منتظر عیار کارش را با سنگ محک اخلاص می‌آزماید
کد خبر: 3873767
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

منتظر عیار کارش را با سنگ محک اخلاص می‌آزماید

گروه معارف - مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: داشتن اخلاص به انسان توفیق می‌دهد که عیار کارها و رفتارهایش را با سنگ محک اخلاص بیازماید شاید مورد توجه و عنایت امام عصر(عج) واقع شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با ویژگی‌های منتظر، بیان کرد: در بیان اخلاق فردی منتظران امام زمان(عج) می‌توان به انجام مخلصانه کارها اشاره کرد، اخلاص یکی از صفات مهمی ست که هر منتظری باید به آن توجه داشته باشد که عبارت «انسان‌هایی که مخلص هستند منتظر امام عصر هستند» را می‌توان از متون دینی استخراج کرد و مصداق این موضوع است.

وی گفت: اگر فرد منتظر ظهور، پاک و خالص باشد و در همه کارها خدا را مد نظر قرار دهد به خدا و ولی‌امر نزدیک‌تر می‌شود، داشتن اخلاص در کارها به فعالیت‌ مورد نظر بستگی ندارد بلکه فرد در هر کاری اعم از مبارزه، عبادت، انفاق، فعالیت‌‌های اجتماعی و... باید اخلاص داشته باشد.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: داشتن این صفت به انسان توفیق می‌دهد که در خلوص نیات و انگیزه‌های خود توفیق داشته باشد و عیار کارها و رفتارهایش را با سنگ محک اخلاص بیازماید، شاید مورد توجه و عنایت امام عصر(عج) واقع شود.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: گاهی اوقات تصور می‌کنیم کار را برای رضایت خداوند انجام داده‌ایم اما اگر کمی دقت کنیم خواهیم فهمید که نیتمان، نیت درستی نیست و همین خرابی نیت سبب نابودی کار می‌شود حتی اگر این نیت نادرست برای خواندن نماز شب و یا انجام یک کار خیر باشد به همین دلیل امام علی(ع) می‌فرمایند که «پاک‌سازی و تسویه عمل از خود عمل سخت‌تر است».

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: بارها گفته می‌شود که انتظار، ما را به عمل می‌رساند اما باید دقت کرد که عمل، ما را به انتظار می‌رساند البته عملی که درست و برای رضای خدا باشد، خداوند در سوره انسان که در شأن حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شده است، از این خانواده به دلیل اینکه سه روز روزه گرفتند و افطارشان را به مسکین، اسیر و یتیم بخشیدند تجلیل می‌کند.

وی با مطرح کردن این سؤال که آیا می‌توان معیاری برای تشخیص اینکه کار برای رضای خدا است یا نه داشته باشیم؟، گفت: از میان احادیث انبوه در این رابطه می‌توان به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد که می‌فرمایند «عمل خالص عملی است که نخواهی جز خدای متعال کسی تو را برای انجام کاری تمجید کند»، نشانه کار برای رضای خدا این است که تمجید مردم برای کارهایمان در ما اثر نداشته باشد و تنها رضای خدا و امام زمان(عج) برایمان ملاک باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دقت کنیم که امام زمان(عج) کسی را می‌خواهد که برای رضای خدا کار انجام دهد و نیت الهی‌اش در کارها خدشه‌دار نشود، لذا امام علی(ع) می‌فرماید «خوشا به حال کسی که برای رضای خدا خالص کند دوستی‌اش، دشمنی‌اش، ترکش، عمل و علمش، کار و کلامش را» یعنی بر تمام ریز و درشت‌های رفتارش مراقبت داشته باشد.

حجت‌الاسلام ملایی ادامه داد: در این صورت، دوستدار امام زمان(عج) شخصی مانند شیخ مفید می‌شود که امام زمان در نامه‌هایشان او را اینگونه خطاب می‌کنند «سلام بر تو که دوست من هستی و در دینت مخلصی»، از این نوشتارها متوجه می‌شویم که برای امام زمان(ع) مهم است که دوستدارانش مخلص در راه دین باشند پس اهل اخلاص بودن یکی از مهم‌ترین و حتمی‌ترین ویژگی‌های منتظر است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha