لزوم رعایت منش قرآنی؛ از مسئولان اجرایی تا داوران مسابقات قرآن
کد خبر: 3874533
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
حافظ کل شرکت‌کننده در مسابقه دارالقرآن امام علی(ع):

لزوم رعایت منش قرآنی؛ از مسئولان اجرایی تا داوران مسابقات قرآن

فاطمه رضانژاد با تأکید بر اینکه دست‌اندرکاران مسابقات باید اخلاق قرآنی داشته باشند، گفت: از زمان نوبت‌دهی تا زمان داوری باید تمام اخلاق و منش‌شان و حتی پوشش، برخورد و نوع نگاه‌شان قرآنی باشد و حس سردی، خشکی، بی‌روحی و حتی عبوس بودن به متسابقان منتقل نکنند، بلکه بشاش باشند.

رد نشود//منش قرآنی میان مسئولان اجرایی تا داوران مسابقات قرآن نمود عینی داشته باشدفاطمه رضانژاد از حافظان قرآن کریم است که از شهر قم در رشته حفظ کل مقطع بالای 32 سال در سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) حضور یافت. او مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث دارد و هنگامی که 16 سال داشت علاقه‌مند به حفظ قرآن شد. رضانژاد همراه با چند نفر از دوستانش و پس از اینکه حدود 17 جزء قرآن را حفظ کرد، در طرح حفظ یک‌ساله دارالقرآن امام حسین(ع) قم ثبت‌نام کرد و پس از اتمام حفظ به دنبال مطالعات تفسیری و مرور و تثبیت محفوظاتش رفت.

او در حال حاضر مشغول تدریس قرآن در مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) طی برنامه حفظ دو تا چهارساله و طرح حفظ محصلان است. این حافظ کل قرآن درباره طریقه آشنایی‌اش با مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: برای نخستین‌بار است که در این مسابقات ثبت‌نام کردم و با وجود اینکه طی سال‌های گذشته نیز در جریان برگزاری این مسابقات بودم، توفیق حضور نداشتم.

رضانژاد درباره نقاط قوت و ضعف این دوره از مسابقات اظهار کرد: باید نکاتی را متذکر شوم. البته شامل تمام مسابقات قرآنی است؛ دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان مسابقات باید اخلاقشان قرآنی باشد، چون نسبت به سایرین بیشتر در دید مراجعه‌کنندگان و برخوردها قرار دارند؛ یعنی از زمان نوبت‌دهی تا زمانی داوری باید اخلاق و منش‌شان و حتی پوششان، برخورد و حتی نوع نگاه کردنشان قرآنی باشد و حس سردی، خشکی، بی‌روحی و حتی عبوسی به متسابقان منتقل نکنند، بلکه بشاش باشند.

وی ادامه داد: همچنین داوران نیز مقداری مهربان‌تر و با لبخند با متسابقان صحبت کنند، این برخورد موجب از بین رفتن خستگی داوران و بازخورد خوب متسابقان می‌شود. به ویژه برای فردی که تازه به این فضا وارد شده است جای سؤال باقی نمی‌گذارد.

این حافظ کل قرآن که تلاوت ترتیل سطح مطلوب خود را با تکرار زیاد، پشتکار و استماع تلاوت‌های شهریار پرهیزکار و محمدحسین سعیدیان و تقلید و تکرار به دست آورده، معتقد است: باید زمانی را در طول شبانه‌روز برای قرآن بگذارید و بدین ترتیب نتیجه‌ خوبی دریافت می‌کنید.

وی افزود: فعالیت‌های قرآنی‌اش به دنبال ارتقای سطح تلاوت ترتیلش است. همچنین در نظر دارد در زمینه تفسیر به صورت تخصصی کار کند تا مدرک درجه یک حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم را دریافت کند.

رضانژاد درباره اینکه علاقه‌مندان با برنامه حفظ را دنبال کنند یا نظام‌مند آن را ادامه دهند، توصیه کرد: فردی که علاقه‌ و پشتکار داشته باشد، قطعاً به نتیجه خواهد رسید. در کلاس‌ها روش‌هایی را مدرسان در اختیار قرآن‌آموزان قرار می‌دهند و آنان از تجربیات دیگران نمی‌توانند استفاده کنند. از سوی دیگر نظم کلاس و هم‌مباحثه‌هایی که در کلاس هستند، انگیزه‌ای مهم برای ادامه راه است. بنابراین توصیه می‌شود حتماً با برنامه کلاس حفظ را ادامه دهند.

یادآور می‌شود، فاطمه رضانژاد موفق به کسب رتبه‌هایی در مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و مرحله کشوری مسابقات تأمین اجتماعی و جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) شده و دارای مدرک حفظ قرآن از سازمان دارالقرآن الکریم است.

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان از 3 تا 10 بهمن‌ سال جاری در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یه قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۹ - ۱۴:۲۴
0
0
یا ابالفضل !!
captcha