویسی را با همکاری نهادهای مختلف ایجاد کرد که این مهم نیازمند یکپارچهسازی اهداف و برنامهها بوده و وقتی کودک موضوع آلودگی صوتی را در کتاب خود، کارتون و سطح شهر ببیند، آموزه ملکه ذهن و مهارت شخص میشود.
انتهای پیام