افزوده شدن رشته مفاهیم و تفسیر به مسابقات امام علی(ع)
کد خبر: 3875132
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
مسجدی پیشنهاد داد:

افزوده شدن رشته مفاهیم و تفسیر به مسابقات امام علی(ع)

داور بخش وقف و ابتدا در رشته حفظ 10 جزء مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: رشته مفاهیم و تفسیر قرآن به ویژه در بخش بانوان افزوده شود؛ چرا که اشراف بانوان به معانی و ترجمه آیات به دلیل جایگاه آنان به عنوان مادر، بسیار مهم است.

فرشته مسجدیفرشته مسجدی، داور و مدرس قرآن در کنار تحصیلات دانشگاهی به تحصیل علوم دینی و حوزوی نیز مشغول است. او در سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته حفظ 10 جزء قرآن رده سنی 32 سال به بالا، داور بخش وقف‌ و ابتدا بود. در ادامه، گفت‌و‌گو با این فعال قرآنی را می‌خوانید؛ 

ایکنا ـ نحوه اجرای مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برنامه‌ریزی‌های این مسابقات تا حدود زیادی مطلوب بود؛‌ با وجود تعداد شرکت‌کنندگان فراوان شاهد تنش و اعتراض خاصی نبودیم. نکته قابل تأمل اینکه درست است، انتخاب روز اجرای هر فرد برعهده خود متسابق بود، اما مناسب بود تا ظرفیت نوبت صبح و بعد از ظهر محدود بود تا در برخی اوقات، شاهد حضور تعداد بالای شرکت‌کنندگان نباشیم. حضور استادراهنما نیز موجب شد تا متسابقان به جای پرسش اشکالات از داوران، نزد استادراهنما رفته و پاسخ را دریافت کنند. اینگونه، نظم سالن رعایت شد و مسابقه، وجهه آموزشی پیدا کرد.

ایکنا ـ سطح حفاظ به ویژه در رشته‌ای که داوری آن را برعهده داشتید، چگونه بود؟

سطح مسابقات متوسط به پائین بود. در این بین، افرادی بودند که از آیتم‌های داوری اطلاع نداشتند، حتی درباره وجود بخش‌هایی چون صوت، لحن، وقف، ابتدا و ... سؤالاتی داشتند و از موارد آئین‌نامه بی اطلاع بودند. اما اینکه در این رقابت‌ها حضور یافتند و محفوظات خود را به محک گذاشتند، ارزشمند است. بانوان در خانواده، نقش اساسی در تربیت فرزندان دارند، مناسب است تا رشته مفاهیم و تفسیر نیز افزوده شود.

ایکنا ـ بخش مردمی، سیزده دوره است که این رقابت‌ها را برپا می‌کند، نظر شما درباره فعالیت خیرین در این عرصه چیست؟

متأسفانه در حیطه وقف قرآنی، واقفان و خیرین ورودی نداشته و ضعیف عمل کرده اند. شایسته است مدیران امور فرهنگی برای تبلیغ این وقف مؤثر فعالیت گسترده‌ای را آغاز کنند. آمار کمی نیست که یک خیّر، بیش از پنج هزار نفر را سر سفره قرآن جمع کند، این فضیلت و توفیقی است که خداوند نصیب هر فردی نمی‌کند. از خیرین خواهشمندم تا همان‌گونه که در حوزه عترت و برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) فعالیت می‌کنند، نسبت به وقف قرآنی نیز اهتمام داشته باشند.

ایکنا ـ چه پیشنهادی برای ارتقای سطح کیفی این مسابقات دارید؟

رقابت‌های دارالقرآن امام علی(ع) دو مرحله‌ای شود، یعنی متسابقان نیازمند غربال بیشتری هستند. درست است که در مسابقات، شاهد آمار بالای شرکت‌کنندگان هستیم که مایه افتخار است، اما می‌توان پیش از مرحله سراسری در مراکز استان‌ها، گروهی از داوران را از دارالقرآن مرکزی اعزام و در همان شعب دارالقرآن امام علی(ع) این رقابت‌ها را برپا کرد و برترین‌ها به مرحله پایانی راه یابند.

الحمدلله در مسابقات امام علی(ع) شاهد امکانات خوب اسکان، پذیرایی و... بودیم. چه خوب است تا بیش از پیش به کلاس‌های آموزشی بها داده شود. حال که از روستاها شرکت‌کننده‌های فراوان داریم از این فرصت برای افزایش دانش آنان استفاده کنیم.

به مسئولان مربوطه در حوزه فعالیت‌های قرآنی و حتی خیرین پیشنهاد می‌کنم، در سطح استان‌ها دوره‌های تفسیر به صورت غیر حضوری با معرفی منابع تفسیری به مانند دانشگاه پیام نور و یا سایر مراکز آموزش مجازی داشته باشیم و هر ماه یک‌بار جلسه حضوری با استاد جهت رفع اشکال برپا شود تا قرائت‌های این بانوان خوش‌خوان، معنامحور نیز شود. در پایان از همه افرادی که خالصانه در خدمت قرآن هستند، سپاسگزارم.

یادآور می‌شود، سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) 3 تا 10 بهمن ویژه بانوان برگزار شد و هم اکنون نیز در بخش آقایان به میزبانی مجتمع یاوران مهدی(عج) در حال برپایی است. در مجموع 11 هزار نفر برای شرکت در این دوره ثبت نام کردند.

انتهای پیام
captcha