رونمایی از اوراق اولین موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3874567
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

رونمایی از اوراق اولین موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در چهارمحال‌وبختیاری

گروه فرهنگی ـ امروز در مراسمی از اوراق اولین موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در چهارمحال‌وبختیاری رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری امروز 7 بهمن‌ماه در مراسم رونمایی از اوراق موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) در شهرکرد با اشاره به ضرورت احیای فرهنگ وقف در جامعه گفت: وقف از حیث لغوی، به معنی «حبس كردن» است که اثر باقیات صالحات را در پی دارد.

وی ادامه داد: سنت وقف پیش از ظهور دین مبین اسلام در ایران وجود داشته است، درصدر اسلام نیز پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) با تائید این سنت نیکو، موقوفاتی را ایجاد کردند و اولین اقدام پیامبر اسلام(ص) یعنی ساخت مسجد، موقوفه بود.

امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز پشتوانه بیشتر حوزه‌های علمیه، مساجد، امامزادگان و همچنین مراکز درمانی به برکت درآمد موقوفات، در حال خدمت به مردم هستند و از همه مهم‌تر، دستگاه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و فرهنگ عاشورا مهم‌ترین عامل ترویج فرهنگ وقف است، وجود موقوفات متعدد با نیت روضه‌خوانی و اطعام عزاداران باعث رونق این فرهنگ و استقبال بیشتر مردم شده است.

حجت‌الاسلام نکونام هدف از ارائه اوراق این موقوفه مشارکتی را خرید رقباتی درآمدزا دانست و افزود: به این ترتیب با این درآمد می‌توان دستگاه حضرت فاطمه زهرا(س) را گسترش داد و باعث ترویج مجالس فاطمی، فرهنگ فاطمی و مکتب فاطمی شد که هدف و چشم انداز آن بسیار زیباست.
وی تأکید کرد: ما موقوفه به نام حضرت زهرا(س) زیاد داریم، اما اینکه «موقوفه مشارکتی» باشد و همه اقشار جامعه با کم‌ترین هزینه بتوانند در آن سهیم باشند و اسمشان ماندگار شود، عرصه بسیار ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام نکونام در پایان خطاب به هیئت امنای موقوفه، گفت: از توفیقی که نصیب شما شده بسیار خوب استفاده کنید و با عزم راسخ، همت بلند و کار جهادی این نهال کوچک را به درختی پر ثمر تبدیل کنید، چون کاری است ماندگار و جامعه فاطمی از آن برای همیشه بهره‌مند خواهند شد و فرهنگ فاطمی به مدد آن گسترش چشم‌گیر خواهد داشت.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه خداوند انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، اظهار کرد: اموالی که خداوند به انسان عطا کرده است، امانتی در دست اوست و نباید از انفاق آن غافل شد.

وی با تأکید بر اینکه توجه به موضوع وقفِ مشارکتی در جامعه امروز مورد غفلت قرار گرفته است و اگر این مهم احیا شود سرمایه‌های کلان جهت رفع مشکلات مهیا می‌شود، اظهار کرد : سرمایه‌هایی که در خصوص وقف‌های مشارکتی به دست می‌آید می‌تواند در حوزه‌هایی نظیر مباحث فرهنگی، مذهبی، عزاداری اهل بیت(ع)، اشتغال، تولید و ... به کار گرفته شود لذا مردم باید با اهتمام بیشتر به نیازهای روز کشور، اقدام به نیت برای وقف کنند.

حجت‌الاسلام امیری خطاب به اعضای هیئت امنای موقوفه مشارکتی حضرت زهرا(س) با بیان اینکه طرح وقف مشارکتی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور، مصداق کوچکی از مقوله مشارکت در رفع نیازهای جامعه است، ادامه داد : این اقدام حرکتی برای گذر از نگاه سنتی به شرایط روز جامعه است و تغییر نگرش در حوزه وقف که یک ارزش الهی است باید با سرعت بیشتری در بین مردم ایجاد شود.

حجت‌الاسلام امیری در پایان گفت: این طرح برای مردم و خیران امکان سهیم شدن در سنت پسندیده وقف را با مبالغ اندک فراهم می‌آورد و در این روش مردم وجوه مورد نظر خود را با هر نیتی که دارند وقف می‌کنند تا سازمان اوقاف و امور خیریه آن‌را در امورات خیر و عام‌المنفعه صرف کند و در صورت گسترش و ترویج این روش می‌توان همه ساله در نقاط مختلف کشور و با توجه به نیاز هر منطقه، پروژه‌های عام المنفعه نظیر بیمارستان، درمانگاه، دارالایتام و آسایشگاه، مراکز علمی و آموزشی احداث کرد.

انتهای پیام
captcha