رفع آلودگی هوا مطالبه‌ای که همچنان پیگیری می‌شود
کد خبر: 3868346
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
برخط جامعه/

رفع آلودگی هوا مطالبه‌ای که همچنان پیگیری می‌شود

گروه جامعه ــ این هفته‌‌‌ خبرهای متنوعی را با خود به همراه داشت که پیرامون موضوعاتی چون پیگیری رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها، موضوعاتی درباره اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای، ولادت حضرت زینب(س) و ... بود.

به گزارش ایکنا؛ با رسیدن به آخرین روزهای این هفته مروری بر اخبار و رویدادهای آن خواهیم داشت در هفته‌‌‌ای که گذشت خبرهای متنوع و گوناگونی را با خود به همراه داشت. هفته‌ای که شروع آن با سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره)، میانه آن سالروز حماسه 9 دی و پایان آن با سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و آغاز سال جدید میلادی بود.

اولین رویداد که در این هفته شاهد بودیم، مراسم آغاز پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار «تمرین زندگی» بود که روز شنبه، هفتم دی‌ماه، با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: اگر به دنبال عملکرد بلندمدت هستیم، باید در حوزه ساختار و رفتار اقدام کنیم تا عملکرد‌ها مطلوب باشد. تلاش، مفهومی است که در آیات و روایات مورد تأکید قرار گرفته و این مهم را می‌توان با بازی به بچه‌ها آموزش داد.

رفتار‌های اقتصادی را با کمک بازی به کودکان آموزش دهیممعاون اقتصادی رئیس‌جمهور در بخشی از این مراسم به حمایت تشکلی در صنعت اسباب‌بازی اشاره کرد و افزود: فعالان صنف اسباب‌بازی باید در تعامل با هم قرار گیرند. همچنین در اتاق اصناف و بازرگانی باید هماهنگی باشد، سخنگو داشته و پیگیر کار باشند. حوزه بازی‌های رایانه‌ای که رقم‌های عجیب و غریب هم از آن می‌شنویم، تصور می‌شود که جانشین عروسک و اسباب‌بازی است، اما این دو مکمل هم هستند. این دو را کنار هم باید دید.

برگزاری دوره تخصصی تربیت متخصص گردشگری دینی خبر دیگری بود که این هفته بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت. ثبت نام در این دوره تا ۱۳ دی‌ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی www.voifs.com صورت می‌گیرد و دوره‌ها پس از انجام مصاحبه طی روزهای ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه جاری و سوم و ۱۴ بهمن‌ماه سال جاری، برگزار می‌شود.

تشکیل شورا‌های اندیشه‌ورز براساس بیانیه گام دوم انقلاب خبر دیگری بود که معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آن را اعلام کرد و گفت: این سازمان تشکیل شورا‌های اندیشه‌ورز را براساس بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار دارد.

فاطمیان‌پور با بیان اینکه در این نشست اعضای شورا تأکید داشتند تا از ظرفیت فرهنگسرا‌ها و مخاطبان آن بهره برد، افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی باهدف تحکیم مبانی مهدویت و آگاه‌سازی شهروندان درباره موضوع «انتظار» و همچنین فراهم کردن بستری برای فعالیت‌های بین‌المللی با توجه به نگاه مشترکی که همه ادیان الهی نسبت به این موضوع دارند از پیشنهاداتی بود که در این نشست مطرح شد.

انتخاب شعار مشترک هیئات در ایام فاطمیه؛ با عنوان «مدیون لطف مادر این خانواده‌ایم» یکی دیگر از خبرهای این هفته بود. جامعه ایمانی مشعر در آستانه ایام فاطمیه و همچنین ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با اولویت‌سنجی محور‌های محتوایی این ایام و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به نقش خانواده و همچنین نظر به در پیش بودن انتخابات و اهمیت جریان‌سازی هیئات‌ در این زمینه‌ها، با مشارکت و هم‌اندیشی جامعه بزرگ فعالان هیئات، شعار «مدیون لطف مادر این خانواده‌ایم» را به عنوان شعار مشترک هیئات مذهبی در ایام منتسب به حضرت زهرا(س)، اعلام کرد.

این هفته پیگیری موضوع آلودگی هوا را داشتیم. مسئولان در مورد آلودگی هوا گناهکار و ضامن هستند عنوان تیتر مصاحبه خبرگزاری ایکنا با حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفری، پژوهشگر و مفسر قرآن كريم است که وی با اشاره به حکم فقهی «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فى الاسلام»، گفت: آلوده کردن هوا حرام است و مسئولانی که می‌توانند در این زمینه اقدامی انجام دهند، اما انجام نمی‌‌دهند هم مرتکب عمل حرام شده‌اند و هم ضامن بیماری‌هایی هستند که مردم به آنها مبتلا می‌شوند.

اصول کاهش آلودگی هوا؛ از تولید دانش بومی تا خودباوری عنوان تیتر دیگری از مصاحبه خبرگزاری ایکنا با سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی است که وی نیز در این مصاحبه ضمن بیان اینکه به دلیل اثر کاتالیزور‌ها در کنترل و کاهش آلودگی هوا، یکی از زمینه‌های فعالیت‌مان را تولید این قطعه قرار داده‌ایم و به دنبال روش‌های بومی برای تولید دانش کاتالیست‌ها هستیم، گفت: باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، اما هنوز این باور در کشورمان به وجود نیامده که باید برای رفع معضل آلودگی هوا، صاحب دانش و فناوری شویم، بلکه عادت داریم مشکلاتمان را از خارج از کشور حل کنیم.

یکی دیگر از مصاحبه‌های جذاب این هفته گفت‌وگوی ایکنا با مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بود که وی با اشاره به حمایت‌های این بنیاد از تهیه آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع)، گفت: محل مناسبی برای نمایش آثار نفیس هنری مرتبط با امام رضا(ع) در اختیار نداریم. محمودرضا برازش با اشاره به انتقال دفتر این بنیاد از تهران به مشهد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ تهران تمرکز در این شهر است. همین مسئله موجب شد به‌ دور از تمرکز بالای تهران، تلاش کنیم که مسائل مرتبط با امام رضا(ع) را در شهر امام رضا(ع) پیگیری کنیم.

مهار موج نخست آنفولانزا در کشور عنوان خبر دیگری بود که کیانوش جهانپور، مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ مطرح کرد و با بیان اینکه ظرف هفته‌های اخیر روند کاهشی در نمودار ابتلا به آنفولانزا مشاهده شده است، گفت: در حال حاضر می‌توانیم اعلام کنیم که موج ابتلا به آنفولانزا در کشور کنترل و مهار شده است.

خبر دیگر انتشار سخنان فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این هفته بود که یک‌بار دیگر پدیده طب موسوم به اسلامی را به عنوان متهم مرگ بیماران صعب‌العلاج مطرح کرد. در همین حال مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز می‌گوید:‌ طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست.

عنوان دیگر این هفته خبری بود که مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به آن اشاره کرد و گفت: مبانی نظری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی - اسلامی تقویت می‌شود. سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تقویت مبانی نظری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی ـ اسلامی در کشور، از تلاش برای ارتقای سواد افراد و خانواده‌ها نسبت به بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و گفت: هنوز در رژیم مصرف خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با مشکلات جدی مواجهیم.

طرح‌ها و فرصت‌های اثرگذار دینی و قرآنی در فضای مجازی حمایت می‌شوند. این عنوان مصاحبه‌ای بود که گروه فناوری اطلاعات خبرگزاری ایکنا با مسئول سازمان فضای مجازی بسیج داشته است. وی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه در همه ابعاد و در حد توانمان از ایده‌ها و طرح‌های دینی و قرآنی در فضای مجازی حمایت می‌کنیم، گفت: باید با بهره‌برداری صحیح از فضای مجازی فرهنگ دینی و قرآنی خود را به درستی تبلیغ و تبیین کنیم.

مسلم معین، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج، با اشاره به برنامه‌های این سازمان در خصوص حمایت از نخبگان و فعالان دینی و قرآنی فعال در فضای مجازی، گفت: امروز فضای مجازی در دنیا به انواع مختلف نقش‌آفرینی می‌کند و هرکس بنا به هدفی، تلاش می‌کند تا فعالیتی را در این فضا داشته باشد. ما نیز در این حوزه باید با بهره‌برداری صحیح از فضای مجازی تلاش کنیم تا فرهنگ دینی و قرآنی خود را به درستی تبلیغ و تبیین کنیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا از هر استعداد و ظرفیتی که می‌تواند یک ایده، طرح و محصول را در جهت تبیین و تبلیغ اثرگذارتر مبانی دینی و قرآنی داشته باشد استفاده کنیم.

تغییر نحوه گزینش روحانیون کاروان‌ها براساس درخواست حجاج نیز خبر دیگر این هفته بود. مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به جوان‌تر شدن ترکیب سنی زائران حج از تغییر نحوه گزینش روحانیون کاروان‌ها براساس نیاز زائران خبر داد و گفت: زائران بیشتر به دنبال درک اسرار حج هستند.

یکی از خبرهای مهم این هفته گروه جامعه را رئیس فرهنگسرای قرآن بیان کرد و گفت: مناطق ۲۲ گانه تهران صاحب یک میز قرآنی می‌شوند علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به مهمترین برنامه‌های نخستین شورای اندیشه‌ورز قرآنی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، گفت: در این جلسه مقرر شد که هر منطقه‌ تهران یک میز قرآنی داشته باشد تا بتواند برای آنچه این شورا تصویب، تنظیم و تدوین می‌کند، اقداماتی را انجام دهد.

آغاز اجرای طرح‌های عملیاتی حوزه خانواده در هیئت‌های مذهبی عنوان خبر دیگر این هفته بود. جمعی از مدیران هیئت‌های محوری و برگزیده و بانوان فعال در حوزه هیئت به نیابت از هیئات سراسر کشور با قرائت میثاق‌نامه‌ای به ندای رهبری در حوزه خانواده لبیک گفته و به‌ منظور تحقق فرمایشات رهبری در این حوزه، اجرای طرح‌های عملیاتی را در دستور کار خود قرار دادند.

گردهمایی مدیران هیئت‌های محوری و برگزیده کشور و بانوان فعال در عرصه هیئت در قالب دو همایش جداگانه طی روزهای پنجم و ششم دی‌ماه، در مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر مقدس قم صورت می‌گیرد. «هیئت و خانواده» اصلی‌ترین موضوع این دو همایش بود که محور‌های فرعی پیرامون این موضوع اصلی با حضور چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و جمعی از کارشناسان حوزه و دانشگاه در عرصه خانواده مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.

کنشگری حضرت زینب(س) در معرفی مبانی نظری اسلام نسبت به زن، عنوان گفت‌وگویی بود که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم. حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری‌سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه در این گفت‌وگو که به ‌مناسبت ولادت حضرت زینب انجام شد و بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت گفت: حضرت زینب(س) در زمانی که احساس کردند جامعه نیاز به کنشگری دارد، این نقش را پذیرفتند و به یک کنشگر اجتماعی تبدیل شدند و مبانی نظری اسلام را درباره زن به خوبی معرفی کردند. ایشان دکترین اسلامی و محمدی را در جامعه تبیین کردند و سپس الگوی عملی ارائه دادند تا جایگزین الگو‌های رقیب شود.

انتهای پیام
captcha