نقش پاکستان در مذاکره غیرمستقیم طالبان با دولت افغانستان
کد خبر: 3873414
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
یادداشت/

نقش پاکستان در مذاکره غیرمستقیم طالبان با دولت افغانستان

گروه بین‌الملل ــ بررسی‌ سیر منطقی مذاکرات آمریکا و طالبان نشان می‌دهد که پاکستان یا هسته اصلی قدرت در این کشور تاکنون نگذاشته است که گروه طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره مستقیم شود و آتش‌بس را بپذیرد.

به گزارش ایکنا عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز گذشته، 1 بهمن، گفت‌وگویی با «صدای آلمان» داشت که در آن بر سه محور تأکید کرد؛ روابط اسلام‌آباد ـ دهلی‌نو، نقش پاکستان در تنش‌ها میان ایران و عربستان و نفوذ این کشور در روند صلح افغانستان.

هر چند عمران خان درباره روند صلح افغانستان خوش‌بینانه صحبت کرد و همچنان در رابطه با روابط افغانستان و هند محتاط بود، ولی دیدگاه پرویز مشرف، رئیس‌جمهور اسبق و دیگر رؤسای جمهور پاکستان را تکرار کرد.

وی درباره مناقشه کشمیر، هند را «نازیست»، بزرگترین خطر برای منطقه و مدافع هندوئیزم برشمرد. عمران خان، درباره افغانستان گفت که این کشور مستقل بوده و می‌تواند با هر کشوری که بخواهد، رابطه برقرار کند.

عمران خان اشاره کوتاهی به نگرانی اصلی پاکستان از حضور هند در افغانستان کرد و افزود: نگران آن است که دهلی‌نو از خاک افغانستان به نظامیان پاکستان آسیب بزند؛ همان چیزی که چندی پیش پرویز مشرف بیان کرده بود.

خان در بخشی از سخنانش درباره روند صلح و مذاکرات میان آمریکا و طالبان گفت که کشورش تمام تلاش خود را کرد تا زمینه گفت‌وگوها را فراهم کند و همچنان دو استاد خارجی دانشگاه آمریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند با میانجیگری اسلام‌آباد آزاد شدند.

حال با توجه به اظهارات عمران خان به این نتیجه می‌توان رسید که هنوز نیز دکترین سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان، هندمحور است و همچنان این کشور رابطه خود را با گروه طالبان یا حداقل بخشی از این گروه که وابسته به بخش اطلاعاتی ارتش پاکستان (ISI) است به صورت مستحکم دنبال می‌کند.

اگر به شواهد و مدارک نگاه کنیم، می‌بینیم که اسامه بن لادن، رهبر گره تروریستی القاعده در خاک پاکستان کشته شد. همچنین استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان در خاک این کشور نگهداری می‌شدند و رها شدند؛ پس کابل درست می‌گوید که پایگاه و عقبه مکانی طالبان به آن سوی خط مرزی باز می‌گردد. در همین راستا باید یادآور شد که طالبان برای مشورت درباره آتش‌بس نزد رهبری خود در پاکستان رفتند.

این سیر نشان می‌دهد که پاکستان خواسته است که طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره مستقیم شود و تاکنون در انجام این کار موفق بوده است.

تحلیل نویسنده یادداشت از آینده مذاکرات صلح این است که اگر کابل می‌خواهد در برابر طالبان موفق باشد، باید هند را قربانی ثبات سیاسی کشور کند؛ در غیر این صورت، پاکستان با اشرافی که بر تمام گروه‌های مسلح مخالف دارد به جنگ نیابتی علیه آنچه منافع هند در خاک افغانستان تفسیر می‌کند ادامه خواهد داد و مذاکرات صلح در واقع تیتر سناریوی جدید فروپاشی نظام این کشور خواهد بود.

ظاهر شکوهمند، سردبیر خبرگزاری دید

انتهای پیام
captcha