شرکت ۵۳۲ نفر در مسابقات قرآن منطقه آزاد ارس
کد خبر: 3873854
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

شرکت ۵۳۲ نفر در مسابقات قرآن منطقه آزاد ارس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس، گفت: ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه در دو بخش کتبی و شفاهی به مدت دو روز با شرکت ۵۳۲ نفر در جلفا برگزار شد.

دستگاه‌های متولی تخصصی حوزه قرآن به وظایف خود نمی‌کنندابراهیم نصیری، مدیر فرهنگی، هنری و آموزشی سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: ششمین دوره مسابقات قرآن، اذان و نهج‌البلاغه منطقه آزاد ارس در دو بخش کتبی و شفاهی به مدت دو روز با شرکت 532 نفر در جلفا برگزار شد.

وی با بیان اینکه در ششمین دوره این مسابقات 532 نفر شرکت کرده‌اند، گفت: در دوره اول این مسابقات ۱۳۰ نفر شرکت کرده بودند که برگزاری منظم مسابقات قرآن در منطقه ارس در 6 سال گذشته عامل بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ قرآن‌آموزی به‌ویژه در گروه کودکان و نوجوانان بوده و تأثیر فعالیت‌های قرآنی را در ظهور حافظان و قاریان خردسال و نوجوان می‌بینیم بطوریکه اکنون بیش از ۵۰ حافظ خردسال و نوجوان در سطوح مختلف در مؤسسات قرآنی منطقه تربیت شده و می‌شوند.

نصیری اظهار کرد: مسابقات قرآن از سال 93 در منطقه شروع شده و به‌عنوان یک رویداد سالانه تثبیت شده و این ناشی از تدابیری است که در این منطقه انجام شده است.

مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس، با تأکید بر اینکه این مسابقات تنها و بزرگترین رویداد قرآنی مناطق آزاد کشور است که به‌صورت ثابت و دائمی شاهد برگزاری آن هستیم، گفت: این مسابقات معنوی با سابقه برگزاری 6 ساله، تأثیرگذاری خوبی در جامعه مخاطب در مقاطع مختلف سنی، به خصوص در نوجوانان و خردسالان داشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم توجه به مفاهیم قرآن کریم، بخش ویژه‌ای از مسابقات به‌عنوان مفاهیم قرآنی و نهج‌البلاغه اختصاص دارد و هر ساله شاهد شرکت در این بخش از مسابقات هستیم.

نصیری تأکید کرد: توجه به مفاهیم قرآن در اولویت مدیران این منطقه قرار گرفت و تلاش شد تا افرادی که در ظاهر فعالیت قرآنی ندارند ولی علاقه‌مند به فعالیت در زمینه مفاهیم قرآن هستند نیز بتوانند از این فرصت استفاده نمایند.

شرکت 50 درصد شرکت‌کنندگان در بخش مفاهیم و نهج‌البلاغه

مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس، حضور بالای 50 درصدی شرکت‌کنندگان در بخش مفاهیم و نهج‌البلاغه در این دوره از مسابقات را نشان از سیاست‌گذاری درست مدیران منطقه دانست و ادامه داد: در این دوره از مسابقات به بحث فنی و داوری نیز توجه شده و سعی کردیم در بحث داوری از افراد نخبه و اساتید حوزه قرآن استان آذربایجان‌شرقی استفاده کنیم تا در کنار داوری بتوانیم از ظرفیت این اساتید قرآنی در زمینه آموزش و مشاوره شرکت‌کنندگان استفاده کنیم.

عمل نکردن دستگاه‌های متولی تخصصی حوزه قرآن به وظایف خود

نصیری همچنین با انتقاد از دستگاه‌های متولی حوزه قرآن منطقه اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های متولی تخصصی حوزه قرآن مثل اداره اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش به وظیفه و تکالیف خود عمل نمی‌کنند و صرف برگزاری مسابقات قرآن نیز نیازهای سالانه فعالان قرآنی را برطرف نمی‌کند.

وی تأکید کرد: سازمان منطقه آزاد ارس دستگاه تخصصی حوزه آموزش و ترویج قرآنی نیست و نقش ستادی دارد و ورود این منطقه به بحث قرآن و مسابقات قرآنی نیز ناشی از ضعف و عدم مسئولیت متولیان و دستگاه‌های متولی قرآن در منطقه است.

تعطیلی مسابقات قرآن اوقاف در جلفا

مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه، اداره تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش منطقه باید در این زمینه ورود کنند، بیان کرد: متأسفانه مسابقات قرآن اوقاف در این منطقه تعطیل است و جدیت ما هم ناشی از عدم فعالیت متولیان قرآنی منطقه بوده است.

نصیری با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در آموزش و تقویت افراد علاقه‌مند به قرآن بسیار است، گفت: قرآن‌آموزان نیازمند دوره‌های آموزشی هستند و آموزش و پرورش می‌تواند با آموزش افراد زمینه را فراهم کند.

انتهای پیام
captcha