عوامل مغایر با کرامت انسانی در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است
کد خبر: 3873099
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
ارتقای امید و نشاط در دانشگاه‌ها/2

عوامل مغایر با کرامت انسانی در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه هر چیزی که با کرامت انسانی مغایرت داشته باشد، نشاط را از بین می‌برد، گفت: عوامل مغایر با کرامت انسانی در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.

شاخصه اصلی در حیات طیبه عشق به خداوند متعال استحجت‌الاسلام اصغر نقدی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مفاهیم در فلسفه، حقیقی، اعتباری و وهمی هستند، گفت: مفاهیم اعتباری مانند نشاط بستگی به موقعیت دارند، هنگام صحبت از نشاط، طبق علم فلسفه باید بگوییم که منظورمان از نشاط در کدام عالم است؟ عالم جمادی، نباتی، حیوانی یا انسانی؟

وی اظهار کرد: هم سند اسلامی‌سازی آموزش و پرورش و هم دانشگاه هدف از آموزش و پرورش را رسیدن به حیات طیبه می‌دانند.

حجت‌الاسلام نقدی، تأکید کرد: لذت‌ها، نگرش‌ها و رویکردها با هم تفاوت دارند و به‌عنوان مثال لذت در عالم حیوانی در گرفتن انتقام و در عالم انسانی در عفو است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر این‌که شاخصه اصلی در حیات طیبه عشق به خداوند متعال است، بیان کرد: اگر دلمان با خدا باشد، انسان‌ها را هم که دست‌ساز این خدا هستند، می‌توانیم زیبا دیده و مثبت‌نگر باشیم که نشاط هم با مثبت‌نگری در ارتباط است، اما اگر دلبر ما موقعیت‌های دنیایی باشد، دیگران برای ما یا رقیب خواهند بود یا دشمن.

وی با اشاره به برخی آیات در قرآن گفت: در قرآن آمده است که اولیاءالله دچار حزن نمی‌شوند و حزن معنای نزدیکی به اضطراب دارد، همچنین قرآن، نشاط متقیان را در هدایت دیگران می‌داند، نشاط در عالم‌های مختلف جمادی، حیوانی، انسانی، نباتی، حیات طیبه و قدسی معنی متفاوتی دارد.

وی با اشاره به اینکه فطرت به معنای ساختار وجودی است، بیان کرد: هر چیزی که متناسب با ساختار وجودی ما بوده و ما را جهت شناخت پروردگار متعال و گرایش به زیبایی‌ها و ارزش‌ها هدایت کند، برای ما نشاط آور خواهد بود، اما سازگاری نشاط را از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام نقدی، با بیان اینکه ابن سینا و فارابی نشاط را به دو قسم پایدار و غیر پایدار یا واقعی و غیر واقعی تقسیم کرده‌اند، گفت: منظور ما نشاط پایدار است، نشاط ناپایدار به‌طور لحظه‌ای و بر اثر مصرف برخی قرص‌ها روانگردان‌ها مواد مخدر هم به دست می‌آید.

این استاد دانشگاه، متذکر شد: کاری کردند که ارزش‌های ما دگرگون شد و از فطرتمان دور افتادیم‌، به‌عنوان مثال در دوران انقلاب علمی ارزشمند بود، اگر علم ارزشمند باشد، قداست پیدا می‌کند. قداست‌زدایی از جدایی از علم کار اشتباهی بود، هر چیزی که مقدس باشد برای ما جذبه دارد، این گونه بود که علم‌، دانشگاه، درس، استاد و کتاب از جذبه افتاد.

وی متذکر شد: علم‌گرایی و حقیقت‌جویی جزو اقتضائات فطرت ما است، از آن دور شده‌ایم. در روایات آمده است که اگر دو قسم اصلاح شوند، جامعه اصلاح می‌شود، مراجع و علما.

حجت‌الاسلام نقدی، با اشاره به تکریم انسان توسط خداوند گفت: هنگامی که انسان وارد حیات انسانی و صاحب فطرت شد، خداوند بنی آدم را تکریم کرد و کرامت مخصوص انسان و جلوه‌ای از فطرت او است.

وی افزود: هر چیزی که با کرامت انسانی مغایرت داشته باشد، نشاط را از بین می‌برد و عوامل مغایر با کرامت انسانی در دانشگاه بسیار زیاد است. برای حل مشکل به اندیشه‌های علما نیاز داریم، از قدیم رسم بر این بود که افراد برای حل مشکلشان به علما مراجعه کرده و خواستار ارائه راهکار می‌شدند.

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: در بسیاری از جلسات، اساتید دانشگاه با رزومه‌های عالی و اساتید ارزشمندی که چهره‌های ماندگار هستند در صندلی‌های عقب می‌نشیند، آیا این تکریم علم است؟

گماردن ناظر بالای سر دانشجویان به هنگام امتحان، تحقیر دانشجو است

وی اضافه کرد: گماردن ناظر بالای سر دانشجویان به هنگام امتحان، تحقیر دانشجو است، جایی که اعتماد با صداقت وجود نداشته باشد، نشانه‌ای هم از حیات طیبه نخواهد بود.

این استاد دانشگاه، با تأکید بر اصلاح رفتار با دانشجویان، گفت: کفگیر را می‌دهیم دست آشپز تا برای دانشجویان غذا بریزد، آیا در فرهنگ ما از میهمانان اینگونه پذیرایی می‌شود.

بجای انتخاب واحد، انتصاب واحد داریم

حجت‌الاسلام نقدی با بیان اینکه قبل از انقلاب، انتخاب واحد بود، اما الان انتصاب واحد داریم، با این کارها فرصت انتخاب درست را از دانشجو می‌گیریم، اظهار کرد: در برخی برنامه‌ها دانشجویان قوی‌تر از سخنران دعوت شده هستند، عدالت و توحید پایه نشاط هستند و عدالت یعنی هر کسی سر جای خودش قرار بگیرد، امروز این صندلی‌ها هستند که به انسان‌ها ارزش و جایگاه می‌دهند.

وی متذکر شد: امروز دانشجویان نیازمند تکریم واقعی هستند و در این صورت دانشجویان هم افق‌های بالا را می‌بینند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه اندازه‌ همه چیز را کوچک‌تر کرده‌ایم، اظهار کرد: به‌عنوان مثال الان اندازه نمایندگان مجلس هم به قدری کوچک شده است که حتی افرادی مثل من هم در آن شرکت می‌کنند، کوچک کردن اندازه‌ها یعنی تحقیر موقعیت‌ها، موقعیت دانشجو هم در جامعه کوچک شده است.

انتهای پیام
captcha