وقتی مفاهیم قرآنی اساس طراحی لباس و زیورآلات می‌شود
کد خبر: 3877081
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
در قالب هکاتون؛

وقتی مفاهیم قرآنی اساس طراحی لباس و زیورآلات می‌شود

گروه جامعه ــ این روزها با توجه به گسترش انواع هنر و پیچیده شدن زندگی انسان به ویژه در حوزه‌هایی مانند لباس، تلفیق هنر و مفاهیم قرآنی می‌تواند مخاطبان متعددی داشته باشد، مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی در رویدادی که هم جنبه آموزش و هم مسابقه دارد، تلاش کرده تا مسیر این پیوند را هموارتر سازد.

وقتی معنای قرآنی اساس طراحی مد، لباس و جواهرآلات می‌شودبه گزارش ایکنا؛ هکاتون مد، لباس و طراحی زیورآلات طی دو دوره از سوی مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی و برگرفته از قرآن کریم برگزار شد.

سال گذشته این رویداد هنری قرآنی بر مبنای سوره مبارکه کوثر با حضور تعداد زیادی از هنرجویان و هنرمندان مختلف در این دو حوزه برگزار شد و امسال نیز سوره مبارکه شمس، مبنای این اتفاق قرار گرفت و بیش از ۱۱۰ هنرمند جوان در حوزه‌های طراحی لباس و زیورآلات در آن شرکت کردند.

هکاتون فقط یک مسابقه نیست، چرا که طی آن شرکت کنندگان مورد آموزش نیز قرار می گیرند و راه‌های تجاری سازی هنر خود را که متبرک به آیات و مضامین قرآنی شده است را می آموزند. در این رویداد هنرمندان ایده‌هایشان را ارائه داده و با کمک و مشاوره منتور‌ها به طرح‌های گوناگون منجر می‌شود. طرح‌هایی که در ادامه به مسابقه گذاشته شده و مورد داوری قرار می‌گیرند و سپس رتبه‌های برتر معرفی می‌شوند. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود؛ تیم‌های برتر در ادامه مورد حمایت این مرکز قرار می‌گیرند تا به واحد‌های تجاری مستقلی تبدیل شوند.

اهمیت این کار زمانی به چشم می‌آید که بدانیم جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان، مشتریان بالقوه محصولات با مد روز و البته مطابق با فرهنگ اسلامی هستند و این جمعیت مطمئنا محصولاتی که بر مبنای فرهنگ قرآنی طراحی شده و از سوی دیگر در آن‌ها نهایت هنر و زیبایی نیز وجود دارد را بیشتر از محصولات بی مفهومی که هیچ تناسبی با فرهنگ خود ندارند، می پسندند.

در دومین هکاتونی که مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی برگزار کرد، چه گذشت؟

رحیم خاکی، مدیر مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر‌های قرآنی در توضیح این دوره به ایکنا گفت: این دوره به لحاظ کیفی از دوره قبلی بهتر بود، به ویژه طرح ها در حوزه زیورآلات، قابلیت بازاریابی در کشور‌های مطرح در حوزه جواهر را دارا هستند؛ ما نیز برای بازاریابی این آثار در حوزه کشور‌های منطقه و کشور‌های اسلامی و اروپایی تلاش می‌کنیم.

اهمیت این کار زمانی به چشم می‌آید که بدانیم جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان، مشتریان بالقوه محصولات با مد روز و البته مطابق با فرهنگ اسلامی هستند و این جمعیت مطمئنا محصولاتی که بر مبنای فرهنگ قرآنی طراحی شده و از سوی دیگر در آن‌ها نهایت هنر و زیبایی نیز وجود دارد را بیشتر از محصولات بی مفهومی که هیچ تناسبی با فرهنگ خود ندارند، می پسندند
وی افزود: کوشش کردیم تا مسیر استانداردی را برای این رویداد طراحی کنیم و خوشبختانه به آن نیز رسیدیم؛ امیدواریم در دوره‌های بعدی نیز کیفیت آن را ارتقا دهیم.

خاکی بیان کرد: عمده شرکت‌کنندگان این دوره هکاتون را دانشجویان تشکیل می‌دادند که با نگاه‌های جسورانه و خلاقانه تلاش کردند تا براساس مفاهیم سوره مبارکه شمس، ایده‌های خود ارائه کنند و ما هم از تنوع ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: تیم‌های برتر علاوه بر جوایز نقدی به مدت سه ماه می‌توانند در مرکز رشد واحد‌های فن‌آور هنر قرآنی مستقر شده و در صورت توفیق در تأسیس شرکت کسب و کار به مدت سه‌ سال از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
 
در این دوره شرکت‌کنندگان برداشت‌های خود از تفسیر سوره مبارکه شمس که در یکی کارگاه‌های رویداد، توسط دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی برای آنان ارائه شد را در قالب اثر ارائه دادند و هیئت‌های داوری در دو مرحله با توجه به معیار‌هایی مانند خلاقیت، دقت در ساخت و کار تیمی، مواد و روش‌های ساخت و تولید، امکان سنجی توسعه محصول در بازار‌های داخلی و بین‌المللی و تکنیک‌های ارائه محصول، سه مجموعه کار را به عنوان آثار برتر این هکاتون معرفی کردند.

مریم مونسی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، داور بخش مد و لباس در توضیح روند این هکاتون به ایکنا گفت: اساس تمامی آثار ارائه شده در این دوره بر مبنای سوره مبارکه شمس بود که تمامی این محتو‌اها تبدیل به عناصر بصری از جمله فرم‌های بصری، جنس پارچه و رنگ‌بندی‌های مختلف شد که علاوه بر زیبایی کار، موجب مجموعه شدن آثار نیز شد.

وی با بیان اینکه آثار تصویرسازی و الگوسازی نیز در فرایند داوری‌ها تأثیر گذاشت، یادآور شد: استفاده از یک سری عناصر دینی، محتوا‌های فکری مناسبی را در پی داشت و می‌تواند آن را تبدیل به عناصر بصری کند و به کمک طراحی لباس بیایید.

طاهره بنیسی، برنده رتبه اول بخش طراحی لباس با اشاره به اثر طراحی شده توسط خود و هم تیمی‌اش زینب مسعودی نیز اظهار کرد: ما یک لباس برای همایش‌ها و مجالس طراحی کردیم که فرم و نقش‌های آن ریشه در فرهنگ قرآنی و اسلامی داشت.

وی افزود: این نوع رویداد‌ها برای کشور بسیار مورد نیاز است چرا که اصلاٌ چنین رویدادی در ایران وجود نداشت. این هکاتون آغاز بسیار خوبی برای رویداد‌های مختلف و برجسته حوزه مد و لباس در آینده خواهد بود.

چنین رویدادی اصلاً در ایران وجود نداشت. این هکاتون آغاز بسیار خوبی برای رویداد‌های مختلف و برجسته حوزه مد و لباس در آینده خواهد بود
آزاده عسکری، منتور طراحی لباس نیز با اشاره به محتوای هکاتون دوم اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که این هکاتون حتی به منتور‌ها نیز آموخت، اهمیت قرآن در ساحت زندگی ما به ویژه در فرآیند‌هایی مانند طراحی لباس است. این اتفاق موجب شد که من هر بار سوره‌های قرآن را به همراه تفسیر‌های آن بخوانم و ایده‌های مختلفی را از آن‌ها برای طراحی لباس در نظر گیرم.

منیژه سیدحسین، منتور زیورآلات نیز با بیان اینکه این دوره برای دانشجو‌ها و هنرجویانی که در حوزه طراحی زیورآلات فعالیت می‌کنند، یک تجربه بسیار مفید بود، گفت: محوریت موضوع دینی و ترکیبی از یک سری فرم‌ها، موجب شد تا شرکت‌کنندگان تمرکز بیشتری کرده و ایده‌ها و خلاقیت خود را پیاده کنند.

نینا طهماسبی، برنده جایگاه نخست حوزه طراحی زیورآلات با توضیح اثر خود گفت: در ابتدای این هکاتون، یک سری نکات کلیدی از سوره مبارکه شمس مانند نور، خورشید و تزکیه نفس به دست آوردیم و ۱۱ قسم موجود در این سوره را در نظر گرفتیم و یک جواهر با شمایل خورشید و با ترکیبی از طلا، نقره و شیشه طراحی کردیم.

نازنین وحیدی راد و سمانه جمشیدی، دیگر هم تیمی طهماسبی نیز در توضیح اثر برتر حوزه طراحی زیورآلات نیز گفتند: خورشید را برای این اثر که بازتاب دهنده نور اشاره شده سوره شمس بود، برگزیدیم و از شیشه و رنگ‌های زرد و نارنجی که متناسب این فضا بود، انتخاب کردیم. ابتدا تفسیر سوره شمس را مطالعه کرده و یکسری کلید واژه‌ها مانند حرکت دوار صور آسمان را برگزیدیم و عنصری دایره‌ای را طراحی کردیم.
 
بدین ترتیب یک اتفاق زیبا در تلفیق معنای قرآن، هنر، مد و تجارت در حال شکل‌گیری است که نوید اتفاق‌های مثبتی در حوزه‌هایی مانند لباس و زیورآلات را می‌دهد و هکاتون نامی‌ است که آغازگر این اتفاق‌های مثبت است.
 
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!
انتهای پیام
captcha