اثبات توان علمی کشور با رشادت دانشجویان شهید ۲۷ دی‌ماه جهاددانشگاهی
کد خبر: 3871907
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
طیبی مطرح کرد:

اثبات توان علمی کشور با رشادت دانشجویان شهید ۲۷ دی‌ماه جهاددانشگاهی

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم، می‌توانیم» گفت: این سخن امام(ره) بر ایجاد اراده و خودباوری در نسل جوان تأکید دارد. دانشجویان شهید ۲۷ دی‌ماه هم علاقه‌مند بودند تا ثابت کنند که کشور ما می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.

حل مشکلات کشور نیازمند علم و فناوری است

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی امروز، 25 دی‌ماه، در همایش علمی شهدای 27 دی دانشگاه تبریز با بیان اینکه برای حل مشکلات کشور باید صاحب علم و فن باشیم و اقتصادمان را به‌روز کنیم، گفت: هر شب موفقیت‌هایمان را در رسانه‌ها می‌بینیم، اما شاید سؤال کنید که چرا هنوز دچار مشکلاتی هستیم؟ اختلافات سیاسی یکی از عمده مشکلات کشور بوده و حل آن نیازمند هماهنگ عمل کردن همه نهاد‎هاست، باید از منیت‌ها عبور کرده و وحدت نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در پیشرفت کشور و مشکلاتی که بر سر راه آن است، اظهار کرد: غربی‌ها با توسعه علمی و فناورانه به اقتدار نظامی و اقتصادی رسیده‌اند و از آن در استعمار مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از کشورها استفاده می‌کنند. آن‌ها با گماردن حاکمان و جلوگیری از دسترسی به فناوری، جذب نخبگان را ادامه داده‌اند و کشور ما هم شامل این موضوع می‌شود.

طیبی با اشاره به فرمایش بنیانگذار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم، می‌توانیم» بیان کرد: این سخن امام(ره) بر ایجاد اراده و خودباوری در نسل جوان و به‌ویژه نسل جوان دانشگاهی تأکید دارد. دانشجویان شهید 27 دی‌ماه هم علاقه‌مند بودند تا ثابت کنند کشور ما می‌تواند شاهد توسعه توان علمی و دفاعی باشد.

رئیس جهاددانشگاهی، در ادامه به ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: جهاد سازندگی مسئول توسعه عمرانی کشور بود، این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاددانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند و توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت و با شروع انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها هم به این مجموعه جوان و منسجم سپرده شد.

طیبی بیان کرد: متأسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودش را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص داد.

اقدامات جهاد‌دانشگاهی در دوران دفاع مقدس

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات جهاد‌دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف پنج، طراحی بالن‌های هوایی به‌عنوان پدافند غیر عامل، رمز‌گشایی دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت بولدوزرهای کنترل از راه دور و ساخت انواع خمپاره‌ها و تأمین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات بود.

وی اظهار کرد: همزمان با این فعالیت‌ها لازم بود در حوزه‌های دیگر هم فعالیت علمی و فناورانه انجام شود و در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، بلکه می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.

طیبی متذکر شد: فعالیت‌های موفقیت‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی و تحقیقاتمان در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) آغاز می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد بوده و در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری از سوی این نهاد انقلابی انجام شده است.

وی متذکر شد: ما برنامه‌ریزی‌ها و مدیران را عوض می‌کنیم، در حالی که مدیران اجرایی نباید تغییر کنند. بحران را جدی بگیریم، نخبگان علمی ما خودشان را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎دانند و امیدواریم بتوانیم در مورد مسائل علمی به توافق رسیده و با چند برنامه پنج‌ساله، کشور را به حد مطلوبی از توسعه برسانیم.

رئیس جهاددانشگاهی، بیان کرد: کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی بوده و در این حادثه ناگوار هم عیان شد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند. منابع عظیم انرژی در ایران متعددند که می‌توانیم با نیروی انسانی و با دانش و تجهیزات خودمان، آن‌ها را استخراج کرده و به فراورده بالاتر تبدیل و آن را منتقل کنیم.

وی در خاتمه متذکر شد: جهاد‌دانشگاهی جزئی از دانشگاه بوده و افتخار می‌کنیم در خدمت توسعه دانشگاه هستیم.

انتهای پیام
captcha