حقیقت ملکوت از منظر قرآن
کد خبر: 3874158
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

حقیقت ملکوت از منظر قرآن

گروه معارف - شرط دستیابی انسان به عالم ملکوت پیراستگی و بی‌نیازی از مادیات، تزکیه نفس، مجاهدت‌های بسیار، رفع موانع و رهایی از اسارت نفس است.

حقیقت ملکوت از منظر قرآن در قرآن كريم ملكوت الهی از خدا آغاز شده و با امر الهی، هدايت، امامت، يقين، و عرش مرتبط است. در نظام عرش الهی، پيامبران، حاملان عرش هستند كه اجرای بخشی از تدابير خداوند، يعنی هدايت انسان‌ها را بر عهده دارند و در اين راستا از علم حضوری بهره مند شده و با ولايتی كه در نفوس مردم دارند، به هدايت می پردازند. نوع ديگری از ملكوت در قرآن كريم جنبه همگانی داشته و محيط بر عالم مُلک است و مردم در صورت تزكيه نفس از طريق مشاهده باطني وارد عالم ملكوت شده و براين اساس جهان را خدامحور ديده و تنها خدا را شايسته پرستش و عبوديت دانسته و فقط از او استعانت می طلبند.
عالم ملکوت همان عالم ملائک محسوب می‌شود
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: عالم ملکوت همان عالم ملائک محسوب می‌شود و عالمی روحانی و غیرجسمانی است و این عالم به انبیاء و اوحدیون الناس اختصاص دارد.
وی خاطرنشان کرد: آدمی که به گمان برخی دربردارنده جنبه‌های ناسوتی، جبروتی و البته ملکوتی است، می‌تواند در همین دنیا با قلبی که از عالم ملکوت به انسان هدیه شده است برخی از انوار معرفت را دریافت کند، بنابراین تلاش عارفان و سالکان، گذر از ملک به منزلگاهی نزدیک یعنی ملکوت است.
حجت‌الاسلام‌ ناصری، بااستناد به آیه 88 سوره مومنون «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»ادامه داد: در این آیه می خوانیم: بگو: اگر معرفت و شناخت دارید، بگویید: کیست که حاکمیّت مطلق و فرمانروایی همه چیز به دست اوست و او پناه دهد و برخلاف خواسته اش به کسی از عذاب پناه داده نمی شود.
امام جمعه خسروشهر، ارتیاط با عالم های دیگر را برای انسان امکانپذیر دانست و افزود: امكان ارتباط با عالم های برتر وجود دارد زيرا آنها باطن عالم مادّی است. انسان سالک نه تنها باطن اشخاص را می بيند، بلكه حقايق و اسرار آن عوالم نيز برايش آشكار می شود.
وی ضمن بازگو نمودن شرط دستیابی به عالم ملکوت، افزود: شرط دستیابی انسان به عالم ملکوت پیراستگی و بی‌نیازی از مادیات، تزکیه نفس، مجاهدت‌های بسیار، رفع موانع و رهایی از اسارت نفس است.
حجت‌الاسلام‌ ناصری، از وجود استعدادهای خاص در انسان گفت و تاکید کرد: به دليل وجود استعدادهای خاص در انسان، او می‌تواند با سلوک در راه عبوديت خداوند، به مراتب بالاتر حيات دست يابد و از نيروهايی برخوردار شد كه بتواند به عوالم بالا راه يافته حقايق آنها را دريابد.

انسان‌ها با عبادت عالم ملکوت را درک خواهند کرد
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انسانها با عبادت، ایمان، عرفان، معرفت و عقیده عالم ملکوت را درک خواهند کرد و حقیقت ملکوت، حقیقت معنویت و ماورای طبیعت است.
وی با استناد به آیه یک سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: منزّه و پاک است آن خدایی که شبی بنده‌اش محمّد(ص) را از مسجدالحرام به مسجد الاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر و حرکت داد، تا بخشی از نشانه هایِ عظمت و قدرت خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست.
حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: انسان روح خودش را از پرورگار متعال گرفته و آن روح انسان را متوجه عالم ملکوت می نماید و هدف از خلقت انسان عبادت است و درواقع عبادت انسان متوجه به عظمت لایزال الهی می نماید.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: انسان به وسیله نماز به خداوند تقرب پیدا کرده و حقایق الهی را درک می کنند و با تجربیات و ظواهر و مادیّات عالم ملکوت قابل درک نیست.

انتهای پیام
captcha