اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریان
کد خبر: 3874400
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریان

گروه فعالیت‌‌های قرآنی ــ در جلسه صد و هفتم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در حالی که هنوز تشکیل اتحادیه قرآنی مدغم نهایی و قطعیت آن اعلام نشده است، اولین مأموریت رسمی از سوی این مجمع برای اتحادیه مدغم تعریف شد.

ارسالی ///////////// تعریف اولین مأموریت رسمی برای اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل / بازنگری در آیین‌نامه کمک هزینه تحصیل حافظان و قاریان

به گزارش ایکنا؛ یکصد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر امروز ششم بهمن‌ماه در دبیرخانه این شورا به منظور بررسی پنج موضوع برگزار شد.

پیگیری مصوبات جلسات گذشته 
در ابتدای این‌ جلسه، گزارشی با عنوان کارنمای اجرای تصمیمات و مصوبات جلسات گذشته ارائه شد. ‌در این بخش اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته در مورد مصوبات جلسات گذشته به استماع حاضران رسید. در این بخش اعلام شد که بررسی و ارزیابی وضعیت استقرار ساختار دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور که در دو جلسه گذشته مطرح شده بود، همچنان در دست پیگیری است. همچنین مورد دیگر، ارائه گزارش پیگیری موضوع بیمه فعالان قرآنی بود که اقدامات لازم برای پیگیری این موضوع از طریق دبیرخانه شورا و دبیرخانه کمیسیون تبلیع و ترویج صورت گرفته است. اقدام صورت گرفته در مورد این مصوبه نگارش نامه‌ای از طریق دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج برای رئیس مجلس شورای اسلامی و ارائه سه پیشنهاد در مورد بیمه فعالان قرآنی در این نامه بوده است.
مورد دیگر، پیگیری پیشنهاد اضافه شدن بخش قرآنی به جشنواره‌های هنری فجر بود که در جلسه گذشته از سوی مدیرعامل خبرگزاری ایکنا مطرح شده بود. نامه پیگیری این موضوع به وزارت ارشاد ارسال شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.
مصوبه دیگری که در جلسه گذشته به تصویب رسید، بررسی فعالیت‌های موزه ملی قرآن کریم بود که قرار بود گزارشی از سوی این موزه در مجمع ارائه شود. نامه‌نگاری در این زمینه صورت گرفته، اما موزه خود را ملزم به پاسخگویی به شورای توسعه ندانسته است.

تشریح جزئیات جشنواره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی 
در ادامه این جلسه و به مناسبت آغاز جشنواره قرآن و حدیث جامعه‌المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی به ارائه گزارشی از بیست و پنجمین دوره این جشنواره پرداخت و با اشاره به اینکه جشنواره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی تا حدودی بین اهل قرآن مهجور واقع شده است، گفت: شاید بخشی از این مهجوریت به علت کم‌کاری رسانه‌ها و بخش دیگری هم به علت عملکرد ما برای معرفی جشنواره باشد. البته بخشی هم به خود فعالان قرآنی باز می‌گردد که کمتر به آن پرداخته‌اند.

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریان
وی با بیان اینکه جامعةالمصطفی در شش حوزه دانشی فعالیت دارد و یکی از آنها حوزه قرآنی است، گفت: عمده طلاب و دانشجویان ما در ایران و خارج از کشور دانشجوی همین رشته‌های قرآن و حدیثی هستند که در حال حاضر 8000 طلبه در سطوح حوزوی یا در مراکز دانشگاهی مشغول تحصیل هستند. حدود 4000 نفر فارغ‌التحصیل و به همین تعداد پایان نامه ارشد و دکتری در رشته‌های قرآنی و غیرقرآنی نگارش یافته است. بیش از 700 متن مرتبط قرآنی و حدیثی به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و در کشورهای مختلف پاپ و منشر شده است. در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی کارهای گسترده‌ای انجام گرفته است.
مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی تصریح کرد: جشنواره قرآن و حدیث المصطفی به لحاظ رشته‌ها و مراحل و کشورهای برگزار کننده و مخاطبان تعدد خوبی دارد. در رشته‌ها علی القاعده رشته‌ها را بر اساس مقاطع تحصیلی و با موضوع قرآن و حدیث به صورت مجزا طراحی می‌کنیم. در برخی سال‌ها هم اگر منابع مالی مهیا باشد، زیارات و ادعیه را هم به مسابقات اضافه می‌کنیم.
رفیعی اظهار کرد: در مراحل برگزاری نیز هم کتبی و هم شفاهی در سه مرحله مسابقات برگزار می‌شود. مرحله کشوری و بین‌المللی نیز تعریف شده است. مسابقات در برخی کشورها که تعداد مخاطبان بیشتر است همچون پاکستان، اندونزی، مالزی،‌ هند و ... مجزا و مفصل برگزار می‌شود. مخاطبان اعم از طلاب و دانشجویان در آن کشورها هستند. این پوشش خوبی برای فعالیت‌های المصطفی هست. گستره مخاطبان هم در چند سال اخیر همه ادوار المصطفی اعم از کارکنان، اساتید، خانواده‌ها دانشجویان و طلاب همه می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و هر سال در داخل کشور بیش از 10 هزار شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف داریم.
وی بیان کرد: المصطفی مهم این است که قرآن کریم باید پیشانی کار باشد و این گونه نیز هست. در بسیاری از کشورها که ورود به آموزش نداریم، قرآن بهترین راه ورود ما به فعالیت‌های آموزشی است. مرحله نهایی این جشنواره یکشنبه هفته آینده با حضور داورانی که در معمولاً در مسابقات بین‌المللی حضور دارند، برگزار می‌شوند. همچنین اختتامیه روز 14 بهمن‌ماه با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار خواهد شد.

مأموریت اتحادیه مدغم قرآنی برای تهیه یک گزارش مهم 
در بخش دیگری از یکصد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دستور اول ‌جلسه که ارائه گزارش راهبردی موسسات مردمی قرآنی کشور بود، مورد بررسی قرار گرفت.
این دستور پس از آن در نوبت بررسی قرار گرفت که حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) نامه‌ای برای حمایت بیشتر از موسسات قرآنی مردم نهاد به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کرد. در ادامه تصمیم گرفته شد تا ابتدا گزارشی جامع و راهبردی از آخرین وضعیت موسسات تدوین شود و بر اساس آن به صورت برنامه جامع حمایت از موسسات قرآنی کشور طرحی تقدیم شود. پیش نویس این طرح پس از برگزاری جلسات متعدد تنظیم شده و در این جلسه به بحث و کارشناسی اعضای مجمع قرار گرفت.

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریان
از جمله مباحثی که اعضای مجمع در مورد گزارش راهبردی موسسات مردمی قرآنی کشور بیان کردند، می‌توان به تأکید بر بررسی راهکارها در مجمع مشورتی، جامع بودن گزارش از حیث موضوع‌بندی،‌ نگاه حداقلی به برخی درصدها همچون درصدهای مربوط به فعالیت‌های حوزه کودکان،‌ ارسال پیش‌نویس به دستگاه‌ها مرتبط برای بررسی بیشتر،‌ ارسال پیش‌نویس به سازمان دارالقرآن برای بررسی مجدد به خاطر تغییر مدیریت، تشکیل کمیته مشخصی با حضور دستگاه‌های مرتبط برای بررسی تخصصی‌تر،‌ تعیین شدن نسبت دو ساختار قرآنی بخش مردمی و بعد پیگیری چنین موضوعی و ... اشاره کرد.
در بخشی دیگری از این جلسه و در مورد دستور اول حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی بیان کرد: هیئت هفت نفره تشکیل شده از سازمان تبلیغات و اتحادیه‌های مرتبط سه نفر و از ارشاد و اتحادیه مرتبط سه نفر و یک نفر از دبیرخانه شورا عضو داشت تا هماهنگی در تولید ضوابط حاکم بر موسسات و نقاط مشترک بین دو کارگروه عضو صدور مجوز نکته داشت. پیشنهادی که اینجا مطرح شده است، نیازمند اقدامات بسیار است. قبلاً هیئت رسیدگی 88 جلسه برگزار کرد که همه آن باید گردش کار می‌شد. از سوی دیگر ما حداقل تا شش ماه آینده دستور جلسه در شورا داریم، بنابراین این دستور به شورا نخواهد رسید.

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریانوی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای این هیئت، «طرح جامع توسعه مشارکت فعالیت‌های قرآنی مردمی» و «طرح توانمندسازی موسسات قرآنی مردمی» را به عنوان کلان طرح مصوب کنیم و در دستور بررسی شورا قرار دهیم. این طرح از سوی هر کدام از اعضا که پیشنهاد داده می‌شود، نهایی شود و در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی به تصویب برسد. موسسات مردمی نیز از ابتدا ذیل این کمیسیون تعریف شده بود، این طرح نهایتاً به عنوان یک سند ذیل سند توسعه تبلیغ و ترویج قرار بگیرد. یک بار برای همیشه موسسات مردمی مورد بازنگری قرار بگیرند و دارای طرح جامع شوند. این می‌تواند موسسات را از حالت تشتت و پراکندگی و ... خارج کند. این طرح تا شش ماه ابتدایی سال آینده نهایی می‌شود.

در نهایت در مورد اولین دستور جلسه این مجمع و به پیشنهاد رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه موسسات فرهنگی قرآن و عترت مردمی کشور مقرر شد تا پس از ادغام دو اتحادیه قرآنی،‌ این گزارش از سوی اتحادیه مدغم تهیه شود. بر همین اساس به اتحادیه مدغم پس از ادغام نهایی مأموریت داده شد تا «طرح جامع توسعه مشارکت فعالیت‌های قرآنی مردمی» و طرح «توانمندسازی موسسات مردمی» را تولید کند و ارائه دهد.

کمک‌هزینه تحصیل قاریان و حافظان بُعد انگیزشی خود را از دست داده است
بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این جلسه به دومین دستور که پیشنهاد اصلاحی آیین‌‌نامه کمک هزینه شهریه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم بود و بیشترین زمان جلسه را نیز به خود اختصاص داد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اصلاحات پیشنهاد شده در این آیین‌نامه شامل نگاه ویژه داشتن به دانشجویان گروه پزشکی با توجه به هزینه بالای تحصیل در این رشته نسبت به رشته‌های دیگر بود. همچنین پیشنهاد دوم برداشته شدن سقف شهریه در ترم‌های پایان‌نامه و افزایش آن بود.

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی آن، تعیین شد/ بازنگری در آیین‌نامه کمک‌هزینه تحصیل حافظان و قاریان
در ادامه هر کدام از حاضران در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این اصلاحات پرداختند و در نهایت پس از بحث‌های طولانی مقرر شد با توجه به بازگشت خوردن بخشی از بودجه کمک هزینه شهریه دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم و نیز نداشتن بعد انگیزشی این آیین‌نامه در حال حاضر مورد بازنگری قرار بگیرد. با این وجود مقرر شد تا زمان بررسی کمک‌هزینه دانشجویان گروه‌های پزشکی و دانشجویانی که در پردیس‌ها تحصیل می‌کنند، به دلیل بالا بودن شهریه‌ها، دو برابر سقف در نظر گرفته شده در آیین‌نامه لحاظ شود.
همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با مسئولیت کمیسیون آموزش عالی برای بررسی این آیین‌نامه،‌ از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود که البته مورد توافق اعضا قرار نگرفت.
سومین دستور این جلسه ارائه گزارش تحقیق و بررسی از مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کریم بود که حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز از ابتدای حضور خود تاکنون پرداخت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۸:۴۶
0
0
خداقوت به خبرنگار بنده خدا که برای پوشش برنامه ای زحمت کشیده
مثل همیشه این نشستها بی نتیجه است...
captcha