فخرفروشی آفتی برای جایگاه قرآنیان است
کد خبر: 3874147
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷

فخرفروشی آفتی برای جایگاه قرآنیان است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک فعال قرآنی، حس رقابت را دور از شأن و جایگاه قرآنیان ذکر کرد و گفت: این رفتارها آفتی برای فعالان و مروجان قرآنی است که بخواهند حس رقابت خود را افزایش دهند و به افرادی که همسن و سال خود یا کوچکتر هستند فخر‌فروشی کنند.

عمل به دستورات قرآن بر حفظ مقدم استقرآن کریم هدیهای الهی است که خداوند متعال به بندگان خود عطا فرموده و در این دنیای خاکی هر فرد به اندازه توان و ظرفیت خود از آن بهرهمند میشود. یک فرد صرفاً به روخوانی و روان‌خوانی آن اکتفا کرده، دیگری به تفسیر آن و یکی دیگر در کسوت مربی علاوه بر اینکه خودش یاد گرفته به دیگران نیز آموزش می‌دهد و شخص دیگری نیز در وادی حفظ آیات و سوره‌های قران کریم وارد شده و آیات نورانی آن را در سینه خود حک کرده و با آن مأنوس است.

در کنار همه فعالیت‌های قرآنی بسیاری از علما، فقها و حتی حافظان قران کریم تأکید می‌کنند که همه این کارها مقدمه‌ای است تا انسان بتواند آموزه‌ها و گفته‌های این کتاب آسمانی را به بهترین شکل عملی و اجرایی کند تا در زندگی دنیوی و اخروی به سعادت برسد.

سعیده مروتی، فعال و مربی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: هر یک از گام‌هایی که انسان در راه آموزش، یادگیری و آموزش قرآن بر می‌دارد بسیار مهم است مثلاً در روایات از ائمه اطهار(ع) آمده است کسانی که حافظ قرآن بوده‌اند در قیامت حسرت می‌خورند که چرا بیشتر آیات این کتاب الهی را حفظ نکرده‌اند، این موضوع در مورد آموزش و یادگیری نیز صادق است هر چقدر در راه قرآن فعالیت کنیم باز هم قطره‌ای در مقابل دریاست.

وی ادامه داد: حفظ قرآن همراه با تفسیر و مفاهیم می‌تواند موجب انس بیشتر شود به طوری که وارد بطن زندگی مردم شود در حالی که متأسفانه امروزه در جامعه اسلامی می‌بینیم در داد‌وستدها، امور اقتصادی و مالی، زندگی شخصی و اجتماعی و حتی در امور کشورداری و سیاست، آموزه‌های قرآن کریم نادیده گرفته شده یا اینکه بسیار ضعیف به آن توجه می‌شود.

مروتی، با اشاره به ضرورت بازخوانی حدیث ثقلین گفت: قرآن کریم کتاب و هدیه ارزشمند الهی است که در آن به خواندن و نوشتن، آموختن، یادگرفتن و یاددادن و در نهایت عمل کردن به آن سفارش شده است؛ بنابراین به هر طرف که رو می‌کنیم باید عامل به دستورات آن باشیم.

این مربی قرآن، تصریح کرد: نباید از یاد برد عترت و اهل بیت(ع) به تک تک آیات نورانی قرآن عامل هستند پس این دو ثقل اکبر و اصغر همیشه و در همه جا در کنار هم بوده و تا زمانی که انسان به آن‌ها تمسک جوید در زندگی عاقبت به خیر می‌شود؛ چرا که هدایت بشر در گرو عمل و اطاعت از اهل بیت(ع) است.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود حفظ قرآن کریم میان برخی از چهره‌های قرآنی به یک حالت رقابت و کسب رتبه‌های قرآنی تبدیل شده است، گفت: متأسفانه این حس رقابت ضربه‌زننده بوده و نشانگر این است که این افراد تنها به حفظ کلمات توجه می‌کنند و آشنایی با مفاهیم و عملیاتی کردن آیات و سفارشات الهی هیچ جایگاهی نزد آنان ندارد.

این فعال قرآنی، این نوع رفتار را دور از شأن و جایگاه والای قرآن ذکر کرد و گفت: این رفتارها آفتی برای فعالان و مروجان قرآنی است که بخواهند حس رقابت خود را افزایش دهند و به افرادی که همسن و سال خود یا کوچکتر هستند فخر‌فروشی کنند.

مروتی، غرور و تکبر ناشی از کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآنی را نمود اخلاق زشت و ناپسند ذکر کرد و افزود: وقتی خداوند در بسیاری از آیات قرآنی به اخلاق خوب و حسنه سفارش فرموده و به پرهیز از غرور و تکبر امر کرده چگونه می‌توان برخی از چهره‌های قرآنی را مشاهده کرد که فخر‌فروشی می‌کنند.

انتهای پیام
captcha