صداقت مسئولان در اعلام علت سقوط هواپیما را قدر بدانیم
کد خبر: 3871950
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

صداقت مسئولان در اعلام علت سقوط هواپیما را قدر بدانیم

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی ملت ما را غمگین کرد، گفت: باید صداقت مسئولان را در اعلام علت سانحه قدر بدانیم.

صداقت مسوولان در اعلام علت سقوط هواپیما را قدر بدانیم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز امروز، 25 دیماه در همایش علمی شهدای ۲۷ دی ماه در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان، با بیان این‌که حادثه‌ تلخ هواپیمای مسافربری، ملت ایران را غمگین کرد، گفت: این حادثه، باعث شد دشمن از این موضوع بیشتر بهره‌برداری کند البته اصل موضوع بسیار تلخ است؛ چرا که در این حادثه نخبگان کشور نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: سقوط هواپیما به شکل مشابه در سایر کشورها هم اتفاق افتاده است، به عنوان مثال، هواپیمای روسی در سال ۲۰۰۱ که ۷۸ قربانی هم داشت مورد اصابت موشک اوکراینی قرار گرفت و این ماجرا بعد از هشت روز اعلام شد، همچنین هواپیمای مالزی نیز در ۲۰۱۴ مورد اصابت موشک روسی قرار گرفت و ۲۹۸ قربانی برجای گذاشت و علل آن حادثه نیز دوماه بعد اعلام شد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم علل این حادثه در همان روز اول به اطلاع مردم برسد ولی نتایج بررسی‌های کارشناسی باعث شد دو روز با تاخیر اعلام شود، ولی باید صداقت مسئولان ذی ربط را تحسین کنیم که اصل ماجرا را با کمال شهامت توضیح داده و از مردم عذر خواهی کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: پذیرش خطا و اعتراف به اشتباه بدون توجیه و فرافکنی، عذرخواهی از مردم، آمادگی برای هرگونه تنبیه، توضیح صادقانه‌ ماجرا براساس اسناد، قول لازم برای پیگیری قصور و اطلاع رسانی شفاف برای مردم، تلاش برای رفع نقایص موجود و جلوگیری از این گونه حوادث تلخ، سرعت عمل نیروهای مسلح در صدور اطلاعیه و سخنان شجاعانه دو سردار سپاه اسلام در این حادثه قابل تحسین بود و تا حدودی از ناراحتی‌های مردم کاسته شد اما همچنان بسیاری از سوالات در این خصوص در جامعه ی ما مطرح می شود که معتقدم تا بررسی دقیق انجام نگرفته و جعبه‌ی سیاه هواپیما به طور کامل بازخوانی نشود، نمی توانیم قضاوت‌ها را به سادگی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان با شهامت عهده دار حادثه‌ هواپیما شدند ولو که احتمالات زیادی در کنار این جریان وجود دارد.

امام جمعه تبریز، ادامه داد: مگر غیر از این است که نیروهای سپاه قدس با همکاری نیروی هوا فضا و نیروهای مسلح و نیروی هوایی، داعش را از بین بردند، از شهید سلیمانی شنیده بودم که نیروی هوایی همواره با سپاه قدس همراهی می‌کرد و هر روز به سوریه پرواز داشت، نباید این اقدامات را فراموش کنیم.

حجت‌الاسلام آل هاشم با بیان این‌که ضایع کردن خدمات نیروهای مسلح به صلاح کشور نیست، گفت: این فرصت طلبی که برخی فتنه گران بعد از سقوط هواپیما در برخی از دانشگاه‌های تهران می‌کنند، به صلاح کشور نیست، خون شهدای دانشکده ی فنی دانشگاه تبریز راضی به این تحرکات نیست، اجازه ندهیم روح آن‌ها معذب و مکدر شود.

وی اظهار کرد: بسیار خوشحال هستیم که امسال ۲۷ دی ماه، سالروز شهدای دانشکده‌ فنی دانشگاه تبریز با همت جهاد دانشگاهی به صورت علمی برگزار شد، به جزمراسمی که به مناسبت سالگرد شهدای 27 دی ماه همه ساله برگزار می‌شد، این جلسه نیز به صورت علمی برگزار شد.

حجت الاسلام آل هاشم، ضمن قدردانی از رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: ازحضور دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور نیز در این جلسه، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

امام جمعه تبریز، افزود: هر چه قدر بتوانیم از شهدای ۲۷ دی ماه یاد کنیم باز هم جا دارد، نباید هیچ وقت شهدا به ویژه شهدای دانشجویان دانشکده‌ فنی دانشگاه تبریز را فراموش کنیم. شهدای دانشجو در دوران حساس که در کارگاه کار می‌کردند، افراد معمولی نبودند بلکه نخبگان و برجستگان بودند که فعالیت‌های چشمگیری انجام می‌دادند که توسط عوامل نفوذی گرا داده شد و در حین انجام عملیات مورد بمباران رژیم بعثی قرار گرفتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که عزت، اقتدار و شوکت را درسطح کشور و بین الملل به برکت خون شهدا داریم، گفت: اگر مسئولان نظام به مجامع بین‌المللی رفته و با قدرت سخن می‌گویند و از عزت و اقتدار جمهوری اسلامی دفاع می کنند، به برکت خون همین شهداست.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شهامت و شجاعت شهید سردار سلیمانی، افزود: فداکاری‌های سردار سلیمانی نه تنها در کشورمان بلکه در سایر کشورهای مسلمان نیز ماندگار شده است، این سردار عزیز فداکاری‌های زیادی برای کشورمان انجام داده بود، اما در عین حال شهادت این سردار بزرگ نیز موجب برکت نظام و اسلام شد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به تشییع پیکر پاک شهید سردار سلیمانی در دو کشور عراق و ایران، گفت: حدود ۲۵ میلیون نفر در تشییع شهید سردار سلیمانی شرکت کردند که معتقدم این یک چیز استثنائی است .

وی بیان کرد: اگرچه اثر خون شهید سلیمانی و شهادت مظلومانه و غریبانه‌ شهید سلیمانی یک واقعه بیدار کننده و هشدار دهنده شد ولی مراسم تشییع جنازه‌ ایشان درواقع به یک مراسم پر شور و به همان «مرگ بر آمریکا» ای که می‌گوییم، تبدیل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، هدف اصلی دشمن از ترور سردار سلیمانی را ایجاد فضای رعب و وحشت در بین مردم عراق و ایران دانست و گفت: اما تشییع پیکر سردار سلیمانی، شجاعانه و جسورانه ترین تشییع جنازه بود که نشان داد هیچ هراسی از تهدیدات دشمن نداریم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر این‌که عدم وابستگی به جناح بندی‌های سیاسی، یکی از رموز موفقیت آمیز سردار سلیمانی بود، خاطرنشان کرد: از هر قشر و صنفی، حزب و جناحی و مذهب و قومی در تشییع شهید سردار سلیمانی کنار هم بودند، سردار سلیمانی را از کلید واژه‌های اصلی نظام دور نگه نداشته بود، او فردی ولایی تمام عیار بود که ولایت مداری خط قرمز او بود.

وی ادامه داد: پس از ۴۰ سال از انقلاب، در تشییع پیکر سردار سلیمانی، تاکنون چنین جمعیتی را ندیده بودیم که در شهرهای مختلف بیایند موجب غافلگیری دوستان و حتی دشمنان شد.

وی یادآور شد: آنچه که این روزها روی آن کم‌تر تبلیغ می‌شود، جانشینی سردار سلیمانی است، از نظر ما سردار قاآنی یک سلیمانی دیگراست، سردار قاآنی حتی قبل از سردار سلیمانی وارد سپاه قدس شده است، فداکاری‌های سردار قاآنی در جنگ لبنان و غزه به هیچ وجه فراموش نمی‌شود و ایشان همواره مورد اعتماد مقام معظم رهبری بودند، از سال ۷۶ نیز در کنار سردار سلیمانی با ایده ها و تفکرات ایشان آشنا بودند.

انتهای پیام
captcha