احترام، موجب رضایتمندی از زندگی مشترک می‌شود
کد خبر: 3872809
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲

احترام، موجب رضایتمندی از زندگی مشترک می‌شود

گروه اجتماعی ــ یک مشاور مذهبی خانواده با بیان اینکه احترام زوح‌ها به همدیگر نه تنها باعث رضایتمندی در زندگی مشترک می‌شود، گفت: این امر، تداوم زندگی همراه با سعادتمندی و عاقبت به خیری را نیز به‌دنبال دارد.

احترام به همدیگر موجب رضایتمندی زندگی مشترک می‌شودزندگی مشترک زیر یک سقف به صبوری و از خود گذشتگی نیاز دارد، زمانی که هر کدام از زوجین برای تداوم و آرامش زندگی تلاش میکنند میتوان پایههای زندگی مشترک را قویتر و مستحکم‌تر کرد و اگر بنا به هر دلیلی زوجین نتوانند یا نخواهند برای دوام زندگی تلاش کنند آن وقت است که پایه‌های این زندگی سست و بی‌بنیاد می‌شود. رضایتمندی از زندگی مشترک نیز موصوعی است که کارشناسان دینی و مذهبی و روانشناسان خانواده نیز بر آن تأکید می‌کنند، در همین رابطه پای صحبت‌های حجت‌الاسلام مسلم شهریور، مشاور مذهبی خانواده نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام مسلم شهریور، مشاور مذهبی خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه روش‌های زیادی برای رضایتمندی در خانواده وجود دارد، گفت: راه‌های زیادی برای رضایت‌مندی بیشتر در زندگی وجود دارد که اگر زوجین و خانواده‌ها بخواهند زندگی بهتری در کنار هم داشته باشند بهتر است که این موارد را رعایت کنند.

وی افزود: توجه به نکات ریز در زندگی مشترک بسیاری از دلخوری‌ها و مشکلات را حل می‌کند به‌عنوان مثال اگر در زندگی اشتباهی از ما سر زد اشتباه خود را بپذیریم و به جای بهانه‌تراشی عذرخواهی کنیم. اگر این کار از همسر، دوستان یا فرزندان ما سرزده باشد بهتر است از اشتباه آن‌ها چشم‌پوشی کنیم چرا که این نوع رفتار جنبه تربیتی دارد و آن‌ها را متوجه اشتباه خود می‌کند.

شهریور بیان کرد: خارج کردن زندگی از رکود و یکنواختی از دیگر موضوعاتی است که بهتر است زوجین آن را مهم تلقی کرده و بی‌تفاوت نباشند، تغییر رژیم غذایی خانواده، یک مسافرت کوتاه‌مدت، خواندن کتاب‌های متفاوت با آنچه قبلاً مطالعه می‌کردید، دیدار با دوستان یا اقوامی که خیلی وقت است آن‌ها را ندیده‌اید یا عوض کردن دکوراسیون منزل از جمله کارهایی است که می‌تواند زندگی خانواده‌ها را از یکنواختی خارج کند.

اظهار محبت به همسر، عشق را استوار می‌کند

این مشاور مذهبی خانواده، با اشاره به اینکه برخی از بانوان از عدم اظهار محبت همسران خود اظهار ناراحتی می‌کنند، گفت: آقایان باید دقت کنند که اظهار علاقه نسبت به همسر خود روحیه وی را افزایش می‌دهد و رضایت از همسر را در نظر آنان چندین برابر می‌کند؛ بنابراین آقایان و همچنین بانوان هر زمان شرایط و زمینه را فراهم دیدید به همسرتان ابراز محبت کنید و برای این کار به‌دنبال دلیل و توجیه نباشید زیرا که محبت را بیشتر و عشق را استوار می‌کند.

حجت‌الاسلام شهریور، یکی دیگر از اقدامات مفید و مؤثر برای بقای یک زندگی را همکاری و هماهنگی بین زوجین اعلام کرد و افزود: هماهنگی و کمک کردن در انجام کارهای منزل علاوه بر اینکه باعث دلگرمی همسر در منزل می‌شود، تحمل کارهای سخت و دشوار را نیز قابل تحمل‌تر می‌کند؛ بنابراین باید گفت وقت بیشتری را برای باهم بودن در کنار همسرتان اختصاص دهید و اگر کار شما به‌گونه‌ای است که ساعات کاریتان زیاد است وقت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که برای درد دل با همسرتان و گوش کردن به سخنان او زمان داشته باشید و هفته‌ای یک یا دو بار سعی کنید شام یا ناهار را با هم و در بیرون از منزل و در دامان طبیعت حضور داشته باشید.

وی با اشاره به رواج برخی عادت‌های ناپسند میان افراد و زندگی آن‌ها، ادامه داد: متأسفانه مشاهده می‌شود که زوج‌ها در زندگی خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند توانایی، ظرفیت و داشته و نداشته‌های خود را نسبت به اطرافیان و اقوام سبک و سنگین کرده و خواسته‌های خود را در زندگی افزایش می‌دهند.

این کارشناس خانواده ادامه داد: باید در نظر گرفت برای سعادتمندی در زندگی، بهترین روش آن است که انسان دنباله‌رو دیگران نباشد چه بسا این پیروی‌های اشتباه و اطاعات از رفتارها و تمایلات دیگران بافث اختلاف‌افکنی در زندگی شما شود، اگر شما در زندگی طبق میل و خواسته‌های دیگران رفتار کنید به ندرت پیش می‌آید که در زندگی احساس رضایت و خوشبختی کنید.

وی بهره‌گیری از فرصت‌های به دست آمده را نکته اساسی مطرح کرد و گفت: سعی کنید برای موفقیت هرچه بیشتر در زندگی از فرصت‌های به دست آمده نهایت استفاده را بکنید، این گونه منطقی و عاقلانه عمل کردن در زندگی روحیه و قدرت پیش‌بینی از اتفاقات آینده را آسان‌تر می‌کند و به یاد داشته باشید برای رضایت‌مندی و احساس خوشبختی در زندگی هیچ وقت حسرت و افسوس گذشته را نخورید؛ چرا که این کار لذت نعمتی را که هم‌اکنون دارید را در کام شما ناگوار می‌سازد. اگر قرار است در زندگی به خاطر چیزهایی که نداریم افسوس بخوریم در آن صورت باید همیشه ناراحت و اندوهگین باشیم زیرا در دنیا چیزهای زیادی هست که ما هنوز آن‌ها را به دست نیاورده‌ایم.

حجت‌الاسلام شهریور، با توصیه به داشتن انعطاف در زندگی، بیان کرد: زوجین به یاد داشته باشند که با وضع قانون‌هایی در زندگی عرصه را برای همسرتان تنگ نکنید.به یاد داشته باشید که روابط عاشقانه و زندگی‌هایی که با عشق اداره می‌شوند به قانون خاصی در زندگی احتیاج ندارند، همچنین بهتر است برای رشد شخصیتی خود گاهی لازم است دنیا را از دید همسرتان ببینید. بدون اینکه علت کارهای همسرتان را بیابید بیهوده با او و کارهایش مخالفت نکنید. گاهی برای امتحان هم که شده بعضی چیزها را تجربه کنید، انجام این کارها باعث رشد شخصیتی شما می‌شود.

وی گفت: برای داشتن زندگی بهتر با همسر باید گاهی خودمان را جای او قرار دهیم و زندگی را از چشمان همسرمان ببینیم در این صورت است که او را بیشتر درک خواهیم کرد و دیگر سعی نمی‌کنیم با رفتار و گفتارمان او را بیازاریم. اگر همسران برای عشق و دوست داشتن همدیگر احترام قائل باشند هیچ مشکلی نمی‌تواند تأثیری در زندگی آن‌ها داشته باشد.

انتهای پیام
captcha